Jump to content

Hvilket kruttmål til Lee Classic Turret


magnumlars

Recommended Posts

Har grubla over lengre tid på å kjøpe meg den nye turretpressa i støpejern då denne ser ut for å vere laga for bruk (les:solid). Eg har liten erfaring med automatiserte presser bortsett frå mi Pro 1000.

 

Det eg lurer på er kva ein har å velge mellom når det kjem til kruttmål til lading av riflepatroner. Til pistol og mindre riflekaliber er jo autodisk-målet ok. Eg vil ha eit kruttmål som automatisk avgir ein dose av riflestørrelse gjennom ei fylledie når hylsa vert ført opp i denne omtrent slik autodisk-målet virkar.

 

Vil f.eks Dillon sine kruttmål kunne brukast på Lee-pressa?

Link to comment
Share on other sites

Vil f.eks Dillon sine kruttmål kunne brukast på Lee-pressa?

Ja.

Jeg har brukt et Dillon kruttmål både på Lee Turret og Lee Chalanger.

Dillon kruttmålet er tungt sammenlignet med plast dingsene til Lee

Det er derfor ganske vanlig at den automatiske indekseringen på Turreten "fusker" slik at dien ikke blir helt opplinjert med hylsen. Dersom jeg dreier rundt topplaten manuelt så fungerer det helt utmerket.

Link to comment
Share on other sites

[

Det er derfor ganske vanlig at den automatiske indekseringen på Turreten "fusker" slik at dien ikke blir helt opplinjert med hylsen. Dersom jeg dreier rundt topplaten manuelt så fungerer det helt utmerket.

 

Er dette snakk om den nye turretpressa i støpejern eller den vanlige typen i aluminium?

Link to comment
Share on other sites

Må ikkje dette betjenast manuelt for kvar ladning?

 

 

Nei, hylsen aktiverer målet når den kommer opp i dien og et opplegg med en "kjetting" resetter målet når hylsa trekkes ned igjen.

 

univdie.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at den kjettingpatenten fungerar på ei turretpresse der heile toppen roterar? Det er ein slik patent på autodisk pro-målet som står på pro 1000, men dette tvilar eg på vil fungere på ei turret i og med kjettingen er forankra i pressa.Og når kruttmålet roterar rundt og rundt kan jo fort kjettingen bli for kort :)

Link to comment
Share on other sites

Så for meg samme problemet, tror nok man må gå for en løsning med lodd eller fjær.

Kjørte lenge med turret og autodisk-mål med returfjær, etter oppgradering til deluxe-målet (med silikonhylse mellom disk og hopper) fungerte løsningen veldig bra. Det gamle målet hadde hard plast mot hard plast og var litt mer utsatt for oppheng på returen.

 

Skal man ha det 100% er det sikkert mulig å lage en "plinger" som gir en lyd når målet resettes.

Link to comment
Share on other sites

Er dette snakk om den nye turretpressa i støpejern eller den vanlige typen i aluminium?
Den er i aluminium, men så vidt jeg vet er indekseringsmekanismen den samme på den nye pressen.

Den består av at vridd firkantstål og en firkantet plastbit som overfører bevegelsen.

Det fungerer forsåvidt, men er ikke spesielt solid, og de firkantede plastbitene er forbruksvare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gammel tråd, men jeg lurer på å handle en classic turret. Satser på at den helpresser 9.3x62 som smør. Har et RCBS uniflow liggende. Noen som har formeninger om det blir for stort og tungt for indexeringa? Regner med å måtte betjene det manuelt selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Javel. Tenkte litt på det og ja, så jeg får kjøpe med noen topper av 3 hullsvarianten. Krymper ikke kulene så 4 hull blir overflødig. Trenger man noe ekstra i forhold til indekseringen hvis man bytter til 3 hulls topper?

 

Var ikke så enkelt som jeg trodde. Må visst bytte toppen også. Ikke noen stor utgift, men ettersom LEE ikke har reservedeler til 3-hulls autoindeksering, så begynner ting å bli vanskelig. Nå er det mulig at man kan benytte autoindeksen til en PRO1000, siden denne er en 3-hulls, og benytter mange av de samme delene som LEE TURRET. Fant desverre ikke reservedeler til denne heller :cry:

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Kan bekrefte at rcbs uniflow går oppi classic turret. Jeg har skrudd av `sveiva` på kruttmålet, og betjener det greit med justeringsskruen. Uten sveiva kolliderer ikke kruttmålet med hettemagasinet, og jeg kan gjenge kruttmålet av turreten uten å fjerne diene, og dermed bruke det til flere kaliber. Må si meg godt fornøyd med kvaliteten på ladepressa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...