Jump to content

Jegeravgift for seljakt


Sensei

Recommended Posts

Er det slik at man må betale jegeravgift for storvilt dersom man skal jakte sel? Jeg er i den situasjon at jeg kun har betalt for småviltjakt, men nå skal jakte sel. Jeg har blitt fortalt at man må betale som ved storviltjakt, men ulike steder på nett leser jeg at det ikke er krav om dette da "seljakt er omhandlet i Saltvannsfiskeloven (...) Likeledes er seljakt ikke rammet av Viltlovens forbud mot å benytte båt med motor under jaktutøvelsen." (kilde: http://www.fosen.net/dialog.aspx?action=file&fileid=7014). Jeg vet at det derimot er krav om skyteprøve.

 

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette med avgiften?

Link to comment
Share on other sites

Jepp

§ 5

Adgang til å drive seljakt etter særskilt tillatelse

Uten hensyn til forbudet i § 4 kan Fiskeridirektoratet eller den direktoratet bemyndiger, etter søknad, gi tillatelse til seljakt innenfor en totalkvote i områder hvor bestandene vurderes som jaktbare. Tillatelse skal gis til bestemt person for et bestemt område

......

Søker må ha avlagt skyteprøve for storviltjegere før tillatelse kan gis.

 

Står ikke noe om jegerprøve.

I teorien burde enhver nordmann eldre enn 16 år kunne erverve rifle med seljakt som grunnlag.

Veit ikke om noen har testet det.

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre dette enkelt: For å kjøpe våpen, må du enten være innført i jeger registret, eller være aktiv konkuranse skytter.

 

Våpene kan, etter loven, ikke brukes til annet formål en det som står på søknaden når du søker om kjøp. Dog kan du ikke bruke et konkuranse våpen på sel-jakt.

 

Hva ender vi opp med da??? Står kanskje ikke noe om at du må være innført i jeger registret for å drive sel-jakt, men for å kjøpe våpenet du skal bruke må du være det. :D

Link to comment
Share on other sites

OBS OBS

NÅ TREKKER JEG DET LANGT FOR Å FÅ DET PÅ SPISSEN

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det skulle være mulig å få børse med seljakt som grunnlag.

 

Du har som nordmann like stor rett til seljakt som stangfiske i sjøen om en trekker det langt.

Å nekte en person børse blir litt som å forby fikestang men å tilate stangfiske.

 

Jeg fylte ut skjemaet til fiskeridirektoratet og haket ikke av for registrert i jegerregiseteret.

(Om en ikke betaler jegeravgift er en fortsatt i jegerregisteret)

 

Da fikk jeg dette ut i andre enden:

 

seljakt%20skjema.jpg

 

Skjemaet tilater i alle fall at jeg ikke er i jegerregisteret. Hva som kommer i retur om jeg hadde sendt det inn veit jeg ikke.

 

Våpenloven § 7.

.....

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

.....

 

Om en da har opplæring fra fks en godkjent rifleinstuktør på bare sikkerhet kan ikke jeg skjønne at en ikke skal oppfylle kravene.

Spør du meg er mann da: edruelig og politelig til det motsatte er bevist en har ett behov og en rimelig grunn.

Slik Finnlight 338WM beskriver det skal fks opdrettsanlegg ikke få børser ei heller skadedyrsfirmaer.

Link to comment
Share on other sites

På mitt jegeravgiftskort står det at man skal betale 300ettellerannet kr viss man skal jakte elg, hjort og rein. Står ingen ting om storvilt eller småvilt. Det betyr vel at både sel, rådyr og gris (som alle regnes som storvilt?) kan jaktes uten at man trenger å betale den ekstra hjort/elg/rein-avgiften?

 

 

Brunoigooutsealhuntingwithmybestfriendcharka...Engerdal

Link to comment
Share on other sites

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

Kap. 2. Vilkår for å få tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler

 

§ 2-11. Erverv av skytevåpen til utryddelse av skadedyr og jakt på sel

 

Tillatelse til erverv av skytevåpen til utryddelse av skadedyr og til jakt på sel kan bare gis til personer som kan dokumentere en våpenopplæring som politiet finner tilfredsstillende.

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre dette enkelt: For å kjøpe våpen, må du enten være innført i jeger registret, eller være aktiv konkuranse skytter.

 

Våpene kan, etter loven, ikke brukes til annet formål en det som står på søknaden når du søker om kjøp. Dog kan du ikke bruke et konkuranse våpen på sel-jakt.

 

Hva ender vi opp med da??? Står kanskje ikke noe om at du må være innført i jeger registret for å drive sel-jakt, men for å kjøpe våpenet du skal bruke må du være det. :D

 

NEI, det stemmer ikke. Jeg har to kjenninger som søkte om å kjøpe hver sin hagle for et par år siden.

Dem hadde ikke jegerprøve og var heller ikke medlem i noe organisasjon som hadde trenings-/konkuranseskyting på programmet.

Lensmannskontoret ville ikke avgjøre dette og det ble sendt til en politijurist og det ble innvilget.

Om søknaden går ut på rifle til seljakt er det akkurat det samme.

Det er riktig at våpnet skal brukes til det fortmålet det er søkt om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...