Jump to content

Listeriose hos hjort.


storm

Recommended Posts

I går fikk min far en telefon fra en nabo. Han (naboen) hadde en hjort nedenfor huset sitt, noe som ikke er unormalt i grunn, men denne hjorten gjorde ikke noe annet enn å gå i sirkel… Med andre ord var det noe som ikke stemte. Jeg og min far tok bilen bort for å se, og når vi kom bort var hjorten, som fortsatt gikk i sirkel, komt nedom veien. Jeg lyste på hjorten og fatter’n kikra med kikkert. Det så ikke ut som om dyret var blitt påkjørt, da alle fire føttene var inntakt og det var ikke noe blod i snøen. Men hjorten var ikke frisk, det var sikkert. Og som sauebonde mistenkte fatter’n at hjorten kunne ha fått listeriose eller akutt B-vitaminmangel, da hjorten er forbaska glad i rundballer nå som det er (var) snø og hadde symptomer som kunne tyde på det (skeiv stilling på nakke og hode, samt at den gikk i ring).

 

Så vi snudde hjemover hvor jeg gikk inn og henta børsa til fatter’n mens han ringte formann i viltnemda og fikk tillatelse til å avlive dyret (han er selv medlem av viltnemda). Vi kjørte tilbake og da hadde hjorten gått litt lengre fra veien. Vi så på hjorten en stund, som fortsatt bare gikk i ring. Fatter’n tok med seg børsa og gikk nedover marka, hjorten reagerte kun ved at ørene gikk rett til vers og fortsatte med å gå i ring. Hjorten ble avliva med ett velretta skudd i hjerte/lungeregion fra ca 60m hold.

 

Hodet ble innsendt til Vetrinærinstituttet for nærmere undersøkelser, som forøvrig var meget inntresert i tilfellet da det tidligere ikke har vert påvist listeriose el.l på annet hjortevilt en et rådyr.

 

Noen som har sett lignende oppførsel hos hjort(evilt) :?:

Link to comment
Share on other sites

Inkubasjonstida for listeriose er forholdsvis lang (1-2 uker), mens sykdomsforløpet er kort. Fra en ser det første øret henge og dyret begynner å bli skjeivt, til det er liggende "for godt" tar ikke så alvorlig mange timene. Sjansen for at dette skal oppdages hos hjortevilt er derfor ganske liten.

Link to comment
Share on other sites

Spennende!

 

Listeriose kan påvises ved dyrking fra døde individer. Man kan også få indikasjoner fra snitt av indre organer, så muligheter for påvisning er til stede. Hjortevilt anses som mer motstandsdyktig enn sau. Kanskje også mer motstandsdyktig enn storfe, der man rutinemessig har enkelte påvisninger. Listeria er en kuldeelskende jævel, og trives derfor godt i gammel silo og i rundballer av ujevn kvalitet. Bakterien er meget skummel for uforløste barn, som kan dø uten at mor behøver å bli nevneverdig syk. Dette er ingen bakterie vi ønsker å se i våre viltbestander :!:

Ble hodet sendt til Trondheim eller til Oslo?

Link to comment
Share on other sites

Listeriose går på hjernen og trenger ikke å påvirke fostrene. Jeg mistenker kanskje at Dunkerante blander litt med toksoplasmose, som er en parasitt som fører til kasting/abort både hos sau og menneske.

 

Hadde ei søye som fikk listeriose ei uke før hun skulle lamme, for en del år tilbake. Hun ble skikkelig dårlig raskt, og jeg fant ut at det var nødvendig å avlive. Jeg henta salongen, og skulle til å klemme i vei når jeg så ei fosterhinne som var på vei ut. Og der kom lamma... Mer eller mindre ei kasting, ingen veer, men såpass seint at lamma faktisk levde - og overlevde. Begge ble satt bort til hver sin fostermor, og ble slakta utpå høsten...

Link to comment
Share on other sites

Listeriose går på hjernen og trenger ikke å påvirke fostrene. Jeg mistenker kanskje at Dunkerante blander litt med toksoplasmose, som er en parasitt som fører til kasting/abort både hos sau og menneske.

 

 

Både Listeria/listeriose og toxoplasmose kan være farlig for gravide.

 

Fra folkehelsetinstittet.no

 

Bakterien kan formere seg i næringsmidler ved kjøleskapstemperatur. De fleste mennesker inntar av og til matvarer som inneholder Listeria uten å bli syke, men enkelte tilstander predisponerer for utvikling av sykdom. Disse tilstandene kan være svekket immunforsvar, graviditet, alkoholisme, høy alder og underliggende sykdom som kreft og diabetes. Bakterien kan overføres fra mor til foster under graviditet, og kan medføre livstruende sykdom hos fosteret.
Link to comment
Share on other sites

Jeg blander ikke med toxoplasmose nei. Listeriose er en næringsmiddelbåren zoonose, dvs en dyresykdom som kan smitte over på menneske. Sykdommen forårsakes av bakterien Listeria monocytogenes. Bakterien er vidt utbredt i naturen og finnes hos et stort antall dyrearter.

 

Vi hadde et kjent utbrudd i 2007, med 21 tilfeller hos pasienter ved Rikshospitalet, smittekilden var mykost fra gårdsmeieri. 5 pasienter døde i dette utbruddet.

 

Infeksjon i svangerskapet er i de fleste tilfeller en godartet sykdom både for moren og fosteret. Sykdommen kan gå over uten spesifikk terapi, men den kan også føre til alvorlig fosterinfeksjon.

 

Les mer her: http://www.vetinst.no/nor/Faktabank/Alle-faktaark/Listeria-monocytogenes-i-naeringsmidler-og-listeriose

 

Toksoplasmose kan dere lese mer om her: http://www.vetinst.no/nor/Faktabank/Alle-faktaark/Toksoplasmose-og-Toxoplasma

Link to comment
Share on other sites

Tror hodet ble sendt til Trondheim, uten jeg skal si det sikkert.

 

Etter å ha sett sporene til denne hjorten er det mer sannsynlig at den led av akutt B-vitaminmangel, da det ser ut som om dyret har oppført seg normalt (fulgte vanlige råser og beita av og til), for plutslig å gå i sikksakk og sirkel.

Rett meg om jeg tar feil, men listeriose oppstår ikke så plutselig, mens akutt B-vitaminmangel kommer som et smell...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk svar fra mattilsynet i går. Hjorten hadde faktisk kraniebrudd m/ betennelse, og dette var grunnen til den merklige oppførselen. Den hadde altså ikke Listeriose eller andre sykdommer.

Tipper den har møtt speilet til en bil et par dager før vi avlivet den, da den ikke hadde andre synelige skader på skrotten.

 

Minner meg om en bukk som min far avlivet for noen år siden. Denne hadde "lukket" kraniebrudd rundt ene gevirstangen, som var helt løs bortsett fra skinnet som holdt den :shock:

Ble avlivet en uke etter den trolige påkjørselen, etter observasjoner av en sekstagger med "skeivt" gevir ,og spesielt forsiktig og rar oppførsel...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...