Jump to content

Tips! Innskyting på 1-2-3 skudd.


Buster

Recommended Posts

Nå er jeg litt i det kreative hjørnet, og har lyst til å dele følgende fremgangsmåte med dere, ang innskyting etter kikkert-bytte.

De fleste av dere vet helt sikkert dette, og benytter dette selv, men jeg blir stadig overrasket over at det er veletablerte skyttere som klundrer med dette, og bruker unødvendig mange skudd på å få skutt inn en kikkert.

Så derfor: :wink:

 

Ta rifla, og plasser den så stødig du bare kan, i et anlegg. Slik at rifla ligger stille av seg selv, selv om du skulle skru litt på kikkerten.

Ta ut sluttstykket, og se igjennom løpet. Senterer løpet på et punkt ca.50-60m unna, og se hvor korset peker i forhold til pipa. Juster dette slik at det ser ut som du skal treffe midt i.

Det beste er faktisk hvis du har muligheten til å sette opp ei skive på ca.70m. (Hvis du mot formodning IKKE skulle finne hullet i skiva, så sett den nærmere, og flytt den ut etter at du har grovjustert.)

Ei helt hvit skive på ca 0,5x0,5m holder, og sett èn klistrelapp MIDT PÅ skiva.

Skyt så ETT skudd, med skikkelig anlegg, og sikt etter lappen.....

La oss nå si at skuddet sitter 15cm for høyt, og 15cm til høyre, og dette ser du i kikkerten.

Det er nå det blir viktig å legge rifla skikkelig stødig. Ta av koppene på justeringene, og legg rifla tilrette, MED korset liggende dødt MIDT PÅ lappen.

Så setter du deg tilrette, og ser inn i kikkerten (kan godt holde i rifla så den ligger stille) samtidig som du skrur på justeringene slik at du skrur korset imot der du ser kulehullet. Vær helt sikker på at du ikke flytter rifla samtidig, for det er fort gjort. Ta en ting av gangen, og har du kors så har du noe å gå etter. Ta feks sideveis først, til stolpen treffer hullet som da sitter for høyt. Så er det bare å skru etter på høyden etterpå.

Så prøver du et skudd igjen. Har du gjort dette nøye nok, så er du kun millimetere fra der du vil ha skuddet, og det er kun ett par knepp som skal til.

Ett skudd til, og du er klar. :wink:

 

Dette er elementært for mange av oss, men faktisk ikke alle!

 

Hasta lavista!! :D

Link to comment
Share on other sites

Bra tips dette her men som regel så skal det til en del skudd i etterkant også, da du ofte får litt annet treffpunkt når du sitter/ligger enn når det skytes i benk. Dette har jeg sett flere ganger på egen rifle og det har enkelt og greit med rekylopptak i skytestillingen, å gjøre. Det jeg gjør da er å sette opp skiva på 200m og ligger og skyter 2-3 serier uten anlegg og skrur kanskje 1-2 knepp om følge av dette, da er jeg 100% "inne". Metoden til Buster sparer jo en del jobb alikevel, og skal man skyte i benk så er jo ikke dette noe problem. Det jeg ofte har gjort i benk er å løsne ett skudd som Buster skriver mot en lapp i skiva og gå fram å måle avviket fra lappen til skuddet med tomme-stokk. Er ikke lett å ikke røre på rifla i benken, synes jeg. Da man har gjort dette er man også bare noen mm unna da man lett kan regne ut hvor mange knepp man skal skru.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg bruker samme metode som "Buster" og jeg er helt eni i det han sier at det er forbausende mange som klundrer no jævlig med og få skutt inn børsa. Vil bare henge meg på rådet og anbefale det jeg og !!

Link to comment
Share on other sites

Den nevnte framgangsmåten er super. Brukte den selv da jeg skøyt inn den nye rifla på jordet til fadern før jul. Jeg var i sentrum med 5 skudd. Hadde jeg brukt benk hadde jeg kanskje spart to skudd, men skitt au, det er gøy å skyte!!!

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...