Jump to content

Ny Schmidt&Bender


358 Win

Recommended Posts

Kan røpe at den ene er PMII 3-20x50, har bilder av den...

Det ble også sagt at den kom til å være 3-21x50 når den kom i handel.

Den vil ikke være ferdig for levering fra S&B før i august.

 

De som var utstilt på IWA var prototyper. S&B kommer nå med låsbar ring på justeringstårnet. Dette er konstruert på en slik måte at bruker kan velge om han vil benytte denne eller ikke :D

PMII blir også nå levert i 2 farger, sort og en grønn variant. Har bilder som kommer senere...

Link to comment
Share on other sites

http://www.schmidtundbender.de/pm/1-8x24-pm-short-dot-4.html

 

Og jeg som har vært negativ til Swarovski Z6 1-6x24 da den bare har 9,6mm utgangspupille, på 1x. S&B-en linket til over har 6,8mm......

 

I denne blir det ikke lett å finne siktebildet raskt.

 

Jeg er like negativ som deg. Dette minner om gode gammeldagse salgstriks som 1000m oppslagssikte på Mauser C96 pistol. Hvis S&B har gjort som Swaro og benyttet ekstra linser for å oppnå disse zoomområdene går det feil vei. Hva skal man med 3x på en langholdskikkert? Hvis man kan eliminere en linsegruppe ved å ha feks 6,5-20x zoom foretrekker jeg det. Trenger man lavere forstørrelse kan man heller montere et fiberoptisk korn på toppen av objektivet hvis man skal skyte leirduer med langholdsrifla :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis S&B har gjort som Swaro og benyttet ekstra linser for å oppnå disse zoomområdene går det feil vei.
Jeg har skrevet det før, men det er ikke ekstra linser som vil gjøre designet dårlig.

 

Men siden det blir skrevet i pressen, sist gang i vapentidningen av Eirik Moen, "at man merker at den ekstra linsen stjeler lys" (fritt sitert) Er det ikke rart om folk tror det er dette som gjør at så sort zoomområde ikke blir optimalt, og at Z6-serien ikke er best i dårlig lys.

 

Det er at man ikke klarer å lage et optisk design, som korrigerer godt nok for abberasjonene (brytningsfeil) som er problemet.

 

Disse abberasjonene blir mindre med mindre blenderåpning. Det er derfor at produsentene setter inn ekstra blendere for at bildet ikke skal bli for uskarpt. Derfor har disse siktene så dårlig utgangspupille. Av samme grunn blir det feil å tro når man tester oppløsningen i dagslys, og får gode resultater, må grunnen til at et sikte får dårligere kontrast når det blir mørkere, skyldes lystap. Slik det ble skrevet i artikkelen i vapentidningen.

 

Øyet er alltid en del av et slikt optisk system, og øyets pupille (blender) påvirker oppløsningen til det totale systemet. Derfor kan man ikke overføre tester i dagslys til egenskaper i skumringen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
vil dette si at muligheten for at det kommer et PM2 i f.eks 10-80*? er en realitet?

 

Må nesten spørre om hvilket bruksområdet du ser for deg med en slik forstørrelse?

For jeg ser den ikke...

hovedsaklig bare for å trykke ned en skytekompis,som ha blitt ufattelig høy på pæra,etter kjøp av en 12,5-50*56PM2 :lol: har selv en PM2 5-25*56,men på tross av lysretiklet,er jo den nå meeget avlegs(ifølge visse) :lol: ser jo nytten i den mtp spottingen,men ellers er det ikke noe jeg kunne tenkt meg.

Link to comment
Share on other sites

Men siden det blir skrevet i pressen, sist gang i vapentidningen av Eirik Moen, "at man merker at den ekstra linsen stjeler lys" (fritt sitert) Er det ikke rart om folk tror det er dette som gjør at så sort zoomområde ikke blir optimalt, og at Z6-serien ikke er best i dårlig lys.

 

Du er den første jeg har vert borti som kommer med en forklaring til problemet. Jeg har dratt den slutningen etter å ha testet oppløsning i noenlunde lys mot en testtavle. Men ser at i mørket så er forskjellen stor til mine tilsvarende Zeiss sikter. Jeg har selvfølgelig spurt Swarovski om en forklaring, men de henviser til tester og sier at jeg tar feil. Jeg får heller ikke noe svar når jeg har spurt andre i optikk bransjen. Mao, jeg har antagelig spurt feil personer. Jeg har også kun sett en tegning av Z6 designet og fått det forklart, men jeg har aldri sett en Z6 som er splittet i deler. Ikke har jeg tatt meg råd til å sage i filler en heller. Det jeg har beskrevet er et problem jeg har sett, og forklart ut i fra beste emne. Så vidt jeg vet er det også den eneste testen, som tar opp og kritiserer egenskapene til Z6 i mørke. Aberrasjon er en logisk forklaring, det har i hvert fall gitt meg noe mer å grave på.

 

 

Et spørsmål. Eier og bruker du siktene du beskriver selv under alle forhold. Eller er dette basert på teori?

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål. Eier og bruker du siktene du beskriver selv under alle forhold. Eller er dette basert på teori?
Nei, jeg eier ikke alle sikter. Det har jeg ikke råd til, og ikke er et nok jaktdager for min del til å skaffe meg erfaring med alle sammen heller. Men jeg eier etter min mening, og de jeg kjenners mening, mange sikter. Bland annet et Z6-sikte, dog en 1-6.

 

Men selvom jeg hadde testet dette i virkeligheten, og opplevd det samme som deg, ville jeg allikevel trenge teorien for å kunne forklare det du har observert. Jeg tviler ikke i det hele tatt på at du har testet siktet slik du skriver på test-mønster på dagtid og fått gode resultater, samtidig som du opplever at siktet svikter i skumringen. Da er det naturlig at både du og jeg leter etter hva som er forskjell fra det ene til det andre. Men du glemmer at ditt eget øye, er en viktig del av optiken. Og pupillen til øyet, er ikke lik i mørket som i dagslys. Vi som kan litt optisk teori, vet at blendere (apertureblendere) påvirker oppløsningen, og sålenge systemet er abberasjonsbegrenset, vil oppløsningen øke med mindre blenderåpning.

 

Dette vet ingeniørene hos Swarovski, men det er markedsfolka som styrer informasjonen. Og som de fleste merker for tiden, Stort zoomområde selger.

 

Så tilbake til saken, ja det er teoretiske betraktninger. Og jeg er takknemlig for at du får på trykk disse observasjonene om at dette siktet ikke har spesiellt god ytelse i skumring. Jeg og flere har skrevet her inne at vi nekter å tro at Z6 kan være bra på allt. De måtte gjøre noen kompromisser ved å gå fra 4 til 6x zoomområde, og selvsagt er det ikke disse som blir mest fremhevet i reklamen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...