Jump to content

Friflukt .375 H&H


Ulken

Recommended Posts

Jeg har tenkt å lade opp noen patroner med 250 gr Barnes X. Ved bruk av pussestang-metoden har jeg funnet ut at max patronlengde i rifla mi med denne kula er 95,7 mm. Ladeboken oppgir col 91 mm med denne kula, noe som vil sette kula akkurat langt nok inn i hylsa til å treffe krymperilla. Dette vil da gi meg en friflukt på 4,7 mm. Er ikke dette veldig mye? Mener og ha lest et eller annet sted at .375 H%H har lang friflukt, så det er kanskje greit?

 

Lurer inn et spørsmål til: Jeg har lest meg frem til at f.eks. Remington hylser har mindre hylsevolum enn andre hylser, og at man derfor må gå ned litt på ladningene når man bruker disse hylsene. Er det andre hylser som skiller seg ut fra mengden med hensyn til større/mindre volum enn "normalt"? (I dette tilfellet skal jeg bruke Federal hylser)

 

Dette blir mine første hjemmerullede patroner, så som folket skjønner, er jeg "livredd" for å gjøre noe feil. :oops:

 

Mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk at de fleste .375H&H rifler har lang friflukt. I min sako ligger den omkring 8mm med korte kuler. Men jeg setter kulene konsekvent til krymperilla. Dette grunnet jeg forsyner disse med en liten krymp. Har hatt noen patroner der kulen er blitt slått inn i patronen når disse har ligget i magasinet, når de ikke har vært forsynt med krymp. Denne rifla gir utmerket presisjon, selv om friflukten er lang.

 

For å få en indikasjon på volumet i hylsene er det fornuftig å veie dem. Dette grunnet at når når patronen avfyres, vil hylsen utvide seg og klistre seg mot kammerveggene, for så å trekke seg litt tilbake igjen når trykket avtar. Dette gjør at det er volum tilgjengelig inni kammeret minus volumet av messing i hylsa som vil gi volumet kruttgassene har å jobbe på. Etter hva jeg forstår, er vekta av messinglegeringene de fleste fabrikantene bruker, ganske lik.

 

Har veid noen forskjellige hylser selv, og her er vekta på dem:

375 Federal FC 255,7

375 Norma 265,3

375 Remington bulk 258,6

375 Remington fabrikk (270gr SP) 256,4

 

Disse tallene vil nok variere en del, fra lot til lot. Men ligger dine ladninger et stykke (noen få grain) under max-ladninger, vil ikke forskjellene på de overnevnte hylsefabrikatene utgjøre noen stor fare.

 

Mvh

Doffen

Link to comment
Share on other sites

For det første er det viktig att det er friflukt, slik att du unngår att kula står i bommene og kan forårsake for høyt kammertrykk. Jeg er på ingen måte noen ekspert men jeg mener att det er svært lite og tjene på lite friflukt med tanke på pressisjon. Kan ta Sauer 200STR og fabrikklada matchpatroner, der er det lang friflukt ute å går. Pressisjonen på en normal 200str overgår som kjent det aller meste. Ett annet problem kan og være å få nokk plass i magasinbrønn viss kulene settes for langt ut samt at det kan være vanskelig å få matet patronen fra magasin til kammer.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal bekymre deg så mye om friflukten :D Jeg hadde en sako i 375 og hvis jeg ikke husker lengre hadde jeg lengre friflukt. Men rifla gikk bra den, så lenge åperatørn gjorde jobben sin. Som nevnt tidligere i tråden begrenser magasinlengden COL også. Mitt råd er å sette patronlengde til det som er oppgitt i ladetabellen din, og kos deg på banen

Link to comment
Share on other sites

I en del 375H&H-rifler er det magasinet som sette begrensningen av patronlengden, i min Browning har jeg max 92mm. 91mm er "standard" i dette kaliberet og krymperilla er ofte tilpasset denne lengden. Jeg bruker konsekvent 91mm når jeg lader, alt fra 270grs. TSX til 350grs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...