Jump to content

hagler med mest rekyl?


chris3103

Recommended Posts

Vil påstå at det er ikke haglemerket som har noe å si her, men som du selv nevner, tyngden på hagla. En hagle som veier 2,5 kg vil gi mer rekyl med samme ammo enn en som veier 3,5 kg f.eks. Har med masse som skal forflyttes å gjøre, ren fysikk.

 

Ammo har også noe å si. Leirdueammo gir generelt svakere rekyl enn jaktammunisjon.

 

En 12/70 lerdue patron vil derfor være langt svakere rekylmessig enn en 12/89 hevishot patron f.eks.

 

Trangborring har også noe å si. Åpne choker gir litt mindre rekyl enn de trangeste (selverfart, kan være subjektiv innbilning :) ).

Link to comment
Share on other sites

Vekt kontra kaliber, har selvfølgelig noe og si, men de fleste jakthagler fra ca. 2.7 kg og oppover bør håndtere de fleste normale patrontyper uten og slå så altfor hardt. Men endel gjør det ikke! Hovedproblemet, er at de fleste produsenter har for mye drop på kolbene. 50-65 m.m. er som regel alt for mye.

Dersom man har for mye drop, vil hagla slå mer merkbart, som følge av at den slår oppover og ikke bakover.

Lave låskasser og drop rundt 40mm, ville ha gitt langt bedre gevær og skyte med.

Stor forskjell er det også og merke på side by side kontra over og under, som følge av at rekylen fra nedre løp, ligger langt lavere i forhold til senteret på stokken på over og under.

Link to comment
Share on other sites

chris3103: Du har ikke for høy kolbe da? En kolbe som er for høy gjør at man må presse ansiktet hardt ned mot den for at man skal få riktig siktebilde. Dette gjør at hvert skudd vil da smelle godt i kinnbeinet.

Dette handler mer om kolbens drop, enn høyde. God kinnkontakt er jo faktisk det man strever etter!

Link to comment
Share on other sites

Var droppen jeg tenkte på. For meg med min upresise dagligtale så betyr det det samme. :D Jeg lurte på om han hadde for lite dropp.

 

God kinnkontakt betyr ikke det samme som å presse kinnet hardt mot stokken.

 

Grunnen til at jeg spurte er fordi jeg justerte stokken på hagla mi fra 55mm dropp til 60mm, og jeg merket at jeg ikke trengte å presse like hardt nedpå og stokken slo ikke like hardt mot ansiktet lenger.

Link to comment
Share on other sites

Har en enkeltløper som ikke kan veie mye over 2 kg, når jeg skyter kraftige ladninger med denne(40 gram + i litt hastighet) er rekylen nesten litt på grensen til ubehagelig. Den sparker merkbart mer enn Mauseren i 30-06, og kan på ingen måte sammenlignes med dobbeltløperen min.

Link to comment
Share on other sites

Hei seven.

Bare for og forklare betegnelsen med drop:

Dersom du tenker deg at du legger en stiv "pinne" langs med skinna på hagla, og lar denne stikke helt ut til der hvor kolben slutter. Da vil det punktet pinnen ligger på over stokken vere et 0-punkt, hele veien, fra front til bakkappa.

Dersom du måler høyden fra pinnen og ned til stokken hele veien fra fronten og bakover, vil du se at stokken som regel "heller litt nedover. Man vil i "fronten " ofte finne mål i mellom 30-40 mm. I bakenden derimot, vil ofte målet vere mellom 45-65 mm. Dersom man sier at fronten måler 35mm og bakenden måler 55 mm. vil sannsynlighvis kinnkontakten ligge på rundt 40 mm. Det betyr også at stokken "heller" nedover.

Jeg mener at en skytter, som må ha en høyde på 40 mm ved kinnkontakten, burde ha en stokk 40mm hele veien, både foran og bak, noe som vil redusere rekylfølelsen betraktelig.

Selv, oppererer jeg med motsatte mål. Stokkene mine er ofte høyere bak enn foran. Aldrig mer enn 5mm, men som følge av det, har jeg behagelig rekyl med alle patroner fra 24 gr til 40 grams ladninger.

Jeg ser at du skriver at du har justert droppet på hagla til 60mm. Er du sikker på at det er droppet du tenker på, og ikke kolbekammen du har justert? Og skulle det vere kolbekammen, høres 60mm ekstremt lavt ut. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dropp ved hæl er 60 mm. Både ved egne mål og utifra det brukermanualen til Benelli (er en lenke her, men skriftfargen vil ikke bli blå selv med color-tag) sier.

Personlig så skjønner jeg ikke hvordan du klarer å se noe annet enn skinna med kun 40 mm. :D

Jeg antar at vi alle er bygget forskjellig.

 

Men tilbake til deg Chris. Kan det være noe galt med anlegget ditt? Har du fått prøvd andre hagler, og føles det likedan da?

Link to comment
Share on other sites

Kolbens utforming har mye å si ja! Og hvordan man planter hagla i skuldra. Forøvrig har jeg aldri kjent noe som sparker så mye som en New England enkeltløper kal 10... :cry: Brutter´n hadde ei sånn, den het bare "Store Høvding"! :twisted:

 

Spør bharsvik, regner med han skjøt med Store Høvding han og. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...