Jump to content

Våpenskap vital del eller hele våpenet?


Recommended Posts

Posted (edited)

Jeg arvet tre hagler jeg tenkte å registrere, men spør her siden jeg antar jeg må skaffe større våpenskap.

Jeg har nå et lite skap boltet til vegg til vital del, men er det noe grense på antall våpen jeg kan ha før det stilles krav om skap til hele våpenet?

typ 150 kg. 

 

Må opplyse om at jeg fikk de i 1990, men brukt de veldig lite. Har glemt litt av de siden det har ligget i skapet. Siden jeg nå har flyttet så er ny hobby skyting.

Edited by Gladstone
la til tekst.
Link to comment
Share on other sites

om du har hatt haglene siden 1990 er det jo ingen grunn til å registrere de. i værste fall tar de opp plass i ente jakt garderoben på 8 våpen eller så går det vertfall inn under 3 plasser på max 25 før du må ha alarm. ser ingen fordeler med å registrere de når du alt eier de lovlig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, madlychip said:

om du har hatt haglene siden 1990 er det jo ingen grunn til å registrere de. i værste fall tar de opp plass i ente jakt garderoben på 8 våpen eller så går det vertfall inn under 3 plasser på max 25 før du må ha alarm. ser ingen fordeler med å registrere de når du alt eier de lovlig.

 

Grensa på 25 før man må ha alarm gjelder uavhengig av om våpnene er registrert eller ei.

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg vil delta på stevner og skytetrening på skytebanen er det nok å ta med våpenkort til annet våpen?

hvordan bevise at jeg har hatt det siden 90?

Får kjøpt ammunisjon på butikken ved å vise våpenkort  til ei rifle jeg har. 

Link to comment
Share on other sites

Klubben du skyter hos har ingen forpliktelse til å sjekke at du har våpenkort vel.

Jeg har aldri blitt spurt om det, jeg har heller aldri spurt om det på treninger der jeg har hatt ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Gladstone skrev (1 time siden):

hvordan bevise at jeg har hatt det siden 90?

Det er heldigvis ikke omvendt bevisbyrde i straffesaker i Norge (med noen få unntak).  

Påtalemakt har bevisbyrden og skal bevise at du ikke har hatt det siden før 1. oktober 1990.

 

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (1 time siden):

Klubben du skyter hos har ingen forpliktelse til å sjekke at du har våpenkort vel.

Jeg har aldri blitt spurt om det, jeg har heller aldri spurt om det på treninger der jeg har hatt ansvar.

 

jeger63 skrev (59 minutter siden):

Det er heldigvis ikke omvendt bevisbyrde i straffesaker i Norge (med noen få unntak).  

Påtalemakt har bevisbyrden og skal bevise at du ikke har hatt det siden før 1. oktober 1990.

 

Supert, takk for svar. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...