Jump to content

Gravrust på sluttstykke - Redusert bruddstyrke?


MAG500

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei folkens! 😊

 

I et sløvt øyeblikk ble sluttstykket til Sako'en liggende i en fuktig jakkelomme over tid. Da jeg endelig oppdaget det, var det satt seg rust / gravrust i stålet. Smerglet lett over og polerte overflaten før det ble satt inn i olje. Dette er over 20 år siden nå og det har ikke utviklet seg noe siden den gang. Vil det etter deres mening være noe risiko forbundet med skyting?

Vil bruddstyrke i stålet være vesentlig redusert, slik at det utgjør noe fare ved bruk? Rusten går ca. 0,3 - 0,5 mm ned i stålet. Rifla er forøvrig i cal. 375H&H.

Legger ved bilder slik at dere kan se.

 

20240501_070512.jpg

20240501_070525.jpg

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Sjå der ja.. Må ha låge i lomma ei god stund...

 

All reduksjon i tverrsnitt vi jo føre til ein reduksjon i styrke. Gravrust/pitting kan ofte vere ganske ille før det medfører store reduksjonar. Det som kan gjere det verre er om du får linjære feil, (tildømes groper på linje på tvers av belastningen). Men no vert vel all kraft overført frå bolten til låskassa via låsklakkane framme på bolten?  Du har ikkje gravrust rundt låsklakkane? 

Link to comment
Share on other sites

Då hadde ikkje eg tenkt så mykje på det. Med fokus på EG😎

 

Ellers er vel rådet at om du er det minste usikker så tar du kontakt med fagfolk. Ein erfaren børsesmed vil nok ikkje trenge lange tida på å undersøke bolten. Og pengar kan ein tjene meir av, eit nytt auge er vanskeligare..

Link to comment
Share on other sites

De kritiske delene rundt låsklakkene på sluttstykket ser uskadd ut og det er ikke belastninger av kritisk type der du har korrosjonsskader. Om du er bekymret så ta kontakt med noen som driver sprekksøking og få de til å sjekke den kritiske delen av sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...