Jump to content

Skal til Longyear byen, kan jeg medbringe egen revolver?


fiodor

Recommended Posts

Jeg skal på min første tur til Svalbard til sommeren på en ukes ferie og trenger noen tips i den anledning.

Vi skal oppholde oss i området rundt Longyear byen enten i telt eller på et rimelig hospits.

Er det severdigheter i området en må få med seg ? Turer en bør være med på kanskje.

 

Lurer på om det medfører problemer å ta med min egen revolver, en Dan Wesson i .44mag.

Vi skal jo gå noen fotturer i området og da er det vel greit med et våpen selv om isbjørn faren vel er tilnærmet 0 .

 

Hva krever flyselskapet når det gjelder frakt av en revolver.

Holder det med at våpenet oppbevares i egnet embalasje og leveres separat på flyplassen .

Og hva med ammo`n. Må patroner kjøpes på Svalbard , eller kan de sendes i sammen med revolveren.

Tips mottas med takk.

Og er det noe vits å ta med segfiske stang? Er det fisk å få der oppe?

Link to comment
Share on other sites

Svalbard er fantastisk. Jeg har vært der en gang før, og skal opp dit to ganger i vår.

Jeg vet ikke hvordan reglene er når det gjelder å ha med egen revolver, men det kreves at man har med våpen når man ferdes utenfor byen, selvfølgelig på grunn av isbjørnfaren.

 

Hvis datoen for reise ikke er fastslått enda, vil jeg anbefale deg å reise opp mens det fortsatt er snøscooterføre. Absolutt siste frist for å kjøre snøscooter er vanligvis månedsskiftet april-mai. En dagstur på scooter på Svalbard er helt utrolig.

Når jeg var der for to år siden betalte jeg 1500 kroner for å leie en scooter i 5 dager. DEFINITIVT verdt hver eneste krone.

 

Vær også obs på at det er innført passkontroll på Svalbard.

 

God tur!

Link to comment
Share on other sites

Funtaz, hvor leide du scooter til 1500,- for 5 dager?

 

Som MVS sier, ikke passkontroll.

 

Man kan også bo relativt rimelig på Brakke 102 og Spitsbergen Travel,Nybyen. linker/tlf nr til alle disse ligger på www.svalbard.net

 

Man kan også leie rifle, f.eks mauser i 30-06.

 

Skal dere gå fotturer , så bør det ikke være for tidlig på sommeren. Stor snøsmelting gjør små bekker til strie elver, kan være vanskelig å forsere.

Link to comment
Share on other sites

Jada, går fint. Var der opp i fjor og hadde med meg en Redhawk. Fløy med SAS.

Meld inn til flyselskapet at du medbringer våpen og ammunisjon når flybiletten bestilles/ kjøpes.

Ammo og våpen skal pakkes i reisegods hver for seg. (En liten låsbar koffert er f eks egnet for revolveren)

Om det er MULIG skal våpenet deles og sendes i hvert sitt kolli reisegods. (Rugeren er ikke egnet å demontere i felt så jeg delte den ikke. Dette måtte jeg forøvrig presisere for sikkerhetskontrollen, men da var det ok.)

Sørg for sikker oppbevaring i Longeyearbyen der du ikke bærer våpenet med deg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill så langt.

Jeg prøvde å bestille rom på et av hospitsene og ble litt overrasket over at de forlangte hele summen betalt på forskudd.

Vi skal jo ikke dit før i juli, og det er jo snakk om nærmere 10000 kroner. Et depositum burde vel holdt. Om de går konkurs eller noe sitter jo vi med tapet.

 

Jeg lar fiske stanga bli hjemme da siden det ikke er fisk å få fra land.

 

Jeg foretrekker min egen revolver som jeg er kjent med fremfor en leid rifle som jeg ikke har skutt inn selv og som er unødvendige utgifter som jeg heller kan bruke på feks en fin middag på et utested der oppe.

Hører at de serverer litt eksotisk mat der som sel og slikt. Vil gjerne prøve sel kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ta med våpenet men ikke som offisiell isbjørnsbeskyttelse.Bruksområdet for våpenet er vel noe annet?

 

Det er riktig nok en god del år siden jeg hadde min vandretur på Svalbard (1986), men da var mitt oppgitte bruksområde nettopp beskyttelse mot isbjørn. På Svalbardturer der man skal bevege seg på egenhånd må da dette absolutt være en habil grunn. Sjekk med tollvesen og politi. Tollvesenet måtte jeg kontakte fordi jeg trengte papirer på ut -og innførsel av våpenet. Ville jo ha det med hjem igjen. En mail eller telefon til sysselmanskontoret vil nok også gi deg svar på det du lurer på. :)

Link to comment
Share on other sites

Skal dere gå fotturer , så bør det ikke være for tidlig på sommeren. Stor snøsmelting gjør små bekker til strie elver, kan være vanskelig å forsere.

 

August/september er den beste tiden for fotturer. Den store snøsmeltingen er over da, men temperaturen er fortsatt behagelig vandretemperatur (på min tur lå den på 4-6 grader pluss). Husk vadere. Alle dalfører har ei smeltevannselv som før eller senere må krysses, og vannet er ikke av badetemperatur. Et annet veldig viktig verktøy er en stokk eller skistav. Vannet er stort sett grått etter brunt, og midt i elva finner du "djupålen". Bedre å kjenne etter med staven enn på plumpe rett oppi. Vandrestokken reddet meg fra å gå på trynet i kvikksand også da jeg krysset et elvedelta. Snubletråd og signalbluss er også kjekke saker dersom du skal sove i telt.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var der i 1986 hadde jeg med meg en .357 revolver. Dette er jo veldig lenge siden, og det forundrer meg ikke om reglene er endret siden den gang. Før jeg reiste skrev jeg til sysselmannen og spurte om en .357 var nok. Svaret fra daværende sysselmann Carl Wendt var "at det burde være tilstrekkelig". I dag ville jeg helt sikkert hatt med meg rifle eller hagle og slugs. :)

Link to comment
Share on other sites

[...]
Våpen til isbjørnbeskyttelse

Våpen til beskyttelse mot isbjørn kan innvilges til personer som oppfyller de generelle krav til søker og innvilges vanligvis for rifle i kaliber 308W/30-06 eller hagle kaliber 12 eller tilsvarende. Håndvåpen innvilges som hovedregel ikke til beskyttelse mot isbjørn.

Tillatelsen gis med begrensingen: Kun gyldig til isbjørnbeskyttelse på Svalbard.

 

Er du pilot, forsker etc og trenger beskyttelse så kan det gies tillatelse til håndvåpen under visse forutsetninger.

 

Nå er det generelt lettere å få lov å bruke ett våpen du allerede eier til ett, i utgangspunktet tynt, bruksområde, enn å bruke det samme bruksområde til grunnlag for erverv. Er jo ikke snakk om å kjøpe ett nytt våpen, men å få utvidet bruksområdet fra kun "trening/konkurranse" til også og omfatte "tidsbegrenset beskyttelse mot isbjørn på Svalbard". I prinsippet skulle det bli det samme som å bruke "DFS-saueren" på hjortejakt eller din lovlig ervervede .22 lr kunkurransepistol til å avlive fellefanget rev, noe som vel er vanlig å gjøre uten å fylle ut for mange søknader og papirer.

Link to comment
Share on other sites

Justisdepartementet innfører full passkontroll ved inn- og utreise til Svalbard.

 

Det bekrefter Justisdepartementet i et brev til Svalbardposten.

 

Dette betyr at alle reisende på øygruppen heretter vil bli kontrollert ved avreise både til og fra fastlandet.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfu ... jgo=c1_re_

 

Jeg lånte/leide scooter gjennom UNIS der svogeren min jobber. Om det er et fast tilbud de har vet jeg ikke, da det var svogeren min som ordnet med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Spitzbergen guesthouse når jeg er på Svalbard. Dette er å regne som en brakkerigg der du fort kan ende opp med andre på rommet, men det er billig og jeg bruker det kun som "soveplass".

Husk at det kan være en "mellomsesong" der tidlig sommer/sen vår som kan medføre relativt begrensede muligheter til utfart. Planlegg reisetidspunkt godt og du får en opplevelse av dimensjoner. Mauser leier kan du leie der oppe, det forenkler hele turen.

Link to comment
Share on other sites

Svalbard er så vidt jeg vet ennå en del av kongeriket Norge så medbringelse av skytevåpen er vel begrenset til de praktiske hensyn man må ta ifm flyreise.

 

Hvor kommer dette med toll og ut/ innførsel inn?

 

Er klar over at Svalbard er taxfree sone hvilket betyr at det skal betales moms + evt toll på varer (ut over fastsatt kvote)innført til fastlandet derfra, men reisegods inklusive skytevåpen er vel å betrakte på lik linje med reiser innenlands.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Våpen på Svalbard. Sjekk denne linken.

 

http://www.sysselmannen.no/hovedEnkel.a ... id=2351437 .

 

Svalbard kan oppfattast som internasjonalt område, så det vil ikkje overraska om pass vert innført, om det ikkje allereie er det. Har ein ikkje vore på Svalbard er det mykje ein ikkje veit om reise til og frå. Ein skal vera klar over at når ein kjem frå Svalbard og attende til Fastlands-Norge, skal ein gjennom tollen. Det er det same om de går av flyet i Tromsø eller Oslo. Flyet går til ein gate der ein må gjennom tollen. Slik var det sist sommar iallfall, då flyet landa i Tromsø etter 3 herlege dagar på Svalbard.

 

Dei som skal til Svalbard kan gle seg til turen. Det er eit eventyr og oppleva den kalde ishavs-øygruppa på 76-80°N. Dyrelivet er mykje meir intenst også. Svalbardrein, svalbardrev, eit eventyrleg fugleliv, sel, kvalross, m.m. Isbjørnen er den største attraksjonen, men den viser seg ikkje særleg ofte. Flott planteliv i småskala er det også, men absolutt alt som veks på bakken er totalfreda. Sjølv fekk eg med meg guida båtturar (Spitsbergen Travel) til Barentsburg, Pyramiden, Esmarcbreen og Nordenskiøldbreen. Ein kan leiga bil på Svalbard, noko eg gjorde, og tok turen til både Bjørndalen, Adventdalen og gruve 7 i den lyse augustnatta, (midnattsol i tida 19/4-23/8 på 78°N). All ferdsel er på eige ansvar, og ute i terrenget er våpen sterkt tilrådeleg. Trur det er påbode også. På guida turar har guidane med seg våpen også. Det fortel vel sitt. Så er det mykje god mat på Svalbard. Tipset er kvalbiff frå definitivt arktiske strøk. Rimelegaste overnatting er på Spitsbergen Guesthouse i Nybyen, drøye 2 km. ovanfor sentrum i Longyearbyen. Så har ein hotell og rigg for overnatting. Busstransport mellom flyplassen og Nybyen/hotell/sentrum i forhold til flyankomst og flyavgang.

 

Helsing artsfrenden til svalbardreven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...