Jump to content

Elghund søker nytt hjem.


flyfisher

Recommended Posts

i dag fikk jeg inn en Norsk elghund grå, hannhund hos meg. Beskjeden var kort og grei; vi må bli kvitt denne hunden idag for eieren på 91 år :shock: hadde brukket lårhalsen og kommer sansyneligvis ikke til å være en hundeeier igjen.

Vedkommende er en lokal legende og er kjent for å ha hatt gode elghunder og en meget dyktig elgjeger selv.

 

Hunden hadde kommet til å bli avlivet i løpet av dagen, men jeg synes hunden fortjener fler sesonger i skogen for den virker meget pigg og frisk, altfor frisk til å få "den siste turen" så inntil videre er den oppstallet her i kennelen hos oss.

 

Opplysninger om hunden kommer så snart eieren er ute av sykehuset hvor han er blitt operert i dag.

 

Hvis det er noen som kunne tenke seg en fix ,ferdig og GOD løshund så er det bare å sende en PM

De referanssene som jeg har innhentet er som følger; godt søk, ligger ute 20 - 40 minutter ute hvis den ikke finner elg. Loser med godt grovt hannhundmål i omlag ett par timer, hvis du ikke skyter innen den tiden legger han av og oppsøker hundefører. Støkt elg henger han på 15-20 minutter før han legger av.

 

Hvis disse opplysningene stemmer vil jeg påstå at denne hunden er ideel for mindre og mellomstore terreng 5-10 tusen mål.

Link to comment
Share on other sites

godt søk, ligger ute 20 - 40 minutter ute hvis den ikke finner elg. Loser med godt grovt hannhundmål i omlag ett par timer, hvis du ikke skyter innen den tiden legger han av og oppsøker hundefører. Støkt elg henger han på 15-20 minutter før han legger av.

 

Dryge søk, men ellers høres den jo ut som en riktig så bra hund :D

Håper du finner et godt hjem til den.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen !

Det ser ut for at hunden har fått seg et nytt hjem, jeg har pga jobbsitusjon vært mye borte de siste dagene og av den grunn ikke hatt muligheten til å besvare alle PM ang denne hunden, jeg beklager dette og av respekt til alle som har henvendt seg i saken ; tusen takk for interessen.

 

P.S i dag stakk røveren over bikkjegården og tok seg en tur i nabolaget, det er ekstraordinært båndtvang i kommunen og takk og lov for at nabogården har vettuge folk som tok seg av hunden og stelte med den i dag, han har lekt med barna der idag så gemyttet er ingenting å si på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da vil jeg på vegne av meg selv og en god jaktkamerat meddele at "Petter" er ankommet Sørlandet. En lang tur fra Østlandet gikk svært fort, med flere pauser der vi hele tiden merket en fantastisk progresjon i kontakten med hunden. Vi ble rett og slett vanvittig glad i den!

 

Den har vært litt utrygg der den sto i påvente av at vi kunne hente den, og har bjeffet mye.

Nå står den i en gård sammen med en pointer, hvor den har roet seg helt. Det var en god følelse!

 

Nå gjenstår masse turer, trening og lufting i naturen, før en spennende jaktsesong venter i slutten av september. Dette blir gøy! Vi er i hvert fall spente og forventningsfulle!

 

Om dere vil, så kommer det flere rapporter og bilder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok da... :D

 

I dag har Petter og jeg vært hos dyrlegen. Virket å være en ganske ny opplevelse for ham. Var slett ikke lett å holde den svære bikkja i ro, men han er så glad i mat-belønning at vi fikk roet ham godt ned.

 

Han har rent litt fra øynene så nå blir det en liten kur med øyesalve mot en liten betennelse. Ellers mente veterinær at han så bra ut helsemessig.

 

Nå venter vi bare spent på papirer slik at vi finner ut hvor gammel han er, og stamtavle. Uansett er det viktigst at han er veldig fortrolig med meg og at han syns det er fint å være med uansett hva jeg drar ham med på :D

 

Litt mer tur, kos og kjennskap, så tar vi et lite slipp for gøy for å se hvordan han reagerer i jaktsituasjon. Det er jo hovedintensjonen med hunden, at vi skal få det fint på heia de kommende høster.

 

Når jeg får satt meg inn i, og tatt meg til det, skal jeg legge ut noen bilder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...