Jump to content

Spørsmål ang. FELLER CB


olla94

Recommended Posts

Jeg har nå i det siste fundert på hvorfor dere koker fellene i all slags dyer og bivoks. Jeg har fått pappa sine CBfeller som er helt nedrustet. Er det lukta dere gjør det for? Jeg syns det er litt pussig når jeg allerede har tatt 7 mår.

 

Noen spørsmål til ivrige fangstmenn:

 

Blir CB fellene svakere med tid?

 

Er det best å sette dem i kasser eller bare grave en hule(som jeg har gjort) med noen stoppepinner nedi fjærene?

 

Jeg har satt ut CB120 til røykatt, men er de for store? Flere ganger har rypevingen med honning, av en eller annen mystisk grunn forsvunnet!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det er 70 folk som har lest dette, hvorfor er det ingen som svarer? :cry:

Moderatorhatt på: Det sier seg i grunnen sjøl, når du setter en slik intetsigende tittel på tråden din! De som har vært innom, er kanskje pistolskyttere, hagleskyttere, våpensamlere eller ladenerder - men altså ingen fangstfolk! Hvis du hadde satt som tittel: "Fellefangst - trenger noen svar", ville mulighetene for svar vært mye større!

 

Moderatorhatt av - når fellene er rustet, er det vel ganske lite menneskelukt igjen! For å hindre rusting, bruker jeg å koke fellene i matolje når fangstsesongen er over.

Hvor mye fjærene eventuelt svekkes, må de som er mer ihuga fangstfolk enn meg svare på.

 

Edit: Ser du har endret tittelen, bra! Og velkommen inn, forresten!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå i det siste fundert på hvorfor dere koker fellene i all slags dyer og bivoks. Jeg har fått pappa sine CBfeller som er helt nedrustet. Er det lukta dere gjør det for? Jeg syns det er litt pussig når jeg allerede har tatt 7 mår.

 

Noen hevder dye hjelper ifht rust, jeg fangster mest ved saltvann og her holder ikke dye alene rusta unna, trenger voks i tillegg. Dye for meg gjør fella svart og mer "kamuflert" (I hvilken grad det er viktig vet jeg ikke)

 

Er fellene behandlet ruster de mindre, dvs lengre levetid, dessuten slår de kjappere og er i mitt syn mer humane.

 

Blir CB fellene svakere med tid?

 

De blir svakere, jeg passer på å lagre dem i ikke-spent tilstand når jeg ikke bruker dem. Du får kjøpt løse fjærer til å bytte ut. Min erfaring her ar vel at billige feller (Især duke) mykner fortere enn de av høyere kvalitet som BMI og Belisle

 

Er det best å sette dem i kasser eller bare grave en hule(som jeg har gjort) med noen stoppepinner nedi fjærene?

 

Leser endel på trapperman.com, mange her som mener at sett skal være mest mulig naturlig for å unngå "refusal" Samtidig er dette fangstmenn som synes det er topp når gaupe stikker poten inn i ett 120 sett for mår og atpåtil er frossen dau når de finner den. Du vil kunne få mer mår og røyskatt på kjøpet ved å kjøre sett på bakken men du øker risikoen for å fange noe du ikke vil ha.

 

Jeg har satt ut CB120 til røykatt, men er de for store? Flere ganger har rypevingen med honning, av en eller annen mystisk grunn forsvunnet!!

 

Røyskatten eller snømusa er liten, har du atpåtil videt ut triggeren slik jeg ser mange gjør det her på kammeret glir den lett igjennom. Hvis du ønsker røyskatt får du cb 60, som en 120 men smalere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Velkjente fangstmann og forfatter Jon S. sfra Steinkjer skriver i sine fangstbøker bl.a. om mårfangst at de fangstsettene som fanger best er de som er plassert på bakken, innunder røtter på gamle trær o.l. (gjerne utgravd sånn som trådstarter gjør).

Men forutsetningen er at settet plasseres slik at det er umulig for hunder og andre uønskede dyr går i fella.

Måten å ungå dette på er å bygge nærmest ei barhytte rundt fella, med solide stokker som reisverk innenfor baret.

I slike lune barhytter blir lukta fra åtet veldig konsentrert, og måren får store problemer med å motstå fristelsen.

Link to comment
Share on other sites

Velkjente fangstmann og forfatter Jon S. sfra Steinkjer skriver i sine fangstbøker bl.a. om mårfangst at de fangstsettene som fanger best er de som er plassert på bakken, innunder røtter på gamle trær o.l. (gjerne utgravd sånn som trådstarter gjør).

Men forutsetningen er at settet plasseres slik at det er umulig for hunder og andre uønskede dyr går i fella.

Måten å ungå dette på er å bygge nærmest ei barhytte rundt fella, med solide stokker som reisverk innenfor baret.

I slike lune barhytter blir lukta fra åtet veldig konsentrert, og måren får store problemer med å motstå fristelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...