Jump to content

Pumpehagle til jakt - slutt på "plombering"?


Brother In Arms

Recommended Posts

Fra "Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst."

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

 

Fra http://no.wikipedia.org/wiki/Hagle :

 

Haglegevær og norsk lov

I Norge måtte magasinene på hagler til jaktbruk plomberes før slik at det ikke kunne være mer en to skudd i hagla, men i dag kan man bruke halvautomatiske og pumpehagler på jakt så lenge man fyller maks 2 skudd i hagla. Man trenger altså ikke å plombere hagla lenger hvis den kan skyte mer enn 2 skudd.

 

Er det noen som vet om den overstående fortolkning er riktig? Det kom til diskusjon rundt dette på et jegerprøve kurs jeg deltar på nå. Jeg har i alle fall ikke funnet noe i forskriften som beskriver krav om "plombering" eller krav om anvendelse av en form for fysisk magasinbegrensning / magasinblokkering. Er det noen "eldre jegere" som kan si meg om de foregående utgavene av forskriften hadde en tekst som beskrev noe slikt, og at det er disse gamle reglene som gjør at det er en utbredt oppfatning om at pumpehagler må ha magasinblokkerer isatt under jakt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant nå dette på DN sine sider, i "Veiledning april 2008: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst med kommentarer" :

 

Under jakt og felling med haglevåpen er det ikke tillatt med mer enn to skudd, det

vil si ett i magasinet og ett i kammeret. Dette betyr at det må settes magasinsperre

på magasinhagler/pumpehagler før de er lovlige under jakt og felling. Dette må

gjøres på en slik måte at det ikke kan fjernes ved et enkelt håndgrep.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hva slags straff/reaksjon kan man forvente seg dersom man ikke plomberer magasinet godt nok? Har selv en 870 og synes en av fordelene med pumpe er at man kan bevege seg i terrenget med to skudd i magasinet og ingen i kammeret, tenk om man kunne bli dømt for hvor fort bilen var i stand til å kjøre, og ikke hvor fort man faktisk kjørte?

Link to comment
Share on other sites

Hva slags straff/reaksjon kan man forvente seg dersom man ikke plomberer magasinet godt nok? Har selv en 870 og synes en av fordelene med pumpe er at man kan bevege seg i terrenget med to skudd i magasinet og ingen i kammeret, tenk om man kunne bli dømt for hvor fort bilen var i stand til å kjøre, og ikke hvor fort man faktisk kjørte?

 

Du må ikke gå i den fella som består i å tro at politikerne tenker logisk, og er opptatt av din og min sikkerhet. Politikernes prioritet nr.1, er å bli valgt. Og etter dette vil prioritet nr.1 være å bli gjenvalgt. Dermed vil våre behov og ønsker komme laaangt nede på lista. Og hvis noen av behovene skulle kollidere med deres prioritet nr.1 , så du bare glemme dem....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...