Jump to content

Rådyr og vinteropphold


RTE

Recommended Posts

I vårt jaktområde er det en dal som ligger litt høyere oppe enn det øvrige terrenget. Her er det hjort som i løpet av høsten trekker ut mot lavere områder. Men, det er også rådyr i denne dalen. Det jeg lurer på er om rådyra også trekker ut av dalen på samme måte som hjorten.

 

Jeg mener å ha lest at rådyra, i motsetning til hjorten, står i det samme området året rundt. Jeg gikk en tur på nysnøen nylig og fant da ikke rådyrspor. Nå er dalen relativt stor og jeg fikk bare søkt gjennom de nederste områdene hvor jeg vet det står rådyr på sommeren og høsten. En mulighet er jo at de har trukket noe lengre opp i dalsiden hvor det er løvskog (mere gran og furu i dalbunnen).

 

Men, er det andre som har erfaring med at rådyra trekker på vinteren?

Link to comment
Share on other sites

De vil trekke dit det erfaringsmessig er best tilgang på mat, og minst rovdyr. En slik dal kan være et naturlig sted som også gir litt le for vær og vind. På dine kanter vil jeg likevel tro de vil foretrekke å komme enda lavere ned, helt mot fjæresteinene, dersom det er godt beite der. Kulturmark med gressåkre er vanlig vinterhabitat.

 

Har også sett at rådyr har hatt lokale trekk feks under uvær, at de da trekker mot skogområder som gir le.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er også at rådyrene er der det er mat. Vanligvis har vi 4-10 rådyr traskende rundt på jordene med jevne mellomrom, men i år har det ikke vært noe rådyr.

Tror dette kan komme av at det er 1 meter+ med snø på jordene, og det ser ut som dyra nå har trekt inn i tettene der hvor det er mindre snø og kanskje bedre tilgang på mat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en del samtaler med den ikke helt ukjente Sverre M Fjelstad om rådyrene i Østmarka ved Oslo. Og i følge han så står rådyrene spredt rundt i hele Østmarka, men om snøen kommer tidlig (oktober-november) så trekker de ut i randsonene. Men om det ikke kommer snø eller om snøen kommer sent så blir rådyrene stående igjen inne i Østmarka elv om det blir mye snø.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...