Jump to content

Årets mestvinnende rase


Ranger

Recommended Posts

Så dette på NKKs sider: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=11457

"Etter vedtak i NKKs hovedstyre av 08.12.10 (HS-sak 182/10) vil det bli innført en årskonkurranse for mestvinnende hund innen hver rase på NKKs utstillinger. Tittel: "Årets mestvinnende [rase] på NKKs utstillinger".

Poengsystem:

NKKs internasjonale utstillinger: BIR 5 poeng og BIM 3 poeng.

DOGS4ALL: BIR 8 poeng og BIM 5 poeng.

Alle plasseringer i løpet av året legges sammen. Hunden med flest poeng totalt er vinner av årskonkurransen."

 

- Skulle ønske de kunne gjort noe liknende tiltak for jaktprøver med jakthundene, funnet et poengsystem som fungerer på tvers av raser og jaktprøveregler, slik at det som virkelig teller, jaktegenskapene, ble honorert.

Link to comment
Share on other sites

Skulle likt å være flue på veggen når de ulike (jakt)raseklubbene prøver å lage et rangeringssystem på tvers av raser og prøvetyper. :mrgreen:

 

Sikkert litt av et rabalder under slike forhandlinger ja, men selvsagt mulig å få til om viljen er til stede. :)

Men hva mener du at de ulike involverte innen jakthund vil få ut av en slik rangering? Kan du utdype hva du ser som hensikt?

Link to comment
Share on other sites

- Skulle ønske de kunne gjort noe liknende tiltak for jaktprøver med jakthundene, funnet et poengsystem som fungerer på tvers av raser og jaktprøveregler, slik at det som virkelig teller, jaktegenskapene, ble honorert.

 

Man har jo poengberegninger for å avgjøre slikt, men kanskje ikke på tvers av de forskjellige grupper.

 

For hunder i gruppe 7 må man ha ett bestemt antall poeng hentet på jaktprøver for å søke om jaktchampionatet. I tilegg til oppnådde poeng må man vinne en cacitprøve eller ha 3 ganger ck på prøve. Dette med at 3 ganger ck skal telle som en cacit er en regel som kom for ikke lenge siden, og de som allerede hadde flere ck før reglen trådte i kraft kan ikke bruke disse.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert litt av et rabalder under slike forhandlinger ja, men selvsagt mulig å få til om viljen er til stede. :) Men hva mener du at de ulike involverte innen jakthund vil få ut av en slik rangering? Kan du utdype hva du ser som hensikt?

Jeg ser ingen annen hensikt enn å få litt mer fokus på bruksegenskaper kontra rent eksteriør/utstilling. For en jakthundrase så henger jo for eksempel et jaktchampionat atskillig høyere enn et utstillingschampionat, mener jeg. :)

 

Dagl; NJFFs kåring er vel og bra, skulle gjerne sett hvordan de samkjører reglementet overfor de andre rasegruppene. Det du linker til er for gruppe 7 med fuglebikkjer. Vet du hvordan de gjør det på tvers av gruppene?

Link to comment
Share on other sites

Året`s jakthund er ikke bare for fuglehunder. Beklager, jeg linket i farten til en konkurranse i ett lokallag. Det var ikke meningen.

 

Årets jakthund deles ut på De Nordiske Jakt og Fiskedager, og er ett samarbeid mellom bl.a. NJFF og Breens jaktustyr.

 

Finalister 2009

http://www.jaktogfiske.net/id/1390.0

 

Tanja vant i 2009

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?element_id=46889679&displaypage=TRUE

 

Finalister 2010, med Hi-Treff som vinner

http://www.jaktogfiske.net/id/2011.0

 

Som dere ser, så er ikke dette bare for fuglehunder. Det går på tvers av rasene. Hvordan poengene fordeles og det bedømmes på tvers, har jeg ikke satt meg inn i.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

De fleste jeg kjenner vektlegger resultater på jaktprøver veldig høyt. Å ha en pen hund(etter rasestandarden) blir regnet som en bonus, dog langt underordnet det jaktmessige og bikkjas iboende egenskaper mtp. gemytt/personlighet og helse.

Jeg kjenner ikke til poengberegningen på andre bikkjer enn fuglehunder. Det må vel kanskje bli litt anderledes da kvalitetspartiene på en fuglehundprøve stiller 14 hunder og de alltid slippes 2 og 2, mens det i vk også slippes 2 og 2 hunder hvor inntil 20 hunder rangeres etter hverandre på etter parti.

Link to comment
Share on other sites

Nå først så jeg at det NKK har innført (utstilling) ikke går på tvers av rasene, men er en kåring av mestvinnende hund innenfor hver rase.

 

En slik kåring, etter nærmere fastlagte kriterier, burde kunne fungere også for jakthunder innen hver rase. Det var en kåring av beste jakthund på tvers av rasene jeg stusset litt på.

NJFF sin variant er tydeligvis en innmelding av kandidater som vurderes av en jury. Vurderingen går på tvers av rasene.

 

NKK burde kunne ha en objektiv kåring av årets jakthund innenfor hver rase eller gruppe. Som Ranger sier vil det kunne bidra til økt fokus på jakt-/bruksegenskaper.

Har man et noe mer konkret forslag så er det vel bare å spille det inn for NKKs Jakthundkomite.

 

Men hva finnes av slike kåringer fra før innen raseklubber eller liknende? Kan noe av det brukes som forslag?

Vi i spanielklubben har allerede våre varianter av kåringer av årets mestvinnende jakt-/brukshunder.

Link to comment
Share on other sites

Har fått info fra raseklubben om at NKKs jakthundkomite allerede har fremmet forslag om innføring av årets mestvinnende jakthund overfor de involverte klubbene. Meningene er åpenbart delte i saken, så det vil vise seg om man kommer frem til noen omforent løsning.

Link to comment
Share on other sites

I Norsk Bassetklubb har vi allerede kåring av Årets Drevhund, Årets Utstillingshund og Årets Sporhund innenfor hver rase.

 

Det er nok en liten nyanse her. Så vidt jeg vet kåres årets sporhund i konkurranse mellom alle bassetrasene, mens utstilling og drev rangeres for hver rase.

 

Alltid kjekt å dokumentere sine påstander med fakta, så dermed henviser jeg til oversikten for 2009: http://norskbassetklubb.no/page163219.aspx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...