Jump to content

Tomhylser fra Krigen 8x57JS


S.O.N

Recommended Posts

Har endel slike liggende, og lurer på om dem er egnet til

omladding. Tenker da som treningsammo med lett kule og

moderate ladninger.

 

Dem er mere kobberfarget en moderne ammo, så jeg vet ikke

hva legering som var brukt på den tiden. Berdan hetter er det også.

 

Er det bare og kaste dem ?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje vanleg å lada så gamle hylser. Sure hetter kan ha ete opp gods frå innsida. Tida jobbar med alle materialar, og du veit ikkje kor sprø desse hylsene er vortne. Viss du i det heile teke får tak i hetter som passar, då. Kva slags våpen skal du ha patronene i?

Link to comment
Share on other sites

jeg ville ikke lada de.

1) det er berdan, dvs du må ba berdanhetter(dyre), pluss at du må ha en tennhetteuttaker for berdan. dette kan gjøre at det kansje kan lønne seg konomisk å kjøpe litt boxerhylser i steden....

2) det kan være stålhylser..... mye tysk krigsammo har forkobrete stålhylser.

3) hylsene er gamle, det kan føre til sprukne hylser

Link to comment
Share on other sites

Tror dette er kobberbelagte stålhylser, men er ikke sikker. Får prøve en magnet og se hva som skjer.

 

Har jo en slik original Mauser 98 fra Krigen, så det var nå for å ta 100-200 om året på banen og holde den varm. Det er litt stas og skyte med en slik Mauser synes jeg.

 

Har enda ikke bestemt meg om jeg skal style den opp til mere moderne utførelse, men foreløpigt så er det mest stas og ha den som den er.

 

Men hylsene ser ikke så ille ut. Noen har noen skumle mørke linjer i overflaten, men jevnt over ser dem ikke ille ut.

 

Er svært usikker på hva som blir resultatet om en sånn skulle sprekke i kammeret. Litt ugreie blir det nok, men mauser mekanismen er vel ikke så værst gjennomtengt om noe skulle blåse bakover, så hvor stor risiko det er for skader er jeg usikker på.

 

Vurderer og kaste dem, men ville høre litt hva forsamlingen mener.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt på det å bare bruke kulene. Har endel ferdigsydde også fra krigen. Så langt har jeg skutt dem og dem klikker lite. Har hatt 1 klikk på ca. 400 skudd siste året, men jeg liker det mindre og mindre for hver gang jeg prøver.

 

Nydelig rekyl i den børsa. 8x57JS er egenlig et meget fint kaliber. Mye likt med 308.

 

Tror jeg dropper omlading iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...