Jump to content

importere selv?


lappen

Recommended Posts

Igjen, ja....

Men det vil si at det ikke er forbudt, det er derimot forbanna dyrt og en hel helvetes masse med papirarbeid som de færreste orker å styre med. Samt at det også må foreligge import tilatelse her, på norsk side (men det er ikke være en en vanlig ervervstilatlese)

Link to comment
Share on other sites

Du finner våpen og betaler selger

Selger i USA sender våpen til eksportør.

Du sender over godkjent importlisens til eksportør.

Dem søker om eksportlisens og sender våpen når den er innvilget.

 

Og dette koster. $250 til US State dept, $150-300 (ca) til eksportør pluss frakt til Norge.

I tillegg kommer evt utgifter til fraktfirma i Norge (ekspedijonsgebyr, gebyr for oppbevaring av verdigods etc)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet endel våpen fra utlandet, og ervervstillatelsen har vært tilstrekkelig.

 

Fra hvilket land har du handlet ifra?

 

Fra f.eks USA så må du ha dette også: Søknad om importsertifikat i tillegg så krever en del også at du fyller ut Sluttbrukererklæring fra samme nedlastningside som importsertifikatet.

 

Ingen gjør dette gratis og alle vil tjene penger på det de gjør. Altså så bør det være et spesielt våpen du skal ha tak i.

Link to comment
Share on other sites

@Poacher

 

 

Fikk rifle fra USA i 2004 (mener jeg), og da sendte jeg over KUN ervervstillatelsen og UTEN engelsk oversettelse.

Eksportør ba jo også om oversettelse, men jeg hadde prata med US State og saksbehandler der sa han viste hvordan søknaen så ut og jeg trengte ikke sende med oversettelse.

 

men idag hadde jeg bare brukt importsertifikatet fra UD istedenfor søknaden

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...