Jump to content

Anslagsenergi 8x72R Sauer


Jæger J

Recommended Posts

Hei, godtfolk.

Jeg har en bekjent som spurte meg om overnevnte paron kunne holde kravet til storviltjakt.

Magefølesen min sier at den greit holder kravet til rådyr men ikke så mye mer.

Det er snakk om ladninger som skal gå i en pent brukt hanedrilling av god årgang.

Er det noen som kan gi et mer utfyllende svar?

På forhånd takk.

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

I denne tabellen klarer patronen nesten kravet, men ikke helt. siden kula veier under 10g

http://www.impalabullets.at/content/BallSK.pdf

 

Så skal du klare dette må du få tak i 10g kuler, men da burde det være akurat mulig. Siden patronen bruker .318 kuler er ikke utvalget så stort. De fleste som er mulig å få tak i er 196grains, og med så tunge kuler tror jeg ikke det er mulig å klare storviltkravet.

 

 

Men en mulighet er å få Tonheim til å lage 10grams kuler.

 

 

 

Patronen er nevnt i denne tabellen:

http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/B0E765375DA00143C2256FBE0032DD2A/$file/TABIIcal.pdf

Her finner du en del data, bl. a makstrykk.(denne linken har jeg hentet i en anne tråd på formuet.)

Link to comment
Share on other sites

Disse ladningene til mellomeuropeerene er ikke å presse gamle børser til det ytterste, men å holde seg innenfor de gamle trykkstandardene. De er utviklet nettopp for å få slike gamle børser godkjent for storvillt og ut i skauen, der de hører hjemme.

 

Problemet vårt i Norge er at kula må veie minst 10g for at vi kan klare oss med den laveste annslagsenergien av de to lovlige på storvillt.

 

Når den klarer nesten 2500J (E100) med 9,7g kule, greier den helt sikkert 2200J med 10g. Og det helt uten å strekke strikken på hva den tåler av trykk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I følge Quickload skulle 45gr med VV N-150 forran feks en Norma 196gr SP eller RWS i samme vekt, gi ca 700 m/s i en 600 mm pipe, dette med et trykk på ca 2600 bar. Maks tykk for patronen er 2800 bar, og dette er lavt. Dette er like bak hva en 308W klarer med feks en 200gr Mega, og det er ingen dum elg-kombinasjon.

 

I følge PCB vil dette gi en annslagsenergi på RWSen på 2337 Joule, med andre ord, ville ikke jeg vært redd for å legge meg etter elgen med denne.

 

NB! data her er kalkulerte, start lavere, så får du ingen overraskelser :wink:

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...