Jump to content

Sjelden hagle..??


LongRange

Recommended Posts

Lurer på om det er noen som vet eller kan tenke seg hva denne hagla kan være verdt og muligens litt historikk??

Min far greier ikke å spore denne tilbake til forrige eier og jeg lurer litt om det er noen som drar kjensel på skapelsen..?

Ingen modellnr eller noe for å identifisere den nærmere og jeg har aldri sett en lignende hagle...

Brthen1.jpg

 

HBrthen1.jpg

 

Brthen2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har bare et dårlig bilde, fikk for ikke lenge siden reddet den fra forfall hos min far! :shock:

Utrolig kompakt og tait i mekanisme/låsing, har ikke vert skutt mye med og ser ut som et skikkelig bra håndverk!

Testa noen skudd med den før den gikk til puss og det snodigste er at lyden er redusert med vertfall 40% ift andre hagler jeg har prøvd med langt løp... :?:

 

Brthen3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du sett etter om det er noen "proof marks" på løpet eller rundt/i låsemekanismen ?

Slike merker kan bidra til å identifisere geværet ditt. Beretta blant annet stemplet jo med romerske tall på sine eldre modeller, disse tallene gav informasjon om produksjonsår. Det er også andre merker som sier noe om hvilket trykk geværet er testet til og hvilket land det er produsert i.

Vet også at det finnes en rekke klassifiseringsbøker for hagler (bluebooks), disse inneholder nok informasjon om geværet ditt.

Spør på www.shotgunworld.com.

Link to comment
Share on other sites

Har undersøkt denne litt nærmere og det hele er veldig intressant, at det er en Beretta er heelt utelukket!

Min far fikk denne med på "lasset" engang han handlet noen hagler tilbake på 90-tallet og betalte da 10000 for 6 bra hagler + denne.

Forrige eier holdt til rundt Hønefoss og hadde bare skutt en 3-4 skudd med hagla som før der igjen hadde kjøpt den håndlagd som eneste eksemplar fra en børsemaker/våpensmed H?????? Bråthen...??

Satte min far på oppdraget med å skaffe faktura fra denne børsemakeren som Hønefossingen visstnok hadde et sted!!! :D

 

Tok noen flere bilder og det finnes ikke et eneste stempel eller merke.

 

025.jpg

 

024.jpg

 

023.jpg

 

021.jpg

 

016.jpg

 

018_1.jpg

 

016.jpg

 

015.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...