Jump to content

Hundefor til drektig tispe?


Slitern

Recommended Posts

Jeg gleder meg til å lese svarene du får her. Tenker at jeg selv kommer til å benytte samme merke som jeg har nå, bare bytte fortype tilpasset drektighet/nybakt mor.

Tilleggsspm: Er det noe annet som er lurt å gjøre allerede før parringen mht fòr, tenker f.eks. på spesielle vitaminer etc.

 

Blir forhåpentligvis parring og valper her snart.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, var litt vak i min formulæring.

Det eg fikk beskjed om var at de skal ha dette de siste ukene i svangerskapet og så lenge de ammer valpene.

Dette rådet fulgte eg, riktigt eller ei.

Og tispa ble hyper kan eg si... :lol:

Tror det var for og øke melke produksjonen.

Men her er mangen meget dyktige på slikt her.

Blant annet vår moderator jaktlykke.

Hør gjerne med hu

 

 

John

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ingen fare. Kommer sikkert en million svar snart. Det er som oftest like mange meninger som det fins hunde-eiere. Det e det som er så artig (og av og til frustrerende og jævlig irriterende!) på diskusjonsforumer.

Men jeg liker best å få svar av folk som har prøvd selv, ikke bare lest seg til. For jeg kan jo lese, jeg òg...;)

Link to comment
Share on other sites

Det som er viktig før paring er at tispa er i god kondisjon, er vaksinert, og ikke er fet. Før og etter parring skal hun fores som vanlig

Ca 40 dager etter paring er det viktig at hun får ormekur, fordi eventuelle larver kan overføres til valpene via melka.

14 dager før valping skal hun gradvis gå over til valpefor, som hun også skal ha så lenge hun gir valpene melk. Det følger gjerne en tabell med foret. Hvis tispa blir veldig "stor" kan det lønne seg å dele opp dagsporsjonen fordi hun rett og slett ikke har plass til all maten.

Valpene og tispa skal ha ormekur når de er tre uker, deretter skal valpene ha det etter seks og ni uker.

 

Gled dere! Det er slitsomt, men kjempegøy!

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg starter overgangen til valpefor minst en mnd før valping, slik at bikkja har fått god tid til å venne seg på det nye foret. Ho skal ikkje slite med forskifteproblemer dei viktige første dagene i dieperioden! Som Misty skriver så er det også viktig og huske ormekur, spør på apoteket så du får den som er virksom mot alle innvolsparasitter, husker ikke navnet. Gi gjerne overdose av dette, da middelet berre er virksomt i innvollene og ikke påvirker hunden.

Ikke for mer enn du ville gjort når tispa ikke er drektig! store valper er ingen fordel under valpingen samt at blir bikkja feit og lat så takler ho valpinga dårligere.

 

Like etter valping går jeg en liten tur med tispa, husk håndkle om det skulle dukke opp en etternøler :D ,dette hjelper for å få i gang matlysten like etter valping. Får man bikkja til å spise bra like etter fødselen er min erfaring at matlysten holder hele svangerskapet. Jeg pleier å bløyte tørrforet godt og blande i boksmat(trolls blå boks) dette for å sørge for nok veske til tispa(tørt tørrfor tar veske fra kroppen) boksmaten sørger for økt appetitt og gir også økt effekt ettersom hundetarmen er for kort til at den klarer å ta opp nok næring fra tørrforet.

Etter valping så kan enkelte hunder firdoble dagsrasjonen med mat, nå er det ikke farlig å fore så mye som du bare klarer å få inn i bikkja, men del det på flere rasjoner i døgnet. første 14dg pleier jeg å fore fire ganger for dag.

Blir bikkja matlei så hopp over ett måltid, ta ho med på trimmetur(forsiktig) og reduser rasjonene litt.

Er det stille i valpekassa er det et godt tegn!

 

Sikkert mere også, men det jeg kom på i farten :)

 

lykke til!

 

mvh

tulling

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg skrev at du starter overgangen til valpefor 14 dager før fødsel, er faren for overforing, og store valper. Det er de siste par ukene valpene legger på seg. Hvis man begynner overgangen pent og bruker tiden fram mot fødselen, så er det ingen fare for problemer m.h.t nytt for.

Ormemiddelet heter Panacure. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...