Jump to content

7 Mag


moviken

Recommended Posts

Mest fordi det er mørkt og jeg har lyst til å bidra med noe, blir det et tulleinnlegg om 7 mag.

Fra v 7x61 super 80 grs vann, 7 rem mag 82.5 grs vann, 7mm-300 win mag 89 grs vann, 180 grs Berger VLD Hunting som alle er ladet med.

7x61=888ms,7 rem mag=895ms,7-300 win mag 901ms

 

image.jpeg.359e9f3c0797dbcf1b38ab5ebfefdb9d.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det er bare en tilfeldighet at jeg har endt opp med 7RM til jakt.

Ny, uskutt, Sako 75 hunter i brukthylla til Landrø til 4500.- for ca 4 år siden ble for fristende med plass i garderoben. Ikke akkurat en lettvekter, men balansen passer meg fint med lett Leupold VX3 3,5-10x40 1" montert.

Så 4-5 kartonger med Federal Fusion jeg fikk kjøpt på salg til 6,5-skytterlagspris.

I tillegg hadde jeg et par hundre nye hylser og et dieset liggende bakerst i skapet etter en kort sving innom 7RM i forrige århundre.

Har nesten ikke ladet noe til 75'en enda pga latskap. Fusion-ammoen, 175gr, går på ca tommen på 100m med 3-skudds grupper. Effekten på vilt ser ut til å være upåklagelig. Planen er å teste lette Barnes-kuler i løpet av vår/sommer, feks 120gr TTSX som nå er lovlig på storvilt.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

FNJ skrev (10 timer siden):

Kan du si litt om 7mm-300 win mag, @moviken?

 

 

Egentlig en tullepatron, noe som Amerikanerene driver med hele tiden.Necker opp og ned. Siste jeg hørte var 7mm-378 Weatherby. 7mm-300 win mag er alikevel en ganske enkel patron å ha med å gjøre, 300 win mag hylser er greit å få tak i og har man en 300 win mag sizer og en 7mm rem mag seater og en 7mm neck sizer er man good to go. Noen bruker også Redding 300 win mag bushing dier med en 7mm bushing. Dette er selvfølgelig en overbore patron som brenner mye krutt, men ikke helt vilt. Nærmere 7 weatherby enn 7mm stw i hylsevolum, har sett 12-1500 skudd nevnt som løpslevetid. Det er de tregeste kruttene som passer best Mrp-2, N-570 og 217 selv med lette kuler. De fleste vil vel velge 66 cm pipe på en sånn patron og da er 1100ms med 120 grs ttsx innen rekkevidde, 1030 uten å sprengfyre med 140 grs ttsx. 960-70-80 med 162-68 grs kuler og når kula begynner å stjele plass 900 til 930 ms med 175-180grs kuler.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når man går over ett (overbore) hakk eller to, er det tydeligvis lite fart å hente på lette kuler.
120gr kule i 7mm RM må da fort gi 1050m/s++ i 60cm+ pipe? 
Jeg får 1070 m/s med 110gr TTSX/V-max ut av 68cm pipe i 270w.

 

Tyngre kuler som 145gr Eld-x har ca 950m/s.

 

Jeg vil anta man ser virkelige forskjeller med de tyngste kulene, og en lang patron..

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med ca 1070 - 1080ms med 120gr TTSX i min 75 med 62cm pipe i 7mmRM. Muligens noe lavere siden de fleste Sakoer har "langsomme" piper.

Uansett, der jeg jakter, stort sett uten mulighet for hold lenger enn ca 250m, vil en slik lading være "laser".

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (11 timer siden):

Når man går over ett (overbore) hakk eller to, er det tydeligvis lite fart å hente på lette kuler..

Jepp, det er jo endel faktorer som spiller inn her. Trege løp kontra raske løp. Hylsevolum, nettopp 300 win mag hylsa har store forskjeller i hylsevolum og den enkelte hjemmeladers oppfatning av maks. Det er jo ingen standard her, unntatt løse hettelommer muligens. Det kan også variere etter hylsepartier. Da denne kreasjonen ble "utviklet", tror jeg det var for å få høyere fart på 160- 168 grs kuler enn det 7 rem mag kunne gi. Tall som 3250 fps dukka opp stadig vekk. Tror også den "barske" 300 win mag hylsa var ganske uimotståelig for en 7mm entusiast, bare det var sikkert grunn nok. For noen år siden hadde jeg store planer om å lage en 7mm villkatt på 404 hylsa, så kom Nosler med sin serie patroner. Da ble det prosjektet naturlig nok skrinlagt. For dagens jegere, med dagens kuler er vel 7mm rem mag et fonuftig 7mm maks, mer volum brenner bare mer krutt, som @Torfskriver ut til 250-300 m er dette laser. Det er behagelig å jakte med en sånn patron, vær godt innskutt og glem resten. Amerikanerene driver stadig å tøyer grenser, tyngre kuler, krappere riflestigning, er tilbake på 60-70 tallet når det gjelder kuleutvikling for å få det til. Er jo litt artig å følge med på, hvor langt kan de nå? Der har hylsevolum noe å si, hvertfall når det gjelder jakt. For å få levert kula med tilstrekkelig fart og energi til at den gjør jobben den er tiltenkt. Desverre tror jeg produsentene jobber med veldig optimistiske tall her, men dette er noe helt annet som vi sikkert kommer tilbake til.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...