Jump to content

Dårlig kikkert?


steols

Recommended Posts

har et simmons kikkertsikte 3-9x32 på min ruger 10/22. betalte ca en tusenlapp for dette når jeg kjøpte det. men visst jeg skyter på blink og bruker noen sekunder på å sikte er det akkurat som om krysset i sikte forsvinner, og jeg må fokusere på ny.

er dette fordi det er et billig sikte?? er fornøyd med det ellers.

Link to comment
Share on other sites

Det lukter av at retikkelet ikke er i fokus, det blir det ved å skru på fokusringen bak. Ofte klarer øyet å kompensere en liten stund, og det ser skarpt ut, når du så slapper av, eller øyet får mindre oksygen (holder pusten) kan det se ut som om det forsvinner. Prøv å starte med ringen på "0", og skru i veldig små porsjoner og sikt imellom.

 

Om du sikter på noe som er nærmere enn minste fokusavstand (f.eks < 25m) kan det hende at øyet prøver å fokusere på målet, og da vil også retikkelet bli uskarpt/forsvinne. Prøv å sikt på noe som er ~50-100m unna.

 

Parallakse har ingenting med at retikkelet er skarpt å gjøre,

- Siktet har null parallaksefeil (du kan flytte øyet uten at treffpunkt flytter) når objektivet fokuserer på retikkelet.

- Retikkelet er skarpt når okularet fokuserer på retikkelet

- Bildet er skarpt når objektivet og okularet fokuserer på samme punkt

- Og, når retikkelet er i punktet hvor objektiv og okular fokuserer er bildet OG retikkelet skarpt og kikkerten er "parallaksefri"

 

Objektivet vanligvis forhåndsinnstilt til å fokusere på retikkelet når objektet som observeres er 100m unna. Her er det mye til og fra på div. kikkerter. Er de billige og du har uflaks fokuserer ikke objektivet på retikkelet, helt nøyaktig, noen har øyne som kompenserer bedre enn andre

Okularet kan vanligvis vris ut og inn for å fokusere, dvs. enten på objektivets fokus, for å se målet skarpt, eller på retikkelet for å se dette skarpt...

På veldig kort hold vil ikke (ikke) objektivet fokusere på retikkelet og du kan ikke få både retikkel og mål skarpe samtidig - parallaksefeilen vil også kunne bli veldig stor.

 

Bruker du briller av noe slag? Er retikkelet veldig tynt? Har du vist det til noen som har greie på kikkertsikter?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...