Jump to content

Macchiato's Sako Vixen - .22 PPC (ny tittel)


macchiato

Recommended Posts

Hei, godtfolk!

 

Har ei Sako Vixen som er kamret om fra .222 rem til .22 ppc, men den mater ikke fra magasinet. Ikke engang fra tilbringeren mater den, uten å lirke og lure inn patronene. Med .220 Russian hylsene mater den ganske bra, men ikke etter at de er skyteformet til .22 ppc. Noen som kan fortelle meg hvordan dette kan fikses?

 

EDIT: Endra tittel på tråden, så vi er mer i topic. Dessuten har jeg funnet ut at slike matingsproblemer er til for at børsemakerne skal ha noe å leve av :wink:. Bilde og beskrivelse av børsa finnes lenger ned i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hei, godtfolk!

 

Har ei Sako Vixen som er kamret om fra .222 rem til .22 ppc, men den mater ikke fra magasinet. Ikke engang fra tilbringeren mater den, uten å lirke og lure inn patronene. Med .220 Russian hylsene mater den ganske bra, men ikke etter at de er skyteformet til .22 ppc. Noen som kan fortelle meg hvordan dette kan fikses?

 

Hehe det var ikke den vi hadde hos oss vell? (jaktpartner)Så jo bra ut den vis det var den Tore hadde mekka på :D

Link to comment
Share on other sites

Siden du allerede har gått OT i din egen tråd, Macca, håper jeg at det er greit om jeg fortsetter sånn litt på kanten av topic ;) Det hadde vært morro med noen bilder av børsa. Dessuten lurer jeg på om du måtte åpne støtbunnen på sluttstykket en smule når du gikk fra .222 til .22PPC, og om du har fått tightneck-kammer eller om du har kamret den i 22PPC-USA.

 

Eller på godt norsk: Publikum vil vite mer om børsa di! :P

Link to comment
Share on other sites

Hehe...

 

Bilder, ja... Skal se hva jeg får til.

 

Jeg bytta bolten, jeg, i stedet for å utvide støtbunnen. Den originale bolten i vixenkassa skal visstnok ikke la seg åpne nok til å ta PPC-type patroner. Bakgrunnen for hele prosjektet var nemlig at jeg plutselig ikke hadde noen bolt til denne rifla, og jofla hadde en... som hadde vært brukt i ei vixenkasse kamret for 7,62x39. Altså faren til .220 Russian, og bestefar til .22 PPC og 6mm PPC. Kammeret mitt er PPC-USA, i tilfelle jeg skulle snuble i ei pakke ferdigammo en gang. Dessuten er jeg altfor lat til å frese hylsehalser innvendig og utvendig. Denne børsa skal brukes på jakt, påmontert tofot og lyddemper. Sitter til og med i originalstokken (selv om "pappa" har kost litt med stokken, litt rødlig mahognybeis og et tru-oil kit :wink:).

 

Avtrekket justerete jeg sjæl, det var dritenkelt, og neste punkt på lista er bedding. Har også planer om ei 6mm PPC pipe i tillegg til den omkamrede originalpipa.

 

Har ikke funnet noen godladninger til børsa ennå, men har bare såvidt rukket å "skyte inn" hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Det hender det dukker opp brukte, "nesten utskutte" 6ppc piper til en billig penge, maccho.

 

Men da må du nok til med dreiing av hylsehalser. 8)

 

Har en sånn en :wink:. Et Border pipeemne, ukamret, 6mm høl og 1-14 twist. Har bare gått 800 skudd. Altså slipper jeg å frese hylsehalser der også :mrgreen:. Venter bare på tid, penger og initiativ.

Link to comment
Share on other sites

Skyter inn et 1000kroners-spørsmål:

Hvordan i hel...kan den pipa ha gått 800 skudd ukamret? :roll::mrgreen:

 

Du spør nå som du har vett til! Alle BR-skyttere vet da at men ikke sender fra seg kammeret. Det kapper man av, og tar vare på. Drar det gjerne fram ved høytidlige anledninger og sender det rundt, akkompagnert av tåredryppende og hårreisende historier fra tida i benkerifla.

 

Altså fikk jeg tak i et brukt, men ukamret pipeemne. Verden er rar, men man må tilpasse seg.

Link to comment
Share on other sites

Her er'n :mrgreen::

 

Ferdig.jpg

 

Rifle: Sako Vixen, modell 461.

Kaliber: .22 PPC-USA. 48 cm pipe med 1-14 twist.

Kikkert: Zeiss Conquest 4,5-14x50 (Merk monteringen. Akkurat plass til et rizzla mellom objektiv og pipe).

Montasje: Sako Optilock.

Demper: A-Tec std.

Tofot: Caldwell (Billig. Skal skiftes.)

Link to comment
Share on other sites

Satser på to typer kuler. 40 eller 50 grs v-max (den jeg får til å gå best) til predatorbekjempelse og kråke- og evt beverjakt, og 55 grs Rhino til bukke- og rådyrjakt. Lader alt med Vihtavuori N133. Eventuelt kan det være aktuelt å lade helmantel til fuglejakt etter etandes fuggel med N340. Brukte dette til å skyteforme med, og får moderate hastigheter med nok trykk. (55 grs fmj i 800 m/s). Gjenstår å se om det blir noe presisjon, da...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har fått åpnet støtbunnen og tilpasset matingen til en 6.5 Grendel. Min kasse har vært 222 rem mag. Prøv å finn en tilbringer for vixen i PPC og aller helst magasinboks, det er sikkerrt ikke lett. Men det er vel noen skrotnisser som meg rundt om kring. Hadde kjøpt slike ting allerede seint på 90 tallet, da 6mm br`n var på planleggings stadiet.

Med standard tilbringer vil du mest sansynlig få ok mating med 3 skudd, alt er avhengig hvor mye det blir fjernet fra vangene.

Med rett tilbringer og mag boks får du ei 5 skudds børse.

Jeg brukte Rafdal, og han fkk det bra til.

Fikk foresten mi børse tilbake i dag, bare kappet løp til 47cm og tilpasset ei picatinny skinne. '

Setter 3 skudd innenfor støtbunnen på grendel hylsa på 100m. Godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har fått åpnet støtbunnen og tilpasset matingen til en 6.5 Grendel. Min kasse har vært 222 rem mag. Prøv å finn en tilbringer for vixen i PPC og aller helst magasinboks, det er sikkerrt ikke lett. Men det er vel noen skrotnisser som meg rundt om kring. Hadde kjøpt slike ting allerede seint på 90 tallet, da 6mm br`n var på planleggings stadiet.

Med standard tilbringer vil du mest sansynlig få ok mating med 3 skudd, alt er avhengig hvor mye det blir fjernet fra vangene.

Med rett tilbringer og mag boks får du ei 5 skudds børse.

Jeg brukte Rafdal, og han fkk det bra til.

Fikk foresten mi børse tilbake i dag, bare kappet løp til 47cm og tilpasset ei picatinny skinne. '

Setter 3 skudd innenfor støtbunnen på grendel hylsa på 100m. Godt fornøyd.

 

Hmmm... Det du sier er at ved å beholde tilbringeren og magasinet vil jeg få ei børse som tar 3 skudd i magasinet. Matingen vil fungere likt ellers? Blir forskjellen ved å bytte magasin og tilbringer i det store og det hele bare å tilføre økt kapasitet, eller vil selve funksjoneringen bli vesentlig bedre?

 

Jeg trenger ikke 5 skudds kapasitet, men vil gjerne ha ei børse som funksjonerer godt.

Link to comment
Share on other sites

Må bare ta mi egen rifle som utgangs punkt, har jo ikke veeldig mye erfaring på det her.

Det som hele prosessen står og faller på er tilpassing av vangene(den kanten låseklakkene ligger oppå i låsekassa).

Med mi rifle fikk jeg bedre mating med PPC tilbringeren, den fant jeg etter at børsa var ferdig bygd. Med magasin boksen fra 222 rem mag(vet ikke om den er den samme som 222 rem) får jeg god mating, men putter jeg et 4dje skudd i boksen risikerer jeg at skuddene spretter opp når bolten åpnes. Så her er det små marginer.

Jeg har ennå litt treg bolt gange pga bolt stopperen/utkasteren får et større press på sluttstykke enn før ombygging.

Jeg stupte ut i prosjektet uten å ofre advarlsen fra Rafdal en negativ tanke, at matingen var vanskelig å få til, men han hadde fått det til flere ganger tidligere med div PPCèr.

Reserve planen min var 6.5 grendel til metall siluett pistol. Det går som oftest bra. Det gjorde det også denne gangen.

Har syslet litt med magasin boks i 6mm PPC for sako 75 kasse III (308). Og i etterkant tenkt at hvis prosjektet hadde gått på ræva, kunne nok det sako 75 magasinet blitt truet inn i vixen kassa. En del plastisk kirugi hadde nok vært nødvendig.

Da måtte en ha fjernet alt av vanger i låsekassa og latt magasinboksen tatt seg av matingen. Men men.. mest tanker.

Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant å lese dine erfaringer!

 

Jeg tror jeg konkluderer med at Rafdal kan være mannen å sende børsa til for å fikse matinga. Ser for meg at det kan bli problematisk og tidkrevende å få tak i tilbringer/magasinboks fra en PPC-bygd vixen, så jeg kommer nok til å ta til takke med 3 skudds magasinkapasitet.

 

Har egentlig en avtale med Dr. Fossdal om å sette inn 6mm PPC-pipa. Han klarer sikkert også biffen med å justere matinga. Han har gjort bra jobber for meg før, ihvertfall. Skulle egentlig brukt ham til å kamre om .222 pipa, også, men det ble nå engang ikke sånn.

Link to comment
Share on other sites

Fossedal e jo ikke tilgjengelig før ut på nyåret.

 

Nyåret :shock:

 

Da får vi revurdere... Jaja...

 

Sender ikke fra meg den børsa nå, før børsisene er ferdige med det de skal ha gjort til jakta. Nå jobber de såpass på spreng alle mann, at jeg ikke tar sjansen på at noen sovner ved dreiebenken mens pipa mi sitter fast der.

Link to comment
Share on other sites

Bilde av kreasjonen skal bli!

 

Her er et bilde av ovenfor nevnte patron og ladning. Altså .22 PPC til venstre, og til sammenligning står det en 6,5x55 til høyre.

 

normal_22ppc_og_6%2C5x55.jpg

 

Den boksen med whoopass får du komme hit med, Aircooled! Så blir vi nok venner igjen over at par mørke, med balansert humle :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Du burde prøve N135 også. Gir litt høyere fyllingsgrad i dette kaliberet. I min 22PPC ladet jeg med 28grs bak 52grs kuler (berger, sierra og euber) og 53grs sierra. Det gav etter husken omtrent 1025m/s i en 22" pipe. Dette var tight neck kammer uten at det betyr allverden.

 

Har liggende et par pakker med sako 22PPC-USA hylser fra brutter forresten...

 

Se her, nå kommer det ladedata også, nå :mrgreen:! Takker og bukker!

 

Om du ikke helt vet hvor du skal legge de sakohylsene, så er jeg meget interessert i å ta vare på dem for deg :wink:. Du får en pm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...