Jump to content

Barnes varmint grenade i 243


A.M.

Recommended Posts

hei er det noen her inne som har prøvd å lade 62grs. Barnes varmint grenade til 243! har ladedata til dem men det er med amerikank krutt. Jeg skulle gjerne hatt noe ladedata med vihtavuori eller norma krutt, eller fått vite hvor jeg kan få tak i amerikanske kruttsorter. Ser at for eksempel RL19 er mye likt N550 i brennhastighet men hvordan er det i forhold til trykk? I ladetabellene til Barnes at den kan lades med RL19 fra 45-50grains, og de får hastigheter opp til 1123m/sek. Ser for meg at det også kan brukes N160 og Norma 204.

Kulene er i tillegg gør-lange i forhold til andre kuler av samma type, hvor mye dette har å si er jeg ikke sikker på, i tillegg står det at de er anbefalt for riflestigning 1:9 eller raskere, i min sako 75 finnlight er det 1:10 og ganske kort pipe. Veit ikke om dette har noe å si for ladningen eller ikke,

men ønsker meg gjerne et svar om det!

 

 

mvh Arne M.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

er det til å stole på da??? er litt skæptisk til ladedata som ingen har prøvd føre meg!!

ser på robsoft at det er en del ladninger til 65 grainskuler men veit ikke hvor lange de er i forhold osv.

hvor mye har det egentlig å si med lengden på kula??

 

mvh Arne M.

Link to comment
Share on other sites

er det til å stole på da???
I dette tilfellet, så tror jeg du kan stole på det, ja. Enn kan ikke bare snylte ladedata hele livet, vet du :wink: Fingertupper og øyenbryn må rissikeres i jakten på den ultimate hastigheten. Heh..

 

Hvis du ikke har tilgang på 550, så kan prøve med 43 gn. 150. Skulle gi ca 1030 ms. og ca samme trykk som 45 gn. 550.

 

Eller 45 gn. N-19 skytterlagskrutt/URP

Eller 47 gn. N-4 skytterlagskrutt/204

Eller 42 gn. 203B

Eller 41 gn. 140

 

Veien til å oppnå ca. samme hastighet og trykk er mange, som du ser. Hvis du skal bruke krutt som er noe raskere enn disse jeg har nevnt her, så får du være forsiktig, da det fort kan bli kilne saker.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

tok motet til meg her en dagen og lada litt BVG.. fikk best presisjon med 40grs og 40,5grs N140 og utgangshastighet p?031m/s, samla innafor et kronestykke!! og joggu blei n?skrika pulverisert utover ?t ogs?!-- s;) -->;) skal fortsette et lite stykke oppover p?ekta og se en dag det ikke er s?orbanna kaldt!! er ikke noe tess ?igge i -15 ?kyte en hel formiddag!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...