Jump to content

Ally kano


vulpes vulpes

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg en kano for jakt og fiske. Den skal hovedsakelig brukes til innlandsfiske. Lav vekt og god plass til utstyr er viktige kriterier for meg. Stort sett blir det to personer i kanoen.

 

Har egentlig bestemt meg for en Ally kano da den er sammenleggbar, og av den grunn enkel å frakte. Er usikker på størrelsen. Står mellom 15, 16,5 og 18 fot? Den skal være grønn. Det heller mot en 711 ALLY 18´ DR da den har best sidestabilitet.

 

Er det noen av dere som kjenner godt til Ally og har gode erfaringer? Hvilken modell anbefaler dere til jakt og fiske?

Link to comment
Share on other sites

Det er fantastiske kanoer. 16,5 er stor nok når en er to. Ganske god å padle alene hvis man kan dette (Ikke se hvordan Monsen gjør det...)

Vindavdrift er den store svakheten til Ally (BC på ca .150 :wink: ) og den største har enda mer vindfang.

Link to comment
Share on other sites

Vurderte også ally kano for noen år sia, men kom over en annen farkost som veier en brøkdel av kanoen.

Da jeg helst drar alene på fjellturer er den helt unik, en ally setter mange begrensninger iom. at vekta er over 20 kg.

Har brukt alpackaen mye i både elver og vann, hvis du ikke har sett den har jeg en tråd på den her...

Det er en utrolig morro sak.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=79&t=3949&st=0&sk=t&sd=a&start=20

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre valget enda vanskeligere gjør jeg oppmerksom på pakboat: http://www.alfafritid.no/shop/Results.asp?category=53

 

Når det gjelder ally er 16,5 fotern et godt valg til det meste. Det er mye denne som har vært brukt til ekspedisjoner.

Vær oppmerksom på at ally kan ha laaang leveringstid.

Forøvrig godt å se at flere har lagt merke til monsens ikke helt perfekte padleteknikk..

Link to comment
Share on other sites

Hei-hei! Har også den klassiske 16og-en-halv fot'n. Praktisk og grei farkost til å bli glad i. Invisterte i sprut-trekket også,anbefales. veldig praktisk med tanke på å holde det tørrt ombord.

Tåler mye stor sjø og juling. Må innrømme at jeg ble litt nervøs første gang jeg var ute for store "bårer", og kjente at hele båten "buktet og bøyde" seg. Men da man ble vant til at det skulle være sånn var det bare å nyte det. :)

Både hunder og smårollinger trives godt ombord, kjøpte ei barneåre til minstemann så han kunne plaske med. Fin til å fiske fra (dørging). Ikke fullt så fin å drive med garnbruk fra, mye å sette garnmaskene fast i.

Tenkte ei stund å kjøpe en Royalex-kano, (Mad River), men sånn i ettertid har jeg ikke angret. Jævlig praktisk å kunne legge i sammen både for transport og vinteropplag.

Den 17'modellen har jeg ikke prøvd. Skal du padle fort og flatt er den kanskje å foretrekke, skjønnt forskjellen er vel ikke så veldig stor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat bestilt meg en 15 foter. Siden jeg regner med å bruke den en del alene, ønsket jeg ikke en av de største. Men likevel har denne 15 foteren lastekapasitet på over 300kilo. Mens den ikke veier mer enn drøyt 18 kilo. Gleder meg som en unge til den kommer i april.

Men ett skår i gleden var at jeg ikke kunne få den modellen jeg egentlig ville ha, før langt ut på høsten.

Link to comment
Share on other sites

Niak!

Hvis en skal drive med garn bør en bruke en bit lettpresenning eller plast under garnet, da hekter det ikke så lett fast.

Har man en bit på 1x1,5 m burde det holde i bøtter og spann, bare å legge den over rekka.

Har en bare noen få plasser garnet hekter kan en altids dekke til med tape og. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har nå sendt sms til han jeg kjøpte den av, å han jobber med saken, mer vet jeg ikke.

Denne sia er fra usa, men om den kan bestilles vet jeg ikke.

http://www.alpackaraft.com/store/index.cfm?CategoryID=53&do=list

 

Skal prøve å få oppdatert etter hvert....Kommer med info senere når jeg vet noe...

 

Da jeg kjøpte båten kosta den ca 8000 + åre, da var det den med spruttrekk.

 

Egil

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvis det er noen som ikke greier å bestemme seg for en Ally eller en Alpaca, hva med denne:

http://www.aktivfritid.no/product_info. ... cts_id=886

 

Jeg kikket på denne serien med kanoer hos en forhandler, Platou , i Sandnes.

Og lurte veldig på en kano i denne serien. Men prisen ble på godt over 20000 skulle jeg ha meg en to manns farkost. Og det ville jeg. Så jeg endte opp med en 17 fots Ally istedet.En grønn versjon av den jeg la ut bilde på over. Så jeg fikk den jeg ønsket likevel.

Den ligger i kjellern nå og venter på våren.....

Link to comment
Share on other sites

Ja jerven er fin til mye, bare husk på å legg sia uten glidelås der garnet gå ut.

Jeg har ofte brukt en svartsekk, greid garnet rett i den, og kjørt et ut.

Knyt en stein i hjørnet på sekken, da stikker den ikke ut ilag med garnet heller.

 

Den kanoen der så jo grei ut, men den er jo mye tyngre enn alpackaen da, og garantert ikke like stødig.

Fins ikke kano som er stødig som alpackaen er, skal man farte alene er den helt overlegen alt annet, men det koster. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...