Jump to content

Den frie jakten på hav og fjord


sweet

Recommended Posts

Jeg sliter med å forstå fult ut "Den frie jakten på hav og fjord".

Er det slik at hvis en holder seg innenfor jakttider på respektive arter, ikke bruker motor innen for 2km, holder seg i det våte element og ikke i havnebasseng. 

Så er det bare å jakte? Eller kan eksempel kommuner ha egne regler for sine kyst områder?

Link to comment
Share on other sites

Du må sjekke kartet, er mange små naturreservat rundt om der det ikke er lov å jakte. Spesielt små ubebodde øyer hvor sjøfugl hekker er ofte vernet. Og vernesonen er gjerne trukket et stykke ut i havet rundt.

 

Men utenfor slike verneområder er det fritt frem, ja.

Link to comment
Share on other sites

Som @Vargen skriver må du sjekke kartet, og eventuelt kontakte eller iallfall sjekke fylkeskommunens hjemmesider for eventuelle lokale fredninger.

I Vestfold har Fylkeskommunen lagt ut kart over hvor jakt er tillatt uten at den enkelte jeger må innhente tillatelse, dette inkluderer også flere øyer og holmer i Færder nasjonalpark. Dette kartet har vært tilgjengelig siden 2012’ish etter hva jeg husker, og ble sist revidert engang under Corona.

I nevnte kart og lista over øyer du kan jakte på i Vestfold, er det allerede innhentet samtykke fra grunneier. Dersom man eventuelt ønsker å jakte andre steder, må man sjøl hente inn grunneiers tillatelse. Kartverket/grunnboken kan vel gi opplysninger om eierskap.

Link til kart for Vestfold (pdf fil): jakt_i_vestfold_skjaergaarden_2012_2021.pdf (statsforvalteren.no)

 

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske alle fylker lagde sånne kart, og innhentet grunneiers tillatelse der det erm ulig. Er massevis av små eiendommer som til sammen utgjør stort jaktterreng, men som hver for seg er så små at det er lite vits for en grunneier å styre med noe jaktkort eller lignende. 

 

Det jeg har gjort er å se meg ut aktuelle holmer og små øyer i kartet, finne grunneier via Kartverkets nettsider, og ta en telefon. Fikk til svar fra en relativt stor grunneier at det var bare å jakte, han sa ja til alle som hadde å spørre. 

 

Dette med tillatelse fra grunneier gjelder altså jakt over flomålet, på tørt land der den frie jakta på havet ikke gjelder. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...