Jump to content

Zeiss eller Meopta, lys eller ikke?


Arne Vegar

Recommended Posts

Jeg vet folk er lei av slike "hva skal jeg ha"- tråder, men jeg er i et ordentlig dilemma her...

 

Saken er den at billigsiktet på rifla skal skiftes ut, og da er problemet hva jeg skal kjøpe istedet.

Ser etter et lyssterkt sikte i "mellomklassen" som blir brukt til all slags jakt, men det er åtejakta som setter kravet, og det er nå det blir vanskelig...

Zeiss 3-9x50 er vel et bankers kjøp mtp lystyrke men så var det det med lysprikk. De Zeissene jeg har sett med lys koster mer enn jeg har tenkt å legge i et sikte, og da er alternativet Meopta Artemis/Meostar.

 

Er et sikte med lys verdt de ekstra 1000-1500 kr? Ser for meg at de fine trådene i ret #4 f.eks. blir vanskelige å se i mørket,

er bare å gasse på og kjøpe en Artemis 3-12 x 50 med lys? Holder den på reveåta?

 

PS: har søkt og lest gjennom hele optikkforumet , men ingenting har fått meg på troa på det ene eller andre...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så mye erfaring med alle andre merker, men har brukt en Meostar 3-12x56 med lysprikk i 2 år ved åtejakt. Synes siktet fungerer svært bra til det bruket. Lyset kan justeres fra knapt synlig i mørket til bra synlig i dagslys. I fra en annen tråd var det enkelte som hadde problem med at lyset ikke lot seg justere lavt nok, mulig det kan være en serie av siktet som har denne feilen, skal du kjøpe en sjekk det.

 

Uansett gir Meostar mye for pengene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter rev på åta med to børser,en i 6,5x55 med Zeiss 2,5-10x50 med lys dot og en 222 med zeiss 8x56.Lysretikkel gir deg en mye sikrere mulighet å plassere skuddet riktig,men,har du mulighet til å belyse åteplassen(etter forskriftene!)er det kanskje ikke så nødvendig.Der jeg jakter har jeg kun naturlig lys og 6,5x55'en er børsa som er med i glugga mest.Er surt når man har sittet i mange timer og må avstå fra skudd fordi man ikke ser retikkelet mot mørk dyrekropp. Ville satset på lysretikkel hvis budsjettet ditt tillater det-Toby

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Artemis 3-12x50 med lysdott til åtejakta. Uten måne er lysdotten helt nødvendig. Uten lys synes jeg det er vanskelig å se korset mot reven. Så lysdott er å anbefale. I tillegg synes jeg at Meoptaen er meget lyssterk. Har prøvd flere ulike kikkertmerker, men det er ingen i den prisklassen som slår Meoptaen. :)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...