Jump to content

Vinterjakt Sollia - Snøforhold


hunting jack flash

Recommended Posts

Tenker å ta en tur etter rypa til helga, og lurer litt på hvordan snøforholdene er der oppe nå.

 

Blir det kun svømming for vorsteher'n min??

 

Så hvis noen har vært der i senere tid, tar jeg gjerne imot en føre-rapport. Har aldri vært der tidligere, så hvis noen vil sende meg noen gode omeråder på PM, hadde jeg ikke blitt direkte skuffet heller :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var der for noien uker siden. Løssnø i skogen. Fastere over skogrensa. Helt som normalt med andre ord. Så mindre rype enn vanlig. Skjøt ingen ting. Meget ustabilt snødekke! Løste ut skred og hørte svært mye whoom lyder i snøen. Dette pga rennsnø nederst mot bakken. Denne snøen stabiliserer seg ikke før til våren så vær obs på skredfare!

Link to comment
Share on other sites

Siden det er mange som lurer så tar jeg det her i forumet.

 

Jeg var der sist helg. En tur nord for Øverdalssætra, mot Pika og Finnsjøvola første dagen.

Jeg har også vorsteher, og det ble endel svømming ja. Rypene vi så satt sånn fra 1050 til 1100 meter, og der var det selvsagt for mye snø for bikkja. Høyere går det jo greit for der er det blåst av, men der sitter ikke fuglen....som vanlig er nå. Den eter nede i kjerra hele dagen.

 

Dag to kjørte jeg opp til bommen, der "alle" bruker å gå, og snørekjørte langs veien et stykke for å komme i mer jomfruelig terreng. Gikk så i området rundt Snødøldalssætra, og så ingen gamle skispor der. Så også bare noen få fugl her, i ca. samme høyde. Litt under tregrensa.

 

Nå vet jeg ikke hvordan temperaturene er der nå, men sist helg var været i ferd med å snu, og det gikk fra 15 minus til 7-8 minus fra dag 1 til dag 2.

 

Og som knutis sier, det spraker en del i snøen, så vær forsiktig og unngå lesidene med mest snø.

 

Bikkja er forresten omdøpt nå til rødballe... ble litt mye kald snø på de. :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...