Jump to content

Luftgevær med lyddemper/CO2 eller PCP?


zulu

Recommended Posts

Hei, skal kjøpe meg mitt første luftgevær. Ønsker noe med lyddemper da jeg skal skyte på blink ute i skogen og ikke føler for å trekke til meg oppmerksomhet. Noen anbefalinger? Trenger ikke kikkersikte, og er villig til å bruke 3-4 lapper.

 

Og hva er forskjellen på CO2 og PCP?

Link to comment
Share on other sites

Du kan lese alt du orker om dette på airgunworld.org men skal ta en kjapp oppsummering.

 

Co2 er nettopp det, rekner med du har sett kullsyrepatroner til f.eks brusmaskiner? Disse finnes i endel størrelser og holder en 55-60Bar i trykk, disse brukes til drivgass på enkelte luftvåpen.

 

Co2 er også temperatur sensitiv og trykket dvs farten synker endel i takt med gradestokken,trives igrunn best over 20+.

 

Pcp er trykkluft, normalt rundt 200-220Bar og fylles på børsa med en spesiell pumpe, evt en dykkerflaske.

 

En 300Bars dykkerflaske og utstyret en trenger vil normalt ligge på rundt 2500kr hvis flaska er brukt, en slik flaske kan en få fyllt hos dykkersjapper, paintball sjapper evt brannstasjon så ofte vil pumpe til 1500-2000 kr være en grei løsning.

 

Hvis du skal skyte ute hele året vil kanskje ikke co2 være det beste valget men det vil helt sikkert være rimeligere enn pcp selv om det i kraft ikke kan måle seg.

 

Kanskje rimeligeste løsning på pcp børser er vel Benjamin Discovery hos rodan.no, han selger den for 3500 ink pumpe ellers har toolfarm.no Bam 50 til en ok pris med pumpe.

 

Begge burde være mulig å montere lyddemper på, det finnes dempere til luftvåpen som kan monteres på uten noe gjenging osv og med en demper på blir det meget stille :)

 

En fjærbørse vil ikke bli stille med demper siden lyden av fjæra ikke lar seg dempe bort, en kan få den stillere med demper og en skikkelig tuning men ikke sammenlignbart med co2 eller pcp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

vil anbefale den her hvis det er til jakttrening og ikke konkurranse trening:

 

Umarex 850 Air Magnum

 

http://www.game-on.no/webshop/product_i ... cts_id=369

 

har en slik og veldig fornøyd. ikke aller verst avtrekk bra presisjon, og DEILIG å slippe å lade mellom hvert skudd. Blir dessuten mer "ordentlig" rifle med bolten.

 

er også populær på luftskytter.net. som feks:

http://www.luftskytter.net/Forums/viewtopic/t=368.

Link to comment
Share on other sites

Viss du er villig til å bruke 4 lapper på ett luftgevær og går for fjørbørse så er vel egentlig Weihrauch HW97K det aller beste kjøpet du kan gjør i den prisklassen. Den får du kjøpt hos Rodan. Om du skulle kjøpe deg en HW97K i 5.5mm (.22 cal) så kjøp med H&N Field Target Trophy 5.53mm kuler i samme slengen, de skuddene går knall godt i den børsa.

 

Eneste minuset med HW97K er at den ikke har kornsikter og du må bruke kikkertsikte viss du vil treffe noe ;)

 

Alternativt så kan vel HW77K være ett godt kjøp? Den har kornsikter så kikkert er ikke nødvendig, og om HW77K holder samme kvalitetsstandaren som HW97K så burde den også være kjempegod å skyte med og være utrolig treffsikker. På min egen HW97K .22cal, 5 minutter etter jeg hadde montert siktet og holdt på å justere det så skjøt jeg allerede 14mm samlinger på 25m hold :mrgreen:

 

 

PS!

Begge modellene har fast løp og blir laddet med en hevarm montert under løpet, noe som jeg syns er mye bedre enn de "knekk løpet" børsene. Mye lettere å ladde og siden løpet sitter fast så vil det ikke oppstå slark og luftlekkasjer ved skyting.

Link to comment
Share on other sites

Sett bort ifra kinnstøtten så passer stokken like fint til links som vanlig skyting.

Selve grepet er rundt og gir like godt hold med venstrehånden som med høyrehand.

 

På høyresiden av stokken fra toppen av kinnstøtten og ned så er den rund og fin, ingen kanter.

Jeg har ingen problemer, bortsett fra treffsikkerheten, med å skyte links med HW97K ;)

 

Om du vil så kan jeg ta ett par bilder av stokken og legge ut her så du får se hvordan den ser ut i detalj.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...