Jump to content

Italia...


Mikkel Rev

Recommended Posts

Jeg kom pluttslig på at jeg skal en tur til Venezia med jobb i neste uke. Italia er jo et "oljeland" og trøfler vokser vel også der nede?

 

Er det noen som har peiling på hva man bare "MÅ" ta med seg hjem? Jeg er heldig og får hele torsdag fri. Dvs flyet går kl 16 fra Marco Polo flyplassen. Da har jeg tid til litt handling.

 

Alle tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Proschiutto di Parma og Parmigiano Reggiano, eller parmaskinke og parmesan-ost om du vil, er iallfall et "must" for meg :D

 

En god Brunello- eller Amarone-vin er heller ikke å forakte :P

Link to comment
Share on other sites

Kniver?

Rundt middelhavet er jo den vanlige kniven en får kjøpe , slike som er laget for å stikke ned i et tøybelte (ikkeno slire) med et enkelt skaft (på Kreta har de dem med et lite dikt etset inn på bladet og ganske fancy skaft) fraværet av slire var fordi det var straffbart å være bevæpnet, fortalte man meg på Kreta, mens en kniv skjult i det brede tøyskjerfet man bandt rundt midja kunne være hendig....

 

Ellers er jo hele middelhavet foldeknivland og om jeg ikke husker mye feil har italia spesiell form på sine foldere akkurat som Frankrike (Opinel), slik at man muligens kan si at DERES tolleknivtradisjon går i den retningen......

 

Kjøp kniv! uansett hvor i verden, men ikke glem å pakke den slik at den ikke blir beslaglagt.....

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært stilig det med en Ducati! Men jeg tror ikke jeg skal sette meg på en slik fartsmaskin. Da lever jeg neppe lenge!

Etter at en venn av meg mistet broren sin som kjørte sykkel i en "enkel" ulykke, så frister det meg ikke med sykkel. Man er sÅ avhengig av andres oppførsel for å overleve, det vil jeg ikke utsette meg for.

 

Får nøye meg med litt ost og slikt tenker jeg! Eller trøffler kansje! Heldigvis skal jeg ha med meg en som har vært der før!

Link to comment
Share on other sites

Kjøp med deg noe god håndlaget vin. Ikke betal mindre enn du gjør i Norge, heller litt mer. Da får du sikkert vin du kan nyte til høstens viltmiddager.

 

Stikk innom et oenotek (skrevet feil kanskje) og smak på viner.

 

Fin olivenolje vil du også ha glede av. Ikke ta med for mye, den blir gammel den også, og i motsetning til vin eldes den ikke med verdighet.

Link to comment
Share on other sites

NÅ fikk jeg plutselig et akutt anfall av ptyalisme (sykelig form for sikling) :lol::lol:

Hvite trøfler er nevnt (stor sesong for akkurat det nå der nede), olje er nevnt, Ducati er nevnt (hiiiimmmel :oops: ), Brunello og amarone er nevnt, god parmesan er nevnt...prøv å få kjøpt deg parmaskinke av griser som er foret opp på trøfler, og konsentrert balsamico-eddik i tillegg til alt dette, så pirker du på NIRVANA!!!!

 

Obs! Husk noen snertne håndsydde italienske høyhælte sko til madammen og legg håndlagede italienske sjokoladebiter nedi :roll: , garantert suksess :oops::oops:

 

Husk også tomt kort i digitalapparatet for å kunne romme Pontevechio, David og Il Duomo....kuppelen i denne enorme marmor/gull-katedralen gir enhver sindig, normal nordmann en heftig Stendahl-opplevelse. Garantert! :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Safran er billigere:) Hadde oxo sett etter skikkelig fersk og god bøffelmossarella (spist der nede) til Bruschetta. De har noen meget gode røkt og lagret mossarella som du kan ta med :) Kanskje noe god Mortadello..

 

Kommer du over disse gutta ville jeg hørt på deres råd, Consorzio del Prosciutto di Parma :)

 

Lykke til og jeg vil gjerne høre hva du kom over!

Mvh

Bjørnar

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode ideer!

 

Jeg må nok satse på noe ost og parma ja. Sambo er ikke så voldsomt begeistret forvin, men kvota må jo med uansett så like greit å klinke til for min egen del.

Synes det høres spennende ut med trøffelolje også. er ikke så bevandret i den verdnen, men når muligheten er der så hvorfor ikke prøve å få tak i noe?!

 

Jeg skal skrive "handle/ønske liste" i kveld! :D

Link to comment
Share on other sites

Da var turen unnagjort og jeg kom faktisk hjem i går natt, selv om det så mørkt ut lenge. Vi mellomlandet i Warsawa og der fikk vi ikke beskjed om noen ting, tiden gikk og gikk og...... Nå rekker ikke vi flyet hjem til haugeseund sa vi da vi landet kl 24 på Gardermoen. Da skulle vi egentlig ha landet i Haugesund.

Men flyet var forsinket til 0055. Glade som vi var gikk vi til gaten, og så måtte vi bytte gate, ikke noe fly der, vente vente, passasjerer dukket opp jevnlig, trøbbel med pasasjer lister osv osv gjorde at vi dro først kl 0315 gra Gardermoen. Lang reise!

 

Vel.... Venezia var en utrolig fasinerende by! Dyr som fy, men fasinerende. De hadde god fiskemat, kamskjell, vin, øl pizza osv...

 

Vi betalte 210 Euro for ento retters middag for tre personer, inkl vin. En arbeider i Nord Italia tjener 700 Euro i mnd, så det forteller vel litt om prisnivået. Veldige klasseskiller i det landet!

 

Med meg i bagasjen fikk jeg et par små trøfler, type sorte. Trøffelolje av hvite trøfler. Hvite er vistnok bedre enn de sorte. Parmesan ost, Stripete pasta med fargene sort, rosa, gult grønt osv. alt på samme biten.

Sjokolade.

Det var ikke så mye parmaskinke der så det hoppet jeg over..

 

Venezia kan anbefalles! Det er en utrolig by med mange smug, vann over alt og yrende liv, selv nå utenfor sessong. Til info er det ca 45 min med båt fra Kroatisa så dte kan være en ide å dra dit og ta dagstur til venezia. Shopping anbefaller ikke. For en Ferarri t-skjorte til jentungen på 3 år kosta det 28 EUR, det er tilnærmet 240 kr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...