Jump to content

er 7x57 død?


steffen

Recommended Posts

er 7x57 på vei til å bli en patron for spesielt interesserte?

 

jeg vet ikke om noen fabrikkrifler som leveres i kaliberet, og da er det bare et tidsspørsmål før den blir en patron for hjemmeladere med råd til customrifler.

det ville vært veldig synd om vi mistet denne flotte patronen.

 

(jada jeg vet at 7mm-08 og 7x64 er jevngode, men det blir ikke det samme).

noen tanker/innspill?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at Mauser 03 også kan fåes i 7x57. Men det er jo ikke en av de rimelige riflene. Og den må nok bestilles, for ingen importører tar den inn i det kaliberet.

Helt enig i at det er tragisk hvis denne patronen forsvinner. Jeg var bestemt på en Mauser 03 , i 7 x 57 , og var klar til å bestille. Men så ble jeg forført av en Heym drilling, og hun stakk av med alle pengene jeg hadde til rådighet for slike ting.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De fleste velger blant de tre store: 6,5x55, .308 W og 30-06. Selv bruker jeg 6,5 og .375 H&H, samt 7x57R i kombi. 7x57 er vel så godt som død, rett å slett fordi ingen ser noen som helst grunn til å ha den, meg selv inkludert. Skulle jeg nå ha noe nytt,har jeg faktisk lyst på storebroren:8X57IS :wink:

Link to comment
Share on other sites

7x57 er ikke død :)

Jeg har en helstokket 7x57 under bygging hos Gujord Våpen. Bygges på en gammel Brno ZKK 600, med oppfellbart jaktdiopter i bakre bro.

Jeg har gått runden med en hel masse kalibre oppigjennom årene.. fra standardpatroner, til de stoore stygge, videre via ymse høyhastighetspatroner... så nå er ringen sluttet, og jeg har innsett at de gamle oftest er eldst.

7x57 er jo en utrolig fleksibel patron, som i prinsippet gjør akkurat det samme som f.eks 30-06. Selvsagt ligger 7x57 litt under 30-06 i annslagsenergi, men det bekymrer meg midt i ryggen :wink: Med kuler av tilsvarende tverrsnittsbelastning og BC, gir 7x57 omtrent akkurat samme hastighet som 30-06, med lik kulebane, vindavdrift og dybdevirkning. Bonusen blir litt mindre rekyl, samt gleden av å ha et kaliber som gjør at gutta med underbitt og hv-mauser spør : 7x57... "er det noe nytt som har kommet dette nå da?" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Greit nok det,Maral. Men du er nok det jeg vil betegne som en entusiast. Hvis det blir sånn at man går til en custombørsemaker a la Gujord,for å få bygd børsa, så kan man vel i prinsippet kalle patronen død. Og da tenker jeg på utbredelse som de mer "kurante" eller magnumkalibrene. Og hvis det kommer en kar og spør meg hvorfor han skal velge en 7X57 i stedet for en av de "store", ja, det måtte være for å få seg noe alle andre ikke har.For det er vanskelig å se noen rasjonelle fordeler med det kaliberet, om man vil skyte mye :wink:

Link to comment
Share on other sites

For å sette det litt på spissen, så er det vel størstedelen av de som har børse i " de 3 store" som gjør alt annet enn å skyte mye.. :mrgreen:

At f.eks 7x57, og 8x57IS har fått mindre og mindre utbredelse her i kongeriket, er vel et resultat av at "Ola Elgjeger" skal bruke gammelmavvsern som onkelen til svigermor kjøpte for 150kr dengang forsvaret solgte unna en og annen mauser.

Hadde ikke alle som ikke treningsskyter hatt tilgang til billig eller gratis militærammo, ville nok utbredelsen av de gamle klassikere vært betraktelig større.

Om en ser på andre deler av verden, har blant annet 7x57 ganske stor utbredelse. Det virker som om 7x57 er et av de vanligste kalibre i f-eks Sørafrika. I sentraleuropeiske land har også 7x57 en stor tilhengerskare, nettopp på grunn av at " militære" kalibre som 308 og 30-06 ikke er tillatt til sivile formål. I amerika er det nok hevet over tvil at det finnes fler våpen i omløp i 7x57, enn i 6,5x55.. kan vi da si at 6,5x55 er på randen av utryddelse "over there"?

Tilgangen på fabrikkammo er noe mindre i 7x57 enn i "de 3 store", men utvalget i ladekomponenter har vel aldri vært større til 7x57.

Så sitter 7x57 og dingler med beina på kanten av sin 1x2m tomt med kjeller? Nei, det vil jeg ikke si :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den er nok dessverre på vei til å gå inn på de evige jaktmarker.

 

Etter å ha brukt 7x57R noen år er jeg overbevist om at også opphavet har sin meget berettigede plass i det framtidige kaliberutvalg. Lettskutt og med gode kuler gjør den alt vi ønsker i de nordiske skoger, i det minste.

Link to comment
Share on other sites

Maral: Nå tenkte jeg mest på hva som foregår her på berget :wink: Og innen DFS og NJFFs Elgskyting og Jaktfelt er vel 6,5X55 nesten enestående, selv om .223 begynner å bli pop i Jaktfelten. Hva gjelder Afrika aner jeg ingenting om, og Yankee'ne liker vel best sin egne greier :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...