Jump to content

IOR Valdada vs. Leupold mark 4


madsemann

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter et kikkertsikte som kan brukes til både jakt og baneskyting uttil 600m. De to siktene jeg finner mest interessante er IOR Valdada 2,5-10x42 og Leupold Mark 4 3,5-10x40 LR/T M1. Begge med opplsyt retikkel.

 

I den forbindelse så lurer jeg på hvilket dere har mest tro på? Ut fra det jeg har lest på nettet er det IOR som frister mest. Det veier minst (viktig når siktet skal brukes på jakt), det finnes med cm klikk og man får det med retikkelet i første billed plan eller andre. Det som mangler er parallakse-justering.

 

Fordelen med Leupolden er at den har parallakse-justering og at det generelt er mer brukt.

 

Derfor lurer jeg på hvor stor betydning parallakse-justering har på hold mellom 100-600 m. Siktene koster omtrent like mye, er det da et vesentlig minus at IOR ikke har parallakse-justering? Samtidig lurer jeg og på om IOR sitt MP-8 retikkel og leupolds TMR retikkel blir for tynne til praktisk jakt-bruk. Erfaringer rundt dette mottaes med takk! Hvilket billedplan er det "best" å ha retikkelet i ved variert bruk? Erfaringer rundt dette mottaes også med takk!

 

hilsen Mads

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, sammen med sånn omtrent 10 kompiser brukt IOR 2,5-10X42 i sånn omtrent 8 år, og de fungerer finfint til det behovet du skisserer. Det er vel omtrent slik våre kikkerter er brukt. Leupolden kjenner jeg ikke til.

 

Disclaimer: Jobber for importøren to helger i året i forbindelse med stand på messer.

Link to comment
Share on other sites

Hei Flashman, dette må du fortelle mere om, ser at prisene på Valdada.com er i kr. er dette riktige priser???

En kompis skal kjøpe en langholdskikkert, og jeg et nytt spotting scope. Dette var jo så rimelig at jeg blir rent skeptisk, men er kvaliteten god nok, så er jo dette et bra alternativ.

 

Kjør på, selv om du er innhabil, vi trenger alternativ til S&B, Zeiss osv. Gjerne med link til importør etc.

Link to comment
Share on other sites

Det er neppe riktige priser. Dessverre. Snublet over dette nettstedet for om lag et år siden. Det lot seg ikke gjøre å kjøpe da, men du kan jo prøve. Kan ikke se for meg at du skulle få noen overaskelser hvis du er nøye med å se godt etter hva du klikker ja til. Burde vel komme en slags fakturaside før du betaler..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på jakt etter et kikkertsikte som kan brukes til både jakt og baneskyting uttil 600m. De to siktene jeg finner mest interessante er IOR Valdada 2,5-10x42 og Leupold Mark 4 3,5-10x40 LR/T M1. Begge med opplsyt retikkel.

 

Min personlige mening er at MKIV serien til Leupold er overpriset De Luxe.... Jeg hadde aldri gitt den prisen for de. Mener de rett å slett ikke er derdt dette. Se heller på VXIII serien til Leupold da.

 

IOR kjenner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Importøren av IOR finner du på http://www.artemis.as/... Jeg har tre kikkerter derifra, 1,5-8, 2,5-10 og 3-18XFFP, og er godt fornøyd med alle sammen, og nei, jeg har ikke fått dem, ei heller med sterkt rabatterte/subsidierte priser...

 

Christopher som driver sjappa er meget oppegående på optikk siden og er rette mannen å snakke med, ring ham en dag du har god tid, han snakker varmt og leenge og har en del interesante erfaringer å bringe til torgs... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Prisene på valdada.com er oppgitt i norske kroner, men skal nok egentlig være i dollar. Så hvis man kjøper derfra tror jeg du blir overrasket når de belaster visa-kortet. Valdada.com er heller ikke den offisielle nettsiden til IOR. Det er http://www.ior.ro

 

Hvis du sjekker ut IOR på midway så er det nok mer reelle priser.

 

Men tilbake til parallaksejustering og retikler..... Er det et stort minus å ikke ha parallakse-muligheten? og hvordan oppleves retiklene på jakt? (vil det her være forskjell med retikkelet i 1. eller 2. billed plan?)

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt IOR 2,5-10x42 til jakt i 2 år og er meget godt fornøyd.

MP-8 retikkelet kan oppleves som tynt om man er vant med fete streker slik som mange andre "jakt kikkerter" har, men nå foretrekker jeg det slik. Har jeg (en sjelden gang) behov for å se korset tydeligere så skrur jeg bare på lyset. Forøvrig så ble justering av lyset mye bedre med FFP modellen etter som den svakeste innstillingen på den forrige var litt vel lyssterk.

Jeg bruker også retikkelet til avstandsbedømming etter som jeg vet høyden på gjerdestolper og andre faste ting (veiskilt, traktorer ol) på mine områder, evt også høyden fra bakken til bringen på dyr.

 

Jeg kjøpte min hos Artemis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...