Jump to content

7,5X54 french MAS


høggern

Recommended Posts

en fransk kreasjon, militærpatron fra 1929, først kamret i automatvåpen. senere kamret i lebel M07/15 rifler og etterhvert i MAS 36 rifler(den stygge dere sikkert har sett, med hevearmen fremoverbøyd). denne patronen var ladd med en 140 grs spiss FMJ kule med diameter .308.

 

denne patronen ser ganske lik ut en 6,5X55 som er necket opp til 7,62. har noen slike patroner liggende og det er bare hundredeler som skiller dem fra 6,5X55 patroner(bortsett fra kulediameter da). de har faktisk samme bunnmål som 6,5X55 også.

 

har faktisk hørt fortalt at denne patronen var en viktig inspirasjonskilde da amerikanerne utviklet 7,62X51 nato.

 

noen som har erfaring med denne patronen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen våpen i dette kaliberet.

 

Som du mistenker så er hylsen 6.5 Mauser ekspandert til å ta kuler i .308". Hvis jeg ikke husker helt feil var prototypen en .308" kule i en 57mm lang hylse. Hylselengden ble redusert for å ungå at man kamret 8x57mm IS (tysk Mauser) og sprengte rifler.

 

Undertegnede eksperimenterte litt med hylseforming fra 6.5x55 for ca. 10 år siden. Såvidt jeg husker benyttet jeg vokspropp og pistolkrutt, og et Lee diesett type to dier. Notatene mine fra så langt tilbake er ikke helt enkle å finne etter to flyttinger. Jeg kan ikke huske om jeg måtte trimme før første kuleisetting.

 

Jeg har ikke hatt behov for slike intrikate operasjoner etter at en Portugisisk produsent begynte å produsere ladet ammo i boxerhylser. Den originale franske (eller *hjelp* syriske) ammoen er korrosiv og har berdanhetter jeg ikke kjenner dimensjonen på. Kvaliteten på spesielt de syriske hylsene er også meget tvilsom. Det byr meg i mot å skyte så råtten ammo i automatvåpen så restlageret mitt av denne dritten har gått i MAS-36 varianter. Windex er obligatorisk for slike patroner, det kjenner man nesten på lukta.

 

Ihh. til surplusrifle.com, slipper man å skyteforme 6.5x55, brutal bruk av expander er nok sier de, men dette har jeg ikke prøvd.

 

PS

Fant dette bildet av en serie våpen som benytter dette kaliberet (hopp over Berthier'en og Lebel'en):

standard.jpg

Personen som tok dette bildet mangler tydeligvis den samme rosinen i pølsa som meg: MAS-36CR med foldekolbe.

Link to comment
Share on other sites

så man kan enkelt og greit ekspandere 6,5x55 hylser opp til 7,62 så er man i gang.

 

hvordan er denne patronen utgangshastighetsmessig i forhold til 308w? er jo klar over at den har lavere maxtrykk, men hva om man lader til feks samme trykk som i 308w i en moderne mekanisme feks?

Link to comment
Share on other sites

Det nyeste våpenet jeg har i dette kaliberet er en halvautomat produsert på slutten av 50 tallet, så nå er du inne på noe jeg har null erfaring med. MAS 49/56 har en tiltbolt låsing, tilsvarende FN-FAL, og en direkte gassblowback, tilsvarende M-16. Det er ingen gassreduksjonsventil som man har på en FAL, følgelig tviler på at jeg ville gått opp mye i trykk for denne rifla. Det eneste unntaket måtte være å skyte den i granat-mode med deaktivert gass system, noe jeg ikke har giddet å leke med.

 

MAS-36 type boltrifler har låseklakkene plassert bak i låsekassen og ingen låsing der bolten står mot kammeret. Det har lite for seg å lade opp en slik konstruksjon, da høyere trykk gir mer og mer fjæring i bolten. Dette er forøvrig grunnen til den noglet aparte kurven i hevarmen. Makstrykket for denne patronen er oppgitt til 2800 bar.

 

Teoretisk kan du kamre f.eks. en Mauser-mekanisme i 7.5 og kjøre opp trykket til det du kan klare med fet 6.5x55 messing. Klarer du å få hylsene til å vare uten skyteforming så burde det være en kurant sak. Personlig hadde jeg gitt beng i hele 6.5 greia og brukt 7.5x54 hylser da de er tilgjengelige nå.

 

Hastighetene man får innenfor standard trykk er ikke så veldig langt fra .308 Winchester. Her er eksempelvis ladedata som indikerer 2600 fps uten særlig hylsestress med 150 grains Sierra og IMR 4895: http://members.nuvox.net/~on.melchar/75french/sra150s-4895.html, man taper vel 100-200 fps her sammenliknet med .308 Winchester.

 

Siden hylsevolumet er større ser jeg ikke bortifra at man kan gjøre det bedre med f.eks 170-180 grains kuler.

 

Den originale "Balle C" ladningen var vel 2700 fps med en 139 grains fmj, men jeg har en anelse om at denne var ladet med store sikkerhetsmarginer og kronografene var ikke det samme som i dag før 2VK heller.

 

Prvi Partizan har forøvrig begynt å selge ferdig ladet 7.5x54mm med 139 grains kule.

Link to comment
Share on other sites

ikke at jeg ser noen grunn til å lade den patronen selv, da jeg tenker en 308w er mange gang mer kurrant å gir omtrent det samme. bare tenkte høyt på hva man kunne gjort om man hadde kaliberet i en lås som tåler feks std 308w trykk.

erfaringsmessig lader jo feks DFS skyttere 6,5X55 opp til 308w trykk i dag i sauern.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...