Jump to content

Bergara


Karl Martin

Recommended Posts

Hei! 
jeg skal gå til innkjøp av ny rifle til bruk på lengre hold, tenker i første omgang 3-400m har sett veldig mye på vergara b14hmr og bergara wilderness thumbhole. 

mer det noen som erfaring med en av disse, usikker på om jeg skal velge hmr utgaven pga litt mere vekt (kommer seg på rett over 5 med demper og optikk) 

evt thumbhole som blir noen hundre gram lettere. 
det jeg er mest usikker på er om tommelhull eller hmr passer seg best til den bruken. Har kjent på hmr utgaven og synest den lå veldig stødig i hendene men har ikke mulighet til å få prøvd utgaven med thumbhole. 
kaliber blir forøvrig 308 da jeg har det fra før 

har spurt litt om dette tidligere å fått tips om annet våpen med grs, det er ikke aktuelt da jeg ikke liker grepet på grs stokken. Derfor er det disse to våpnene jeg har sett mest på mtp på at di kommer med tilsynelatende gode stokker 

 

Edited by Karl Martin
Link to comment
Share on other sites

HMR, uten tvil. I min bok - men det er jo mye smak og behag her. Liker du tommelhullstokken, så funker den nok (nesten) like bra. Problemet med tommelhullsstokker er: hvor skal man egentlig ha tommelen?

 

IMG_4638.jpeg.9128506112121fe27737b6ed50bc2bdb.jpeg

 

308Win... "jeg skal kjøpe en bil for å kjøre fort på bane, skal ha diagonaldekk og eikefelger, og lang myk fjæring for det har den gamle bilen min" ;) 308 funker fint på 3-400m, men ikke på langt nær så fint som f.eks. 6.5 Creedmoor, som sikkert er et alternativ her.

Skal du skyte enda lenger blir 308 mindre og mindre "brukbar" - spesielt om du skal kjøpe ammunisjon. Lader du selv er det en del bedre.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Karl Martin skrev (6 minutter siden):

Lader ikke selv enda, vurderer å begynne med det på sikt. Er 308 eller 6.5cm som er alternativet på denne rifla. Derfor jeg tenker 308 da det er litt lettere mtp ammo 

Vet ikke helt hva du skal bruke denne til, jakt eller blinkskyting? Dersom lange hold på blink er jo 6.5 CM absolutt p foretrekke, vil påstå det er lettere å få tak i bra ferdigladd match ammo i det kaliberet også.

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (5 minutter siden):

Vet ikke helt hva du skal bruke denne til, jakt eller blinkskyting? Dersom lange hold på blink er jo 6.5 CM absolutt p foretrekke, vil påstå det er lettere å få tak i bra ferdigladd match ammo i det kaliberet også.

Hovedsakelig blinkskyting men kanskje noe gåsejakt og lignende 

Link to comment
Share on other sites

Karl Martin skrev (19 minutter siden):

Er 308 eller 6.5cm som er alternativet på denne rifla. Derfor jeg tenker 308 da det er litt lettere mtp ammo

Har du sjekket dette? Jeg vil tro det er (mye) lettere å finne match/ langholds ammo i 6.5 Creedmoor enn i 308 - for det siste fins knapt. Altså langholds - match fins saktens, men skyte langhold med Norma 168gr Diamond Line - det går, men det er litt selsomt. Og den er ikke akkurat vanlig i butikkene.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 minutter siden):

Har du sjekket dette? Jeg vil tro det er (mye) lettere å finne match/ langholds ammo i 6.5 Creedmoor enn i 308 - for det siste fins knapt. Altså langholds - match fins saktens, men skyte langhold med Norma 168gr Diamond Line - det går, men det er litt selsomt. Og den er ikke akkurat vanlig i butikkene.

 

K

Ikke sjekket mtp på match ammo, bare generelt tilgang over disk. Sjekket litt kjapt nå. På Match ammo så blir jo prisen stort sett den samme i 308 som 6.5cm så om 6.5 presterer bedre så er jo valget egentlig enkelt 

Link to comment
Share on other sites

Karl Martin skrev (1 time siden):

Ikke sjekket mtp på match ammo, bare generelt tilgang over disk. Sjekket litt kjapt nå. På Match ammo så blir jo prisen stort sett den samme i 308 som 6.5cm så om 6.5 presterer bedre så er jo valget egentlig enkelt 

Riktig, ikke noe vits å komme med .308 Jaktmatch til langhold…har nettopp kjørt langholdskurs for jegere/nybegynnere

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...