Jump to content

Elk jakt i Rocky Mountains


T3 Varmint

Recommended Posts

For ca et år siden blei eg og ein kamerat invitert til Colorado for å jakte elk med to bekjente amerikanere.

Jakten skulle foregå på statlig grunn i skråningen av fjellkjeden Rocky Mountains på 2-3000 moh., i begynnelsen av november 2008.

 

Me var ikkje vanskelige å be og gikk i gang med forberedelsene.

Det er ikkje bare bare å få med seg våpen til USA etter 9/11..........

Men etter en del telefoner/faxer/mailer og goder råd fra SKAUBJØNN,(takker og bukker) var papirene i orden og vi var klare til å dra.

 

Flyet gikk fra flesland kl 0600 28/10-2008 og 24 timer seinere stupte vi til sengs på denver airport hotel.

Dagen etter blei det ein spasertur i nabolaget før Ed og Steven plukket oss opp og me kunne sitte kursen vestover mot jakt-terrenget.

Noen hundre meter fra hotellet var det noen jorder der det burde vert mulig å plukke seg ei kanadagås eller to!

IMG_0858.jpg

 

Me kjørte i 6-7 timer gjennom cowboy-land før me kom fram til terrenget me hadde lov å jakte i, der blei leiren slått opp og me hadde ein dag til å sjå oss rundt før jaktstart.

Ed står for grillingen.

 

IMG_0886.jpg

 

Denne Muel deer bukken stilte seg opp for å bli tatt bilde av :-)

 

IMG_0883.jpg

 

Me såg også ein del spor etter Elk i området og var spenn klar for morgendagen.

 

Første jaktdag, frokosten blei servert og me var alle på kvar vår post før lyset kom smygende. Det blei ikkje sett noe dyr, og me samlet oss i campen for å ligge ny slagplan.

Etter litt lunsje var planene for første drev klar, eg og Steven skulle poste mens Ed og Even skulle smyge.

Eg fant meg ein grei post med god utsikt over det storslåtte terrenget. Jaktområdet hadde spredt små-skog og fullt av paralelle dale og åser.

IMG_0967.jpg

Ein fin Muel-deer bukk med ca 10 tagger kom spradene som om den viste at det var Elk-bukk-kort som låg i lomma...

Etter noen timer såg eg Ed på andre siden av dalen eg speidet utover, han var framme på kanten av åsen for så å gå inn i skogen igjen.

Det er ikkje meldt om noen dyr over radioen og eg tenker at det blir nok ikkje noe på dette drever ivertfall.

Noen minutter seinere kommer det lyder fra kvister som knekker og pulsen stiger.!

Så kommer den eine Elk-kolla etter den andre rasende nedover mot dalen 1,,2,,3,,4 stk. Svarte ingen bukk?

Vent litt enda fleire dyr kommer, to koller og der, der er bukken. Dei fire første kollene passerer bare 40-50 meter fra meg, og fortsetter ned neste dal.

Men fokuset er på bukken, prøver å telle tagger gjennom kikkertsiktet mens den fyker nedover dalen i fotsporene til dei første kollene.

Løyvet eg har gjelder for bukk med minst 4 tagger på eine siden, joda denne er skytbar :-)

I det bukken har nådd bunden av delen og begynner på oppoverbakken mot meg stopper den opp.

Eg finner bukken i siktet men vinkelen er ikkje optimal og holdet litt i lengste laget, så eg holder igjen, den forsetter nok samme vei som kollene...

Men da smeller det fra andre siden. Ed har også sett bukken, og hadde noe bedre vinkel, enda to kjappe skudd i det bukken bykser av gårde.

Så blir det stille............. Eg har kortest vei og når fram til bukken først, fy for en størrelse. Betydlig større enn vestlandshjorten ja :-)

Ed kommer små-springende, Even og Steven kommer ikkje lenge etter.

Me samles rund bukken og beundrer den majestetiske 9-taggeren i noen minutter før vomming og parteringen begynner.

 

IMG_0888.jpg

 

Noen kilo kjøtt her :-)

 

IMG_0896.jpg

 

 

Eg og Even hjelper Ed med å partere elken mens Steven henter Atv'n

Det er mørkt i det vi annkommer leiren, men ka gjør vel det, når det er indrefilet fra nyskutt elk som grilles til kvelds :-)

Alt kjøttet henges opp i noen trær ved leiren før me går til ro.

 

Dei neste dagene er det jakting fra 0600 om morgene til ca 1900 om kvelden. Me sniker oss innpå elk-flokken fleire ganger, men det er og blir tomt for bukker.

Me har mange skuddmuligheter på Muel-deer, men kun løyve på Elk-bukk så muel'n får gå.

 

Eine dagen eg og Even var på vei tilbake til leire, går me forbi ein camp der det henger ein nyskutt Muel doe. Me kommer i prat med skytteren som

kan fortelle oss at han har jaktet Muel i dette området i 60 år, første gang som 12-åring. Muel'n henger med pelsen på og me må jo bare spørre hvorfor?

 

IMG_0940.jpg

 

Han svarer at eine kneet hans ikkje kan bøyes og at han derfor har problemer med å flå hjorten før dei andre jakt-kameratene kommer tilbake.

Som dei hjelpsome karane me e tilbyr me oss å gjøre jobben. Ein trivelig fyr :-)

IMG_0942.jpg

 

Resten av dagene går med til masse jakting i et fantastisk landskap med masse dyr, bare ikkje dei bukken me er ute etter.

IMG_0956.jpg

Avstandsmåler var kjekt å ha

IMG_0933.jpg

 

I dette området såg vi spor etter mountain lion (puma) 8)

IMG_0964.jpg

Ein av dei siste kveldene får eg to coyoter(liten ulv) inn på skuddhold men er usikker på om dei kan skytes, så det er best å la dei gå. Tilbake i leire kan Ed fortelle at coyotene kan

skytes så lenge ein har løyve på "big game", og at dei er veldig fine i pelsen på denne tiden av året.

FILLEREN !!! Det hadde vert ein grei trøstepremie å kommet heim med to ulvepelser.

 

Men me må konkludere med at me har fått vert med å oppleve ein fantastisk amerikansk villmark og dyreliv, og at neste gang må me prøve å få løyve på

fleire arter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...