Jump to content

En stor kniv..


Flashman

Recommended Posts

Jeg har i andre tråder skrevet litt om at jeg er små lei norske tollekniver og ditto samekniver. Det er ikke fordi at de ikke gjør det de skal, men fordi "alle" har de og det er sørgelig kjedelig...

 

I løpet av de siste måndene har jeg drevet å puslet litt med ymse og under denne puslingen dukket det opp en henvisning til en kniv fra den amerikanske fabrikanten Bark River. Modellen heter Forester og er beskrevet som en "camp knife" og ett alternativ til øks oa...

 

Hmm, det hørtes spennende ut tenkte jeg og fikk med litt list og lempe fatt i en (modellen er utgått), kniven kom dettende ned i postkassen tidlig i denne uken og er relativt schwær:

 

bark_river_forester_stromseng_9_inc_lite.jpg

 

Forester`n er her avbildet ved siden av en 9" joikesabel fra Strømseng... Og er som dere ser, rimelig hønnsvær... :mrgreen:

 

Bruksområder blir vel som joikesabelen tenker jeg. Har klart meg fint uten samekniven i endel år, men ble vel litt revet med når det kom til Foresteren, bruken hitill har begrenset seg til å kløyve noe vedskier til opptenning og det fungerer den greit til.... :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tja, brukende til mye den der - tannpirker, øks, spett, anker og reserve skitupp? - :D

 

Men hvor mye veier uhyret? Skal en bære (rammesekk, takk!) med seg noe slikt på tur, må det vel veie mindre enn ei høvlig turøks og ei lita tursag til sammen? Og jeg vil tro den er enda mer uegnet enn Finnmarksljåene til alt annet enn å hogge ved og åpne gjenstridige hermetikkbokser?

Link to comment
Share on other sites

Veier vel ca 500 gr, er faktisk overasket over hvor lett den er. En av fordelen er at skjeftet er langt nok til at fingrene mine holder seg på skjeftet og ikke med halve pekefingeren på bladet som med sameknivene.

 

Om den er egner seg som annet enn kuriosa gjenstår å finne ut av, men jeg synes faktisk at den er mer håndterbar enn en øks til finkløving...

 

Den er artigere enn samekniven i det minste... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da har Foresteren fått seg en runde:

 

IMG_0239_%28Small%29.JPG

 

Funket fint som snus å hugge opp ett lass med kvast, etter å ha ryddet litt i kantene på tomta. Letter å manøvrere enn en øks og overaskende enkel i bruk... :mrgreen:

 

Foresteren skal nok bli brukt mer, ja...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...