Jump to content

Hals-pressing av hylser til Blaser R8


Recommended Posts

Jeg har en Blaser R8 i 7 PRC og tenkte jeg skulle hals-presse noen Peterson hylser brukt til presisjonsskyting. (ikke jakt).  
For å finne utgangspunktet ladet og fyrte jeg av samme patron 2 ganger uten å presse hylsa. Det var vanskelig å få ut sluttstykket etter skudd #2, så da skulle vel hylsa være tilstrekkelig ekspandert, slik jeg forstår det. Målte halsen med Hornady Bushing Tool .420 før og etter og fant ut at den hadde strekt seg ca 0,07mm. Fikk ikke kamret tomhylsa etter skudd #2 så det skulle vel bekrefte tilstrekkelig ekspansjon for å derfra kunne beregne seg frem til ca 0,05mm reduksjon ved halspressing. 
Hals-presset den tilbake ca 0,05mm i en Hornady die (uten ekspander) i Dillon 550 (trodde patronen da ville kamre greit), men patronen kamret fremdeles litt tregt i siste del av prosessen før låsing. Fyrte av skudd #3 og det krevde også da ett godt rykk for å få ut sluttstykket. 
Ser i andre tråder at noen mener det kan være problem å halspresse Blaser fordi denne ikke kamuflerer symptomene med kraftig kamvirkning. På en "vanlig" bolt action skal vel bolten akkurat gravitere ned av seg selv uten annen kraftpåvirkning når hylsehalsen er presset korrekt tilbake? 
Er det kanskje "Blaser utfordringen" jeg erfarer nå, og at løsningen er at jeg må presse halsen tilbake mer enn 0,05mm (eller i praksis nesten helpresse) for å unngå både treg kamring og problemer med å få ut sluttstykket?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, ronlamagnum said:

Er det kanskje "Blaser utfordringen" jeg erfarer nå, og at løsningen er at jeg må presse halsen tilbake mer enn 0,05mm (eller i praksis nesten helpresse) for å unngå både treg kamring og problemer med å få ut sluttstykket?

 

En liten språklig synkronisering her. Det er ikke halsen som presses tilbake, men skuldra. Du setter skuldra tilbake 0,05 mm. Halsen får redusert diameteren.

Jeg pleier å kalle det helpressing fra der skuldra berøres, og nedover. Normalt sett der det er kontakt mellom die og hylseholder. Halspressing når dia sitter høyere, og bare deler av halsen presses. Uten at skuldra berøres. Men hylsekroppen vil jo fremdeles presses noe, avhengig av dimensjoner på kammeret kontra dia. Så "ekte" halspressing må skje med halspressingsdie (neck sizer) som kun berører halsen.

(Er ikke meninga å kverulere. Bare at vi snakker om det samme her)

 

Skuldra tilbake 0,05 mm høres i utgangspunktet fornuftig ut. Det er det jeg pleier å ligge på, sånn ca. Du må vel bare presse mer og mer, inntil hylsene går lett i. Du kan teste med en bit teip bak på hylsa. Ett lag så bør hylsa gå i med litt motstand. To lag bør gå tungt, om i det hele tatt.

Hvor hardt lader du?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (12 minutter siden):

Du må vel bare presse mer og mer, inntil hylsene går lett i.

Dette er nok fasiten. Det er toleranser i all produksjon, og slingringsmonnet i kammer og ladeverktøy kan være store nok til at ting ikke blir som i enkle bruksanvisninger. Det beste er å glemme alle målinger annet enn hylselengde. Så lenge du skal lade til din rifle må ammunisjonen gå inn i ditt kammer og du behøver ikke bry deg om den passer til andre. På Blaser er det viktig fordi mekanismen har begrenset kraft som kan presse inn en litt overdimensjoner patron. Du er også bundet opp til det ladeverktøyet du har. Hvilke dimensjoner patronen får etter at du har ladet er uvesentlig så lenge den passer riktig til ditt kammer. Dimensjoner har kun mening for de som produserer for salg, der må patronen ha alle mål innenfor kravene i CIP eller SAAMI. Grunnen er at de skal fungere sikkert i alle våpen med kammer som har korrekt dimensjon.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Å lade til en Blaser er akkurat det samme som å lade til en boltrifle. De krever samme prosedyrer for lading og samme patronspill som andre våpen.

 

Tro om man kunne solgt skivelapper som headspace measuring tools?

Som @Casey Jones skriver.

Uten lapp bak hylsa - ingen motstand

En lapp - litt motstand

To lapper - veldig tregt

 

2000 verktøy for 60,-

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Casey Jones skrev (2 timer siden):

 

En liten språklig synkronisering her. Det er ikke halsen som presses tilbake, men skuldra. Du setter skuldra tilbake 0,05 mm. Halsen får redusert diameteren.

Takk for at du korrigerer språket, går litt i ball innimellom (spesielt når en veksler mellom norsk og engelsk). Var skulder jeg mente ja. 
Dette var veldig nyttig informasjon. Jeg skal teste rådet ditt; skru dia litt og litt lengre ned inntil hylsa entrer kammeret litt tregt med en tapebit (supersmart) på enden. Om resultatet er at skulderen presses mye eller lite tilbake blir da irrelevant. Den må bare presses akkurat nok til at hylsa enter kammeret med litt margin (f.eks = tykkelsen på en tapebit :-)
Det jeg registrer er at nedre del av hylsa også ekspanderer en del, men selvsagt aldri mer enn veggen i kammeret tillater.
Det betyr vel at den delen av hylsa for alle praktiske formål opprettholder sin form etter "fire-forming"og vil ikke trenge pressing på linje med skulder og hals?

Edited by ronlamagnum
Link to comment
Share on other sites

ronlamagnum skrev (4 minutter siden):

Det betyr vel at den delen av hylsa for alle praktiske formål opprettholder sin form etter "fire-forming"og vil ikke trenge pressing på linje med skulder og hals?

Det er nok ikke slik i virkeligheten, om kammeret er mye rommere enn kalibreringsmatrisen vil sideveggene måtte presses inn etter hvert skudd. Det gjør hylsen lengre og det blir tyngre å presse den.

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, 1983 said:

Tro om man kunne solgt skivelapper som headspace measuring tools?

 

Vi gamliser husker hullforsterkere for bruk i ringpermer https://www.norli.no/papir-og-kontorrekvisita/rekvisita/etikett-herma-hullforsterker-o-12mm-500 De er runde, passe diameter, og man slipper å skjære eller klippe.

Ellers så jeg et tips om å kjøpe et billig bladmål fra f.eks Biltema. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/tennpluggverktoy/bladmal-mmtommer-2000028588   (Ser det sorteres under tennpluggverktøy. Altså for gamliser dette også)

Klipp av en bit, ta på en dæsj fett og klistre den på støtbunnen på sluttstykket. Litt mer kontroll enn med teip av varierende tykkelse, og det lar seg ikke komprimere. For så vidt løsningen på et problem som ikke eksisterer. Teip fungerer bra nok.

 

Ideellt sett kunne man ønske seg ei die som kan justere diameteren på kroppen, uten å påvirke hvor mye skuldra settes tilbake. I praksis må man da kjøpe ei annen die. Så det er kun høyden man har å skru på. Du skrur ned til hylsa går lett. Og ting blir som det blir. Men det funker helt fint i de fleste tilfeller. Jeg har ikke opplevd kammer/die som har så store avvik at det utgjør noe problem. Jeg har kun eid moderne våpen av god kvalitet, eller brukt anerkjente børsemakere. Det kan sikkert finnes mye rart rundt omkring. 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (50 minutter siden):

Det er nok ikke slik i virkeligheten, om kammeret er mye rommere enn kalibreringsmatrisen vil sideveggene måtte presses inn etter hvert skudd. Det gjør hylsen lengre og det blir tyngre å presse den.

Per-S,
Dersom man ikke presser hylser etter skudd i romme kammer, vil man da risikere at det første "kontaktpunktet" mellom hylse og kammer ved kamring ikke nødvendigvis er i skulder-området men i nede del av hylsa? I praksis vil en vel uansett måtte fortsette å presse hylsa til den kamrer lett, så risikerer en at skuldra bli presset lengre bak enn nødvendig som en uheldig  konsekvens?

Dersom hylsene bare brukes i ett kammer og kamrer greit, spiller det da egentlig noen rolle om de er har større diameter enn kalibreringsmatrisen i den nedre delen?
 

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (47 minutter siden):

De er runde, passe diameter, og man slipper å skjære eller klippe.

Man har levd lenge nok til å lære et par triks..

IMG_3502.jpeg.53cc1db6ad02d60bdbb73f08f277d26a.jpeg

Roter hylsa et par runder mot er hardt underlag, så slipper man klipping.

 

ronlamagnum skrev (3 minutter siden):

Dersom hylsene bare brukes i ett kammer og kamrer greit, spiller det da egentlig noen rolle om de er har større diameter

Nei, men om man helpresser, eller bruker en die beregnet til dette, så vil man sette kroppen tilbake uansett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, 1983 said:

Man har levd lenge nok til å lære et par triks..

 

Roter hylsa et par runder mot er hardt underlag, så slipper man klipping.

 

Her må jeg øve mer, ser jeg. Har prøvd dette, men ikke fått dreisen på det. Blir som oftest Scotch-teip, lim som ikke vil sitte pga hylsemurning, sløv tapetkniv og en god dose ukvemsord.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (2 timer siden):

Og ting blir som det blir.

Det er fasit denne gangen også.

Moralen er "tenk mindre, skyt mer".

Jeg lader mye til gamle patronvåpen, da opplever en ofte at både løpet og kammeret har dimensjoner som ikke er etter "boka" da justerer en ting slik at hylsen går trangt inn, og slik at det blir motstand når sluttstykket lukkes. Det er viktig av flere grunner. Dersom hylsen kan bevege seg fremover i kammeret når tennstempelet treffer vil hylsen presses tilbake og strekke seg. Da ryker den før eller senere slik at det blir en utblåsing av kruttgasser. Dersom en ikke får motstand nok ved å presse så lite som mulig er løsningen å sette kulen så langt ut at den butter i overgangskonus. Da må en noen ganger redusere kruttladningen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Per-S said:

Dersom hylsen kan bevege seg fremover i kammeret når tennstempelet treffer vil hylsen presses tilbake og strekke seg. Da ryker den før eller senere slik at det blir en utblåsing av kruttgasser.

 

Det er dette som er den store frykten. Patroner som går trangt er kjipt, kanskje mister du poeng på et stevne, eller misser et andreskudd på bukken, eller det sliter unødig på låsklakkene. Hylseseparasjon pga. for mye pressing høres ikke hyggelig ut. Kanskje ikke så ille i alle konstruksjoner, men best å være forsiktig. Kroppsdeler får du ikke kjøpt for penger.

Så jeg ønsker å måle, eller på annet vis ha kontroll med hva som skjer. Teipmetoden er jo ikke så dum. The Proof of the pudding is in the eating osv. Med måling i tillegg føler jeg meg sikrere på hvor mye jeg presser. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...