Jump to content

Optimal friflukt i Sauer 202, 6.5x55


Wadcutter

Recommended Posts

Som oversikten sier så lurer jeg på hva som er optimal friflukt i en Sauer 202 med originalt løp. Kaliberet er 6.5x55. Dette kan selvsagt variere fra rifle til rifle, men når det finnes så mange Sauere der ute så lurer jeg på hva brukerne her på forumet har erfart. Selv har jeg ikke brydd meg særlig om dette temaet før. Normalt har jeg ladd alle patronene til 2.95" (76mm) uten å tenke på friflukt, med et helt ok resultat.

 

Tenkte det var på tide å virkelig lade noen presise ladninger så da kommer friflukt-problematikken inn. Skal selvfølgelig prøve meg frem selv, men er det noen her som har verdifulle erfariger så har jeg noe å starte med. Litt mye jobb å lade opp 5x patroner med 1mm ulik friflukt. Da blir det fort 10 ulike ladninger som må testes :) Jeg ender sikkert opp med å gjøre akuratt det, men vil ha et utgangspunkt.

 

Hva er din optimale friflukt i Sauer 202 i 6.5x55?

 

edit: Kula jeg skal bruke er Scenar 9 gram (139 grain)

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst synes jeg du skal finne frem ladeboken og lese den. Det er tydelig at du har hoppet over en del vesentlige punkter i din ladeutdanning. Du kunne like gjerne spurt om hva som var de mest optimale dekkene på en Toyota Corolla.

Jeg sier ikke dette for å være overbærende, men for at dette faktisk er alvorlige greier.

 

Friflukt er ikke en konstant, og uansett et viktigere moment for trykket enn for presisjonen. Jeg har sett friflukt på nermere 20 mm som har samlet under 15mm, og det var neppe minimum. Har du 1mm har du en helt annen maxladning enn om du har to. Generelt kan man si at over 1,5mm har det mindre å si for trykket, 2 eller 6mm spiller liten rolle. Men under dette, vil hver tiendedels mm forandre trykket, jo mer trykk, jo mindre friflukten er. Virkelig presise BR våpen opererer ofte uten friflukt i det hele tatt, men da er man ingen nybegynner som lader. Da kan få kruttkorn for mye få alvorlige konsekvenser.

 

Som sagt, les litt mer, og lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fullstendig klar over det du sier Fossdal. Poenget mitt er at det finnes så mange skuyttere der ute som bruker både Sauer 202 og Scenar 9 gram kula. Det er derfor mange erfaringer "der ute" som jeg gjerne vil ha før jeg setter i gang å lader med akuratt denne kula.

 

Som du sier så har friflukt mest å si for trykkoppbyggningen, men etter som det finnes variasjon i presisjonen med ulik trykkoppbyggning så kan man anta at det finnes en "optimal" fliflukt for akuratt denne kula i dette våpenet med et bestemt type krutt.

 

Å høre med andre om deres erfaringer før man setter i gang synes kan være en kilde til god informasjon. Du kan ikke si at andres erfaringer med 9gram scenar og sauer 202 er uten interesse..... Da kunne du like gjerne ha droppet å lese ladetabeller og kun stolt på egne erfaringer, men du begynner jo med et utgangspunkt du også?....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fullstendig klar over det du sier Fossdal. Poenget mitt er at det finnes så mange skuyttere der ute som bruker både Sauer 202 og Scenar 9 gram kula. Det er derfor mange erfaringer "der ute" som jeg gjerne vil ha før jeg setter i gang å lader med akuratt denne kula.

 

er det noe jeg har lært på mine snart 20 år(å ca like mange løp) med sauer 200str er at det som går optimalt i en pipe, nødvendigvis ikke gjør det samme i neste pipe.

 

husk at friflukt(med en gitt COL) endrer seg etterhvert som løpet blir slitt.

 

mitt beste råd, om hva som kan gå godt i de fleste løp, er å se hvor lange patroner fabrikkammo har.......

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Og der har vel Høggeren svart wadcutter spørsmål til meg.

Beklager om du oppfattet meg som nedlatende, men dette kan man ikke ta lett på.

Som høggeren sier, ingen løp er like, selv om kammerene kansje er det, og derfor må hvert løp tilpasses.

 

Men for å oppfange dette presisjonspotensialet, skal man være rimelig god å skyte... Til mitt bruk har jeg satt - som høggeren sier - kulene etter fabrikkpatronen, og gir gass. Samler under 20mm samma søren, til offhand-skyting er det mer enn godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg må innrømme at jeg ble litt provosert av svaret ditt Fossdal. Det kan tenktes jeg ikke formulerte meg godt nok. Selv om friflukten ikke er konstant og alle løp er noe ulike så lurte jeg på om det kanskje var en felles trend, for eksempel at 9gram scenar kula "likte" stor eller liten friflukt.

 

Nå ender jeg opp med å prøve ut med forskjellig friflukt selv, noe jeg også nevnte i mitt første innlegg. Men selv om bøkene sier dette er individuelt fra rifle til rifle så skader det aldri å spørre :)

 

Jeg er dessuten en så god skytter at at jeg er nødt til å utnytte de siste 20mm av presisjonen :), neida. Skal bruke ammoen på lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i en ting, det skader ikke å spørre! :)

 

Men jeg må bare presisere at den største variable faktoren her er selve pipen. Kammer og kule er mye mer konstant.

Det er derfor ingen gir deg noen fasit.

Presisjon handler om at så mange faktorer som mulig blir så like som mulig fra skudd til skudd. Da handler det om at kulen forlater munningen i akkurat rette øyeblikk, det såkalte "sweet-spot", der pipen er mest mulig i ro mellom svingningene i sinuskurven. Dette avhenger mye mer med ladingen i det spesifikke løpet enn friflukt.

Du kan ta to like Sauere med to like patroner og få totalt ulik spredning i de to våpenene.

Og i ett og samme våpen kan to patroner med lik friflukt men ulik ladning ha helt forskjellig presisjon.

 

Så problemet er mye mer kompleks enn å tro at en bestemt friflukt åpner dører.

Link to comment
Share on other sites

forresten er dette tilbakevendende spørsmål:

-hvilket krutt skal jeg bruke for å få best presisjon?

-hvilken ladevekt gir best presisjon?

-hvordan kule gir best presisjon?

-hvor lang friflukt skal jeg ha for å få best presisjon?

 

å ingen av disse er det fasitsvar på. for løp er forskjellige. selv løp fra samme produsent.

 

 

kan ta et lite eksempel:

jeg har feks hatt to 7,62X51 løp til sauern min, disse hadde ca 50 nr mellom seg i produksjon, ble levert samtidig, lengda er den samme, osv. så kan gå ut fra at de er produsert omtrent samtidig.

 

det ene løpet(løp 1) spredde nato som baredet. men den gikk fantastisk med sierra eller lapua matchkuler av omtrent samme vekt.

 

det andre løpet(løp 2) samla godt med militærammunisjon(NATO) den gjore det samme med matchammo, men ikke like ekstremt godt som det andre løpet.

 

så om jeg bare hadde hatt det ene løpet kunne konklusjonen min vært at nato sprer i sauer 7,62 løp, å at match ammo går mye mye bedre.

om jeg bare hadde hatt det andre løpet kunne konklusjonen blitt at det ikke er kjempestor forskjell på nato og match ammo, å at nato går ok i 7,62 sauerløp.

 

noen som ser hvor jeg ville i dette eksempelet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med på hva du sier, men det er ikke utenkelig at det kan finnes en korrelasjon mellom friflukt og presisjon om du holder alle andre faktorer stabile. Selv om det er mange faktorer er ute å går her så kan man ikke utelukke at det finnes noen sammenhenger.

 

Eksempel:

Du har 100 rifler av samme produsent (selv samme produsent er ikke nødvendig). For å teste friflukt lader du opp 2 identiske ladninger, men med ulik friflukt. Du skyter så de to ladningene i alle 100 riflene.

 

Skal din teori være korrekt Høggern så er det ingen forskjell i snitt mellom de to ladningene i forhold til presisjon.

 

Er min teori riktig er det korrelasjon mellom friflukt og presisjon om den ene ladningene hadde i snitt bedre presisjon enn den andre.

Den konklusjonen forutsetter at du ser friflukten som den kritiske faktor, og ikke en eventuell munningshastighet da de mest sannsynlig vil variere mellom de to ulike ladningene. Om hastighetsvariablen skal utelukkes må de 2 ladningen ha identisk fart ved munningen, men med ulik friflukt og eksperiemente må gjøres en gang til.

 

Poenget mitt er at det er ikke utenkelig at det kan være en sammenheng mellom presisjon og friflukt med en bestemt kule.

For å bevise/motbevise dette er vi nesten nødt til å ha konkrete data. Jeg er fullstendig med på hva dere sier Fossdal og Høggern, men jeg er i mitt lille vitenskapelige hode ikke i stand til å si klart ja eller nei uten å ha sett data som støtter eller motbeviser min teori.

Link to comment
Share on other sites

men det er ikke utenkelig at det kan finnes en korrelasjon mellom friflukt og presisjon om du holder alle andre faktorer stabile. Selv om det er mange faktorer er ute å går her så kan man ikke utelukke at det finnes noen sammenhenger.

 

Eksempel:

Du har 100 rifler av samme produsent (selv samme produsent er ikke nødvendig). For å teste friflukt lader du opp 2 identiske ladninger, men med ulik friflukt. Du skyter så de to ladningene i alle 100 riflene.

 

Skal din teori være korrekt Høggern så er det ingen forskjell i snitt mellom de to ladningene i forhold til presisjon.

 

har jeg hatt noen teori som sier det du sier der??

 

du har spurt hva som gir best presisjon i ditt våpen

 

om du snakker generelt, hva som vil gi bra presisjon i et snitt av våpen, så har jeg jo gitt et svar om hva du kan bruke som utgangspunkt:

mitt beste råd, om hva som kan gå godt i de fleste løp, er å se hvor lange patroner fabrikkammo har.......
Link to comment
Share on other sites

Ja, akuratt! Vi er jo enige. Da finnes det et utgangspunkt for hva som er "optimal" friflukt etter som det gir best presisjon i snitt.

 

For å vende tilbake til spørsmålet mitt så blir da: Hva er optimal friflukt i Sauer 202, 6.5x55 med Scenar 9 gram kula?

 

Den eneste måten vi kan vite mer om dette er om folk her på forumet skriver hva deres friflukt er i denne kombinasjonen for så å se på data. Det kan tenkes at det er mer eller mindre enn hva fabrikkammoen har. Skulle det vise seg at det faktisk er en trend på at liten friflukt er best så har vi jo funnet en sammenheng. Men igjen, dette kan vi ikke vite selv om teorien sier noe annet før vi sitter med data.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke hvordan du kan utelukke at det kan finnes en sammenheng mellom friflukt og presisjon på kryss og tvers av våpen med en bestemt kule. Selv om dette er individuelt fra våpen til våpen så prøver jeg å samle inn data for å se etter en trend. Skulle det vise seg at Scenar kula har bedre presisjon med liten friflukt i mange våpen så kan vi slå fast at det er en korrelasjon ute å går.

 

Du kan på ingen måte utelukke dette ved å se på teori. Den eneste måten er å se på data. Skulle mange forumbrukere si at de får best presisjon med lang/kort friflukt så er jeg åpen for det, men jeg er også åpen for at det er tenktelig at det finnes en korrelasjon.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha ladet mye 6,5x55 for mange forskjellige våpen har jeg sluttet å bry meg om friflukt. I de fleste løp gi kort friflukt dårlig feste i halsen på hylsa, og riflinga kryper raskt fremover i løpet etterhvert som en skyter. En tommelfingerregel er at kula skal settes like dypt som kulediameter, og det er nyttig om patronene skal transporteres og mates fra magasin. Mine viktigste parametere er:

 

- Settedybde lik kulediameter

- Jevn uttrekkskraft

- Riktig trykk

 

Uttrekkskraften varierer minst hvis den er lav, og riktig trykk betyr at en justerer ladningene etterhvert som en svir bort rifling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke hvordan du kan utelukke at det kan finnes en sammenheng mellom friflukt og presisjon på kryss og tvers av våpen med en bestemt kule. Selv om dette er individuelt fra våpen til våpen så prøver jeg å samle inn data for å se etter en trend. Skulle det vise seg at Scenar kula har bedre presisjon med liten friflukt i mange våpen så kan vi slå fast at det er en korrelasjon ute å går.

 

Du kan på ingen måte utelukke dette ved å se på teori. Den eneste måten er å se på data. Skulle mange forumbrukere si at de får best presisjon med lang/kort friflukt så er jeg åpen for det, men jeg er også åpen for at det er tenktelig at det finnes en korrelasjon.

statistisk er det garantert et tall du kan finne fram til. men hva hjelper det? det er en tendens, det er ikke nødvendigvis representativt for ditt våpen.

 

det jeg kommer med nå er et tenkt eksempel, men kansje ikke langt unna sannheta fordet....

om du har 1000 løp å teste en ladning X i 6,5 med 9 grams scenar i, med feks 75-80 mm COL, så kan du sette opp en statistikk, som kansje sier at følgende resultat kom fram:

COL=% best

75=1%

76=13%

77=26%

78=17%

79=26%

80=17%

 

oi, hva forteller det? at 77 eller 79 mm gir best presisjon i flest prosent av våpna. men det hjelper deg ikke for børsa di kan jo være den ene % som gikk best med 75mm COL. å dette vil uansett bare være representativt for den ene ladninga. men skal du da velge 77 eller 79 mm? de var jo statistisk like gode. å i tillegg: du må gjøre samme jobben med et annet krutt om du skal bruke det, osv.

 

så mitt råd er å sjekke produsentens COL på fabrikk ammo med den kula. det er sannsynligvis en lengde som passer i mange våpen. ammofabikkene har som oftest peiling på hva som gir en generelt grei samling. å det er ikke mer enn det man kan finne ut med statistikk. det er generelt å gjelder ikke nødvendigvis din pipe.

men for å få det optimale ut av ditt våpen, må du teste selv.

 

jeg bruker 77-78mm som COL med den omtalte kula. for meg er det nemlig viktig at kula sitter skikkelig så jeg kan håndtere patronene og lade dem fra magasin osv uten å tenke på at de er utsatt for muligheten for å få skjeve kuler osv.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg Høggern. Det forteller meg ingen ting om akuratt mitt våpen, men det gir meg et bedre utgangspunkt før jeg setter i gang. Jeg synes også det kunne være interessant å faktisk se om det var en trend ute å gikk.

 

Skulle det vise seg at 70% fikk best presisjon med OAL på 78mm så ville det være naturlig å prøve ut dette først. Det var ikke noe annet jeg var ute etter....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...