Jump to content

Moskva. noen som har vært der? Noen tips


Aircooled

Recommended Posts

Jeg skal til Moskva i neste uke, iforbindelse med ett lederutdanningsprogram jeg tar. Det er satt av en halv dag til shopping :shock: Det er ikke aktuelt for meg å fly rundt og titte på klær og andre typiske shoppesaker. Derfor tyr jeg til dere mine medkammerater. Er det noen som har vært i Moskva (skal bo midt i sentrum på Golden Ring Hotel) og kan gi meg noen tips om hva jeg kan fylle en halv dag med? Hvordan er prisnivået på f.eks klokker? (jeg er klokkoholiker i tillegg til mine andre svakheter for lyd og ting som sier bang). Alternativet til shopping er selvsagt å gi f i hele problematikken, kapitulere og sette seg i sigarbaren for en cohiba og litt myrvann. Det blir jo aldri feil. 8)

Link to comment
Share on other sites

Var i moskva for 11-12 år siden. Kan ikke si jeg kan anbefale deg noen klokkebutikker akkurat da.. :wink:

Husker vi var på moskvas største og mest eksklusive kjøpesenter, og der fant jeg faktisk Båt-is fra Diplomis :mrgreen:

Vi var på et slags bruktmarked også, det var spennende. Holdt på å kjøpe meg en Leica fra krigens dager med tyske nazistempel. Men hadde en liten mistanke om at jeg kanskje ble lurt, så jeg kjøpte det ikke. Mistanken min stemte, fikk sjekka noen detaljer da jeg kom hjem.

Så det er vel det beste tipset fra meg, pass på at du ikke blir lurt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var der rett før jul, og har vært der et par ganger før. Prisnivået på importvarer er minst like høyt, om ikke høyere enn i Norge. Skal du handle klokker bør du altså se etter russiske klokker, prisnivået på disse er jeg ukjent med, men kvaliteten er OK om du handler anerkjente merker. De er litt som russiske børser, klumpete, men solide og funksjonelle, så en "komandirskie" eller en "shturmanskie" er kanskje et artig innslag i en samling? Jeg vil anbefale deg å ta T-banen ut til markedet ved Izmailovskii-parken - der bør klokker være billigere enn i butikkene i Sentrum (Som som en hovedregel er supersnobbete boutiquer for importvarer og grisedyre, men også russiske varer er dyrere), og det er litt gøyal militaria og den slags der også (og mye skrot!). Samt billige DVDer og CDer, om du ikke bekymrer deg for opphavsrettigheter. Prisene kan forhandles, og nokså mange av torghandlerne der snakker et slags engelsk. (Priser forhandles selvfølgelig enklest og best på russisk...)

 

Ellers er det slett ikke noe problem å slå i hjel en halv dag med å bare gå litt å glo - spasere over den røde plass, opp og ned gamle Arbat (Moskvas sentrale gågate. IKKE kjøp klokker av luringene der!), etc. Kjøp eller lån deg en reisehåndbok for flere tips.

 

ETA - så at denne ligger under "friluftsliv" :lol:

Link to comment
Share on other sites

ja, var veldig usikker hvor denne skulle ligge, men så innså jeg at shopping foregår utendørs, og i følge flere jenter jeg kjenner, så er shopping den eneste formen for friluftsliv som er noe å samle på. Å handle på salg er vist ekstremsport :shock:

Når jeg tenkte klokker så tenkte jeg russiske ja. At jeg kjøper en Breitling eller en Glashütte i moskva, tror jeg hverken samleren i meg ville tåle, og aller minst kontoen. Så godt tjener jeg ikke (desverre) at jeg bare kan ta det innimellom.

Vi skal på guida tur også.

Takk for gode tips så langt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...