Jump to content

Snø i demper-problematisk?


kvast

Recommended Posts

Vinterjakt på Elg i helgen ga dårlig resultat i et stygt vær.

Har en Mannlicher Pro Hunter Rustfri i 300wm med a-tec demper.

Under drevet opplevde jeg at demperen ble tettet av snø flere ganger.

Er det noen som vet (erfaring) om det er stor risiko for å ødelegge demper/børsa/meg selv ved skudd med snø i demper? større risiko en snø i løpet?

Link to comment
Share on other sites

Rent sånn basert på ingeniørinstinktet vil jeg si at snø i demperen er mye mindre alvorlig enn snø i løpet. Snø i løpet er jo farlig fordi det blir sterkt økte radielle krefter og påfølgende mulighet for "skytebule" eller sprenging av løp, og er man riktig uheldig før man økt trykk bakover også, slik at hylse og/eller låsing ryker. I demperen er det derimot "god" plass til å dytte snø ut til siden (snø er vel stort sett luft med litt is innomellom), men demperen er jo også en mye svakere konstruksjon enn løpet (større diameter og tynnere vegger). Så selv om du nok kan utelukke skader på våpenet er det vel mer usikkert hva som skjer med demperen.

 

Siden snøfylt demper bør dempe helt utrolig bra (fjerner varme fra kruttgassen = reduksjon av volum = mindre lyd) er det sikkert en eller annen Reodor F. der ute som har prøvd og kan fortelle 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...