Jump to content

Winchester Model 70 458WM


MAG500

Recommended Posts

Legger ut noen bilder av min Winchester Model 70 Super Express i cal. 458WM.

Rifla ble kjøpt fra en samling etter et dødsbo, og var knapt skutt med.

Ikke pre 64, men et bra våpen.

 

Ønsker å høre fra andre som har erfaring med Winchester Model 70.

 

Generelle betraktninger om kaliberet.

Erfaringer.

Positivt.  

Negativt. 

20240429_192923.jpg

20240429_192847.jpg

20240429_192829.jpg

20240429_192806.jpg

20240429_192800.jpg

20240429_192735.jpg

20240429_192706.jpg

20240429_193042.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Win M-70 er en god låskasse og blir et funksjonelt og fint jaktvåpen. Som patron synes jeg ikke at .458 er noe spesielt. Den har et begrenset bruksområde, og til jakt i Norge er den for grov og har for krum kulebane. Den fungerer og dreper nok alt vi har av vilt i Norge, men hvor død trenger dyrene å bli? Selv til jakt i Afrika er den etter mitt syn ikke noe godt valg for generell jakt. Skal du kun jakte bøffel og elefant er den grei, men skal du spe på med litt antiloper og gjerne en hest i pyjamas så har patronen ulemper med mye rekyl og krum kulebane. Skuddhold kan ofte bli 200 m, og da vil ikke 450 være mitt førstevalg.

Men for å ha det morsomt på skytebanen duger M-70 og .458 i massevis. Jeg lader med støpte blykuler på 500 gr og da har man faktisk råd til å ha det morsomt uten at lommeboken vrir seg i fortvilelse. Jeg har en M-70, men i et mer egnet jaktkaliber. Min .458 er en Remington Safari.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har sikkert sine begrensninger, men synes kanskje patronen får ufortjent mye negativ omtale. Henger vel igjen endel myter fra gammelt av, men pytt, pytt 😊 Har også en Sako i 375H&H som er et veldig allsidig kaliber.

Takk  for tilbakemelding!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Den har som du skriver sine begrensinger. Patronen er lagd for å løse en bestemt oppgave og det gjør den på en god måte. Det er ingen dårlig patron sett i forhold til det den er lagd for. Men i Norge er det ikke det store behovet for våpen til beskyttelse mot farlig vilt og da betrakter jeg den litt som en moropatron.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Har ikke eid Win 70 uten ‘’Mauser utdrager’’ som din er. Men har lest mye bra om XTR eller Post-64 modellen. Flere Amerikanere har snudd i oppfatningen og skjønt at det var ikke en så dårlig ‘’oppdatering’’. Eliminerer også en stor bakdel med Win 70 at kruttgass og messing skytes i ansiktet ditt om en hylse sprekker.


Ville valgt den over alle Rem 700 og det meste av Ruger!

 

 

Har tenkt lenge på å få meg en, men mangel av integrert montasje på låskassen stopper meg gang på gang. Men har en bra sikring og supert avtrekk.

 

Jeg ville anbefalt å fått håndtaket på sluttstykket mekanisk festet til sluttstykket.

http://echolsrifles.blogspot.com/2012/05/pinning-model-70-bolt.html?m=1

 

Kanskje en Ghost ring på bakre bro som og brukt den med kun åpne sikter…F80A117A-D1A6-44FF-B251-6630FEE871E2.jpeg.d47bfc30e3df4dff178eb0573bffb2b7.jpeg

 

Edited by Sør-jeger
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
MAG500 skrev (32 minutter siden):

@Sør-jegerTakker for interessant info. Her er mye å lære 😊👍

 Les hele blog siden til Darcy Echols. MASSE god informasjon om Win 70!!

 

Han er kjent for å massere Win 70 låskasser til perfeksjon.. Billigste riflen hans koster rundt 200 tusen nå. I glassfiber stokk.

 

 

Edited by Sør-jeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg liker Remington 700 god. Kanskje bedre enn de fleste, tipper jeg, etter et snart 25 år langt samliv med en ADL i .308, som har oppført seg eksemplarisk. Jeg liker likevel M70 bedre. Sikring er en ting, men først og fremst er det ergonomien, som tiltaler meg med den. Her vil det så klart være individuelle forskjeller, siden folk er forskjellige. Og det er også tilpasningsmuligheter, men ute av esken, passer standard M70, meg riktig så bra. Plassering av hevarmskula, er akkurat der en skal være, for meg, og balanse og skjeftemål passer meg godt, basert på erfaring med Featherweight, Super Grade og Safari Express.

Edited by Jeffery
Skrivefeil...
Link to comment
Share on other sites

Har hatt en sånn men med pre 64 kasse. Du skal bare være glad for at din ikke har det for var elendig funksjonering med butte kuler, særlig med 300 gr 45/70 kuler av div fabrikat som jeg skjøt endel elgbane med. På min var det tatt ut plass til ekstatorern i enden av kammeret som kulene hang seg opp i på vei inn. 500 gr kuler sparker så man kjenner det, jeg brukte 350 gr på elgen stort sett. Jeg synes kaliberet er kjempemorsomt og effektivt 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

358 Win skrev (1 time siden):

Har hatt en sånn men med pre 64 kasse. Du skal bare være glad for at din ikke har det for var elendig funksjonering med butte kuler, særlig med 300 gr 45/70 kuler av div fabrikat som jeg skjøt endel elgbane med. På min var det tatt ut plass til ekstatorern i enden av kammeret som kulene hang seg opp i på vei inn. 500 gr kuler sparker så man kjenner det, jeg brukte 350 gr på elgen stort sett. Jeg synes kaliberet er kjempemorsomt og effektivt 

Hyggelig å høre fra deg. Var heldig og fikk tak i min billig. Har ikke jaktet med min, men har skutt en del med den. Synes kaliberet er "show" å skyte med og veldig tolererbar rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...