Jump to content

Morfars pistol


Ririon

Recommended Posts

img2047zc4.th.jpg

 

Morfaren til en venninne av meg døde for et års tid siden. Han etterlot seg blant annet denne pistolen. Siden jeg straks skal kjøpe pistol selv, fikk jeg spørsmål om jeg kan stå som eier av den. Jeg har ikke sett den selv, men har fått tilsendt dette bildet.

 

1) Hva er dette? Ifølge ryktene en 9 mm Luger fra 1938, men noen her er sikkert eksperter..

 

2) Hva er sjansene for at den fungerer?

 

3) Er dette et samleobjekt/hva er prisen sånn ca. ?

 

4) Om dette er en 9 mm, så betyr vel det at jeg ikke får kjøpt meg den 9 mm-pistolen jeg hadde tenkt til "militær pistol" feltskyting. Er det noen omveier rundt det? (Uten å bli "hyperaktiv" konkurranseskytter.)

 

5) Plombering er en mulighet, men unngåes om mulig. Det regner jeg med at det er forståelse for her. :)

Link to comment
Share on other sites

img2047zc4.th.jpg

 

Morfaren til en venninne av meg døde for et års tid siden. Han etterlot seg blant annet denne pistolen. Siden jeg straks skal kjøpe pistol selv, fikk jeg spørsmål om jeg kan stå som eier av den. Jeg har ikke sett den selv, men har fått tilsendt dette bildet.

 

1) Hva er dette? Ifølge ryktene en 9 mm Luger fra 1938, men noen her er sikkert eksperter..

 

2) Hva er sjansene for at den fungerer?

 

3) Er dette et samleobjekt/hva er prisen sånn ca. ?

 

4) Om dette er en 9 mm, så betyr vel det at jeg ikke får kjøpt meg den 9 mm-pistolen jeg hadde tenkt til "militær pistol" feltskyting. Er det noen omveier rundt det? (Uten å bli "hyperaktiv" konkurranseskytter.)

 

5) Plombering er en mulighet, men unngåes om mulig. Det regner jeg med at det er forståelse for her. :)

 

1. Helt åpenbart en Luger. Årstall kan jeg ikke stadfeste.

2. Stor. Men kvaliteten på Lugere varierer. Noen er følsomme på magasin og noen kan innimellom kaste tomhylsene faretruende nærme ørene dine.

3. Det må noen andre svare på. Tipper imidlertid at det er et temmelig vanlig våpen, og at et salg ikke gjør deg gjeldfri sånn uten videre.

4. Man kan få registrert arvede våpen med affeksjonsverdi hvis arven går i nedadstigende linje, selv om du har tilsvarende kaliber fra før. Dette var vel ikke din slekt, så det er mulig at du får trøbbel hvis du registrerer denne ja. Hvorfor kan ikke venninna di registrere den på seg selv? Så kan du låne den hvis du vil skyte med den?

Noen andre kan sikkert fylle ut dette svaret mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anser lugeren som samlerobjekt kun hvis den er nummerlik og har original finish. Dette pga.at der er produsert et veldig stort antall av disse.

Man vil som regel se om det er original finnish om det er hvitmaling i bokstavene som indikerer "gesihchret" når man setter på sikringen.

Det finnes fabrikasjoner som er relativt skjeldne, uten at jeg kan fortelle så mye mer om det. Men om det er en vanilg Luger i god stand vil jeg anslå pris fra 2500,- og opp mot 4000,-for en nummerlik uten hylster. Ett umodifisert hylster ligger vel på rundt 1000,- +,-, eller deromkring.

Det er morsomme våpen og denne har jo sin affeksjonsverdi.

 

Man får magasiner med forskjellige kvaliteter, men min erfaring er at de eldre som er laget i stål, er bedre(mer funksjonsikre) enn de som er produsert senere og er i aluminium.

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen.

 

Det ser ut som løsningen blir at jeg blir stående som eier fram til hun har skutt nok til å få kjøpetillatelse (minst 6 mnd, mao). Jeg er ganske fersk selv, og har ingen våpen fra før. Hva er mulighetene for å få tillatelse til en 9 mm pistol til feltskyting i tillegg til denne (og en .22)?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...