Jump to content

Nytt laderom


Olaf

Recommended Posts

Er ikke sikker på om plasseringen er riktig, men prøver her :wink:

 

 

Er nødt til å flytte på ladeutstyret, da det gamle rommet ble for trangt, og benken ble for ustabil.

 

Tanken er å plassere utstyret i et gammelt fjøskjøkken (har ikke ku i fjøset lengre, nå gå det i potet). Problemet er at det som regel er ganske fuktig i rommet.

 

Det går nok fint å ha pressa der, men det er kruttet jeg er mer bekymret for. Så vidt jeg vet er kruttet veldig ømfindtlig for fuktighet? Derfor tror jeg ikke det er noe alternativ å ha kruttet stående der permanent. Noen som har noen god løsning i forhold til kruttet? Vil det gå ann å ha kruttmålet stående der, og at målet tømmes etter hver runde med lading, og kruttboksen tas med til et tørrere?

 

Evt. har jeg tenkt på å ta ladeutstyret til rommet mitt. Problemet er at der kan jeg ikke sku fast benken til veggen. Fungerer det å bygge en solid benk uten at det blir satt fast til gulv/vegger? Eller er fastsettingen eneste mulighet?

 

 

 

Ble mange spørsmål, håper noen kan komme med noen gode svar! :)

 

 

 

Edit: Det er hele 55% luftfuktighet i fjøskjøkkenet.

Burde jeg heller satse på å få til et setup på soverommet? Noen som har forslag til hvordan jeg skal få til en benk som er solid nok, helst uten at den settes fast til veggen? Ble veldig likevis når jeg så luftfuktigheten, trodde ikke den var så høy!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ihvertfall livredd for fuktighet, men også for å ha verktøy av noe slag lagret i et rom uten varme, og da især et rom som har nesten utetemperatur. I uthuset mitt har jeg bare økser/hammere og andre grove ting, men det ruster fælt.

 

EDIT: Det er vel noe uvanlig å ikke feste ladebenken, men det bør jo være mulig. Man får jo kjøpt små bord for å ta med seg til skytebanen for å lade. Men jeg ser for meg at det kunne være en tanke å felle inn pressa slik at den havner bakerst på bordet i forhold til der man sitter, slik at ikke hele benken velter?

Link to comment
Share on other sites

Svein:

 

Norma Ladebok s. 110: "Krutt som forlater fabrikken har et fuktighetsinnhold som tilsvarer mellom 40 og 70 prosent luftfuktighet. (...) -Den mest vanlige verdien er i dag mellom 40 og 50 prosent luftfuktighet".

 

Og jeg tror ikke våpnene dine har det vondt der.

 

EDIT: Jeg for min del oppbevarer kruttet i et tørt rom som holder ca. 10 grader.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er at temperaturen er stabil. Men det er jo ganske kalt og sitte og lade i 5-6 + grader

Jeg har oppbevart krutt og ladekomponeneter i ett mørkt og forholdsvis kjølig rom. ikke hatt neo som helst problemer med kruttet,

Selv så er jeg tilvist plass på enden av sybordet til sambo, trivelig temperatur og sitte og lade i.

Link to comment
Share on other sites

 

EDIT: Det er vel noe uvanlig å ikke feste ladebenken, men det bør jo være mulig. Man får jo kjøpt små bord for å ta med seg til skytebanen for å lade. Men jeg ser for meg at det kunne være en tanke å felle inn pressa slik at den havner bakerst på bordet i forhold til der man sitter, slik at ikke hele benken velter?

 

Hmm, det ideen var ikke dum, får fundere litt på det!

 

 

Men temperatur er ikke det største problemet, er vel heller fuktigheten :o

 

 

 

Da går jeg antakelig for å få det inn, men problemet er som sagt i forhold til benken.. Den må jo isåfall veie vanvittig mye, eller man må finne en annen smart løsning, som f.eks. den Steefflus nevnte!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...