Jump to content

Sikte max 50mm og minimum 18x til jakt/medium langhold


YnStee

Recommended Posts

Hei

 

Ønsker få meg ett sikte for nevnte bruk. HAr i dag zeiss victory 3-12x56 m asv og ret 60 i dag. Og ja, er fullt klar over at jeg treffer gonger og blinker ut til 5-600m med dette også om jeg vil. Men, jeg ønsker å jakte med/skyte et sikte der jeg kommer nærmere blinken. Bruker blir gong skyting ut til 500m, samt toppjakt.

 

Liker ret 60, men er meget åpen for andr retikkel i  FFP også. 

MAx budsjett er 15000,- 

 

Er faktisk(tro det eller ei) åpen for å gå for noe annet enn zeiss og topp europeisk, da jeg også vet at det er andre produsenter som i dag lager sikter som er meget gode optisk.

 

Utover budsjett, så er kriteriene max 50mm objektiv og et sted mellom 18-27x

 

Ønske primært 30mm rør.

 

Innspill ønskes

Link to comment
Share on other sites

YnStee skrev (40 minutter siden):

Men, jeg ønsker å jakte med/skyte et sikte der jeg kommer nærmere blinken.

500m er 500m uansett hvilket sikte du velger 🤭🤭

 

veldig mange sikter som er egnet til langhold skrur motsatt vei enn Zeiss, det er noe du kan tenke på, om du bryr deg om slikt.

Hvorfor ikke 56x lysåpning? 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ja, 500m er 500m uansett, men ønsker komme nærmere gongen enn jeg gjør i dag med 12x zeissen.

 

Tjaa, om jeg skrur ene eller andre veien har ikkje så mye å si, til hjortejakta etterstreber jeg å komme så nærme som mulig okkesom, så der jakter jeg med 1,5-6x42 uten noe kompensator, så jeg skal klare holde styr på retninga.

 

Ønsker primært 50mm pga høyden og størrelsen ellers på siktet, men helt fastlåst er jeg ikke.

 

Har sett på og lest mye positivt om Burrris Signature,m meen lite finne her innomlands om 5-25x50'n deres

 

 

 

Edited by YnStee
Link to comment
Share on other sites

YnStee skrev (8 timer siden):

Ønsker primært 50mm

 

YnStee skrev (16 timer siden):

kriteriene max 50mm


Du er litt utydelig. Når du skriver maks 50 mm, så oppfatter jeg at du kan leve med 50 mm, men helst ønsker mindre. 
 

Eller er det 50 mm du egentlig ønsker deg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...