Jump to content

Automatisk vannspruter ved bjeffing.


tikkat3

Recommended Posts

Vann har virket meget effektivt for å venne elgbikkja av med å bjeffe utidig. Men det er jo litt tiltak å finne vannbøtta, fylle denne med vann og gå frem til bikkja, som forlengst har lukta lunta og gjemt seg i hundehuset..

Denne HYTARN fra KK import virker veldig grei, men til den prisen kan man jo leie en polakk til å stå klar med vannpistol....

 

Ett billigere opplegg jeg ser for meg er å skru fast hageslangen med vanningspistol, på hundegården, og sikte den inn mot der bikkja står og bjeffer. Det jeg trenger hjelp/tips til er å få til en automatisk utløser på hageslangen. Jeg ser for meg å ligge på sofaen med en fjernkontroll som klemmer inn (avtrekkeren) til vannpistolen på hageslangen når bikkja bjeffer. Man får jo kjøpt fjernstyrte biler til under 100,- kroner, så det må vel gå an å mekke til noe som kan klemme inn den avtrekkeren på vannslangen?

 

Mange av dere går sikkert hvileløst rundt på biltema og Chlas olson nå i disse etterjaktstider, mens bedre halvdeler virrer rundt i klesbutikker. Noen av dere som har tips/ideer om en utløsermekanisme til sjølmekka "Hytar"? Gjerne manuell eller lydbasert.

Link to comment
Share on other sites

Kan sjekke ut dette med en av leverandørene til jobben. Skulle ikke koste all verden. Hva slags spenning vil du ha den på? 230/24/12? Selv ville jeg valgt 12V og kjørt den på et batteri i serie med en trykkbryter på den ene polen, så slipper du å jorde 110/230V gjennom både deg og bikkja i fall et eller annet skjærer seg i magnetventilen. Sett magnetventilen så nærme spylemunnstykket som mulig, så får du ingen forsinkelser fra du trykker inn bryteren til vannstrålen kommer.

Link to comment
Share on other sites

??? que ???

Jeg skal ikke stille meg til doms over psykologien her, men den tekniske løsningen funker og er seriøs. Jeg går ut fra at reaksjonene går på metoden og ikke teknologien.

 

Sofasliteren vår (polsk tempelhund) hadde en lei tendens til å eie hele situasjonen når det dukket opp fremmede eller forbipasserende, men vi løste problemet uten bruk av noen fysiske midler. Når det er sagt, har jeg også hørt om at slike sprutehalsbånd kan være effektive, men om det er feil å bruke dem, vil jeg gjerne vite det - og lære hvorfor (og det er seriøst ment).

 

Edit: Herregud! Jeg fikk plutselig følelsen av å ha solgt atomvåpenteknologi til Taliban!

Link to comment
Share on other sites

Hihi. Jeg ser for meg en sofajeger som ligger godt tilrettes i sofaen - med speil utenfor vinduet slik at han kan følge med rakkeren i hundegården. Like innenfor rekkevidde er fjernkontrollen til vannkanonen og kakaokoppen står på bordet med snerk på kanten - og tv-en står og durer lavt i bakgrunnen.... DER kommer det en lyd fra gården og sofajegeren kaster seg fram så kakaoen skulper utover den nye skinnsofaen til mor mens han febrilsk prøver å gripe fatt i og ikke minst avfyre et skudd med vannkanonen. Never mind at bikkja har slutta å bråke der ute innen "far" klarer å trykke inn knappen.... :roll: Et sprut er en sprut er en sprut ikke sant? (ho sa så brura og visst, men det er en heeelt annen historie).

 

Nei fydda. Dette er latmannsarbeid gutter! Ut og tren som mannfolk 8)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare snakk om en hjemmesnekra billigere modell av "HYTARN" eller er du imot dette systemet også jaktlykke? Avvenning vha vann er vel tross alt bedre enn strøm eller kula i bakhodet? Det er ikke alle som kan være kjemme å "hysje" på bikkja 24 t i døgnet.

 

Det beste er vel sitronhalsbandet som du kan henge på og reise på jobb. Men jeg er skeptisk til slikt når jeg ikke er hjemme. Det kan vel slå seg vrang dette systemet også...

 

Poenget er at om bikkja får reaksjonen ( vannbøtta) 2 minutter etter den sist bjeffa, mens den gjemmer seg i hundehuset, er det ikke bra. Kommer derimot strålen rett på bikkja, mens den står på taket av huset og bjeffer, blir virkningen bedre etter min mening. samtidig som man kan gi naboen fjernkontrollen når man reiser på jobb. Det er tross alt de som plages mest av bikkja. dette er nå mine tanker om bjeffeavvenning ivertfall...

 

Fint om du legger ut varenummeret covi!

Link to comment
Share on other sites

Om du tar en tur på dynga og plukker ut magnetventilen fra en vaskemaskin er det helt gratis. Det er den delen med gjengeparti som vannslangen skrus inn på. En ledning innenfra med strøm er vel styring god nok. Fare for overledning er det ikke så lenge ventilen får noen runder isolasjonstape og ikke ligger i en vanndam. (Er elektriker) Radiostyring kan lages av et leketøy som kobles til et rele`i stedet for bilen/flyet det er ment å styre. Må bruke mottageren inne i flyet/bilen til det. Releet drar igjen ventilen. Har så noenlunde skjemaet ferdig inne i hodet. Litt arbeidssomt, men billig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...