Jump to content

Fuglehundfolkets arena!


SNiko

Recommended Posts

Etter å ha saumfart hele hundegården uten å finne en samletråd for de stående fuglehundene, så måtte det jo lages en!

 

Dette er tråden for alle som vil dele små historier, stille spørsmål, snakke avl, trening og jakt med sine settere, pointere, bretoner, weimaranere, vizlaer, korthår vorsteh, langhår vorsteh og selvfølgelig også for de som har ordentlige bikjer: Strihåra vorstehere :mrgreen:

 

Selv er jeg for tiden MEGET interessert i fuglehund, og prøver å følge med på det meste. Skal til andøya å se på NM Vinter, samt prate med erfarne hundefolk om hva som skjer i miljøet og diskutere avl.

 

Må da være flere enn meg som har samme interessen?

Link to comment
Share on other sites

For å starte ballet:

 

Jeg har da en 11 mnd gammel strihåra vorstehgutt ved navn Fallvinden's F Jendor. Min første egne hund og en real bartegutt.

I går hadde vi oss en treningstur i ei tromsø-li, og fikk oss noen fuglekontakter, men jeg er usikker på om bikkjulfen tok stand før fuglen fløy.

 

Her er han i arbeid

normal_20150320_142101.jpg

 

Det var et helt fantastisk vær, og en perfekt dag for å prøve de nye skiene, Åsnes Breidablikk med Voile 3-pin Cable 75 millimeters binding. Meget fornøyd med bindingene! Enkelt å endre fra god gåkomfort til god kjørekomfort. Er spent på hvordan mangelen på stålkanter blir å oppleves etter hvert, men med kortfell under var det liten forskjell. Ble litt annerledes på tur ned (les: trynings), men tenker det bedrer seg etter litt tilvenning...

 

normal_20150320_143737.jpg

Deilig med sola i fjeset under matpausen

 

Ellers var det litt fugl og se, spesielt artig å høre intensiteten på kjeftinga til steggen :mrgreen: Fjellrypa satt også å knurra oppi berget.

 

normal_20150320_142625.jpg

Synes alltid det er morsomt å se tegn til fugl i terrenget :D

 

 

Nedturen i dag kom i form av at bikja ser ut til å ha fått vannhale... :? halen henger rett ned og er hoven fra rota og halveis utover. Ser dog ikke ut til at han har veldig vondt ved berøring.

 

Går det bra med Jendor? Biffy hilser :wink:

 

Bortsett fra ovenstående, så står det meget bra til med han! Begynner å bli voksen nå, veide 26 kg sist gang jeg veide ham, vil gjerne ha ham litt større ;)

Jendor hilser tilbake til brosjan Biffy!

Link to comment
Share on other sites

TS. Lykke til, men jeg vet ikke dette er rette stedet. :)

 

Det finnes mange steder der jakthunder og spessielt fuglehunder blir diskutert. Bl.a. på FB. En av de beste jeg tidvis er på er: https://www.facebook.com/#!/groups/tuppenoglillemor/" target="_blank" target="_blank

 

Og det er flere. der "ute". :)

 

Men, det finnes jo noen fuglejegere her også.

 

Hilsen en jeger og Vorsteh kar.

Link to comment
Share on other sites

TS. Anbefaler deg å holde hunden rimelig slank. Tren utholdenhet (sykling/snørekjøring, og løstrening) og ikke bygg unødige muskler. Spessielt hvis du skal jakte på vinteren og ennå viktigere på jaktprøver vinterstid! Vorsteh hunden er tung, i forhold til de fleste andre fuglehunder og har relativt små poter i areal (flatetrykk) opp mot bl.a setterrasene.

 

Mine mellomstore (63 - 65 cm) vorsteh hannhunder har ligget på ca 26 - 28 kg (med unntak av en liten hannhund) og har ikke hatt et større omkrets av potene, enn vanlige settere på 16 - 18 kg. Da sier det seg selv, at dette er en bakdel i løssnøen. Og selv på jaktprøver høyfjell (høst), er det en fordel å ha raske hunder og utholdene hunder, ikke tunge sterke hunder. Store tunge vorsteh hunder, får også mer skader på spessielt hogstfelt.

 

Og er du uerfaren, ha god dressur før du slipper i jaktterreng. Og aldri dressur, i jaktterrenget.

 

Personlig så ønsker jeg mellomstore vorsteh hunder, som er slanke. Men, lykke til.

 

Editt: Ser av det siste bildet ditt, at fugl har ligget i "dokk".

Link to comment
Share on other sites

Takk for råd, Geco5

 

Frekventerer flere ganger daglig de fleste fuglehundforum på FB, men synes det kan bli vel mye fokus på teori og ting som er så langt fram at jeg ikke hefter meg med dem enda, spesielt på T&L på FB. Hvis jeg klarer å lære bikja mi en form for stopp, ja og kom som han lystrer hver gang, så er jeg fornøyd. Jeg kan ikke gjøre noe med hans evner til å finne fugl annet enn å stimulere nesa ved å ta han med ut i terrenget. men har god tro på at det blir en habil fuglehund av ham etterhvert :)

 

Og så er det slik at det er mange jegere her inne, og det er mange jegere med hund her også, så å få igang en livlig tråd vil være hyggelig og lærerikt for evt nye medlemmer av kammeret som spekulerer på fuglehund. Samt at det vil sprite opp hundeforumet her inne fra og bare inneholde diskusjon om hund vs ulv som det har gjort de siste 14 dagene...

 

Angående størrelsen på bikja, er klar over at store individer oftere faller gjennom snøen og får det tyngre og så videre, men jeg liker store bikjer og får heller ta den konsekvensen :) Er selvfølgelig helt enig med deg når det kommer til å holde god kondisjon på bikja.

 

 

Hvor kommer vorstehern din fra da? korthår kanskje?

Link to comment
Share on other sites

TS. En ting er å følge div. teoretiske diskusjoener på T&L. Men du kan starte nye tråder og stille spørsmål og ta opp problemstillinger der og få bra svar. Der er det alt fra nybegynnere, vanlige fuglejegere, jaktprøevefolk og dommere. (Hundrevis av dem). Noe jeg ikke ha sett her. :(

 

Av det jeg har fått med meg her, virker det for å være mye nybegynnere og andre som ikke tar dette så nøye, bare hunden løper og "jager" opp en og annen fugl. Beklager til de som føler seg støtt. :)

 

Prøver å lære "bikja" og 8 mnd? En kan hjelpe (påvirke evnene) en unghund mye, hvis en vet hva en driver med. Da trenger du råd fra folk som kan dette. Mange fuglehunder blir aldri bra. Og normalt skyldes det eieren, men kan også være rasen, eller gener.

 

Nå har jeg kun en hund, en gammel SV. 3/4 tysk, mor heltysk og faren ble født for ca 37 år siden (nedfryst sæd), så her er det gammelt vorsteh blod. :) Og gode gener. Ønsker du mer eksakt, send meg en PM. Ellers har jeg hatt flere KV tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Strålende initiativ, SNiko! Og ikke minst, spennende med flere unge fuglehundfolk i Tromsø. Har du stilt hunden din på noen prøver? Slikt er alltid spennende å høre om.

 

For min egen del så kom min første (egne) fuglehund til verden i går, så nå kan ikke tiden gå fort nok fremover.

 

Vorsteh er selvfølgelig tingen, selv om vi kutter barten:

 

10257684_441186219371411_4003335910534157718_n.jpg?oh=16fd97a7c41f3acf12d6738054a9b5b3&oe=55B9C828

Link to comment
Share on other sites

Har ikke stilt han på prøver nei, synes ikke han er moden nok til det enda. Skal prøve å få til noen parslipp før jeg lar han prøve seg. mistenker han kommer til å henge litt de første gangene, men hvis han får treningen og jeg ser han fester stand framover, så kanskje det blir en vinterprøve i år. men sannsynligvis stilles han ikke før til høsten :)

 

Hvem henter du hund fra? prøveplaner?

Link to comment
Share on other sites

Ser jo nå at bartemannen din ikke er fylt året enda, så da har du jo enda en hel sesong igjen i UK, og det er ikke noen bråhast med prøverstarter. Tenker jo selv at det er greit å ha på plass det mest elementære før man stiller på prøve, så slipper man å dumme seg helt ut. Selv om det vel er ganske stor takhøyde i UK.

 

Henter hunden hos noen bekjente av meg som har sitt første kull nå, og ikke noe kennelnavn enda. Parringen er forøvrig mellom Åsheias Dzz Vinter og Senja, og finnes på NVKs valpeliste, om stamtre og meritter skulle være av interesse. Hovedårsaken til at jeg henter herifra er at jeg kjenner begge hundene godt, og i stor grad vet hva jeg får.

 

Det hadde vært gøy å stille på noen prøver, men litt som deg tenker jeg at det må sees litt an i henhold til hundens utvikling. Først og fremst skal det nok uansett være en jakthund, ikke prøvehund (i den grad det er mulig å skille mellom disse). Men noen prøver blir det nok, selv om jeg neppe vil være av dem som stiller på 15-20 prøver i løpet av sesongen. Til det har jeg for mange eksamener i løpet av året :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så var NM Vinter 2015 på Andøya over, det var morsomt å være med som tilskuer og lærerikt for en nybegynner. Torsdagen var det lagkonkurranse i et aldeles nydelig vær, Nord-Norge satte virkelig finstasen på med skyfri himmel, stor sol og litt vind. Dette kombinert med et landskap som tatt ut av en saga og Norges presumptivt beste fuglehunder, satte et solid grunnlag for en flott dag. Det endte med seier til Gordonsetterene, KV på andre og IS på tredje.

 

Fredag var det Kvalik individuelt med over 200 hunder til start. Disse ble redusert til 55 hunder som gikk videre til semifinalen neste dag. Semifinalen på lørdag var også en meget flott dag med skikkelig påskevær over andøya. Terrengene på Andøya huser bra med fugl og det var mange som fikk sjanser på fugl. Til finalen gikk det tre strihår (30 % av påmeldte strihår), fem pointere, seks ES og tre IS. ES Berguglas Hi-Trøkk med eier og fører Ingvar Rødsjø ble NM vinner, men det var spenning til siste slipp der SV Gaundaldrømmens Rago gikk inn i stand og sannsynligvis påførte Rødsjø et lite hjerteinfarkt før han løste ut og fortsatte videre, ingen fugl i siste slipp og seieren var i boks for Rødsjø. Det er bare å gratulere, han hanket inn første premie alle dagene, en sterk prestasjon.

 

Til andre som vurderer å dra til Andøya på NM Vinter, kan jeg bare si: Gjør det! Jeg fikk en kjempegod mottagelse av deltakere og dommere, og det var en lærerik helg både for meg og lille-rampen på 11 måneder. Virkelig en fin start på påska.

 

apropos påske - ha en god en!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. Jeg synes det er bra med hunder som er litt løse (les: tjuvreis) i standen som unge. Er av oppfatning at avstandssitt er løsningen. Ikke så farlig hvis unghunder (og eldre i og for seg) tjuvreiser sålenge de ikke får belønning i form av ettergang. Med andre ord ville jeg trent avstandssitt til bikkja lar seg stoppe når fugl i lufta.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har tips for å forhindre at hunden reiser fuglen selv ved stand? Eller er det noe som faller av ved situasjoner hvor fuglen trykker skikkelig igjen?

Vet ikke hvor pressis du er, i vurderingen av situasjonen, spessielt når siste setning trekkes inn. Da kommenterer jeg først det siste, med et spørsmål. Mener du at hunden først tar stand, rype trykker dårlig og letter og at hunden går etter uten kommando?

 

Til ditt egentlige spørsmål. Etter min mening, er det manglende respet for "flokken" og lederen, som forårsaker dette. Så mitt råd er, mer dressur hjemme! Også distraksjonstrening. Regner med at du da også trenger å trene/terpe på en "stopp" kommando. Den SKAL sitte!

 

Editt: Ved ettertanke, så bør jeg tilføye noe her. Uerfarne hunder, støkker en del fugl, fordi de ikke vet eksakt hvor de skal stoppe. Men med erfaring, så blir de mer pressise. Dette er normalt og ikke noe å bekymre seg over. Og det blir ofte noe mer støkk, når fuglen trykker dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Mente at hunden tar stand, står ei lita stund, før det virker som tålmodigheten er over å hun begynner å gå etter før vi kommer til og rypene letter mens vi er utenfor skuddhold. Er ganske bra dressert og gir seg ganske fort med å renne etter fuglen.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke nevt noe om hundens alder og det kan være viktig. Ut fra det du skriver nå, har hunden hatt stand, men går (ikke løper) etter, til rypene letter, for så å løpe etter. Er det rett?

 

Da er spørsmålet om dette kun er "lette" ryper, som en dag trykker dårlig og at de beveger seg i terrenget. Da er det naturlig at hunden følger på. Men for å trykke rypene ned, må hunden småløpe rykkvis (noen meter), for å forsøke å få rypene til å trykke. Uerfarne hunder kan plundre en stund med dette og det kan ende med "støkk". Med uerfarne hunder, blir det en del støkk, inntil de vet hvor nære de kan gå. Dette er ganske komplisert og avhening av mange faktorer. Men kan kort nevne, at enkelte ganger kan en erfaren hund ha "spiker" stand på ei rype på 50 - 60 m hold. Andre ganger så nære som 5 - 15 m. Mer trening i terrenget, så justerer de fleste hunder seg. :)

 

Værre er det hvis hunden er "for" forsiktig, når den har luktstrålen og "går inn, for å trykke ned rypene. Da går ikke hunden langt nok frem og rypene er ikke ordentlig trykket ned. Da går/løper de ofte videre. Og nye forsøk (fra en forsiktig hund), hjelper ikke, hunden klarer ikke å "spikre" rypene. Kan hjelpe med mer erfaring, men noen hunder plundrer med dette hele livet. Prøv å få en/noen som kan dette, til å være med i terrenget, for å vurdere. Det er også steder (Norge/Sverige) der du kan trene på tamfugl, som vaktel, eller quail. Eller meld deg på en treningssamlig tiil høsten.

 

Du skriver at hunden er "ganske bra dressert". Men da må du jo bruke "stopp kommandoen", med en gang rypene letter. Da skal jo hunden stoppe og ikke jage etter rypene. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Geco5 her. Tren mer appelløvelser og dressur hjemme, prøv å få hunden til å holde kontakten med deg under stadig vanskeligere provokasjoner. På denne måten utvikles samholdet og samarbeidet dere i mellom, og det er større sjanse for at hun venter på deg i fuglesituasjoner.

 

 

leste en artikkel av Kåre Lotsberg for en tid tilbake der han skrev om måten han oppdro unghunder. Når de var helt små så ga han de noe godt å tygge på, men som var vanskelig å få løsnet små nok biter ifra til at hunden selv kunne spise det. Dette var i hans tilfelle tørrfisk. Når hunden da strevde med å få løsnet småbiter gikk han resolutt fram til hunden og tok ifra han tørrfisken. Banket tørrfisken mot noe hardt og rev av småbiter til hunden. Dette mente han skulle gi hunden følelsen av at "Far er den som skaffer mat" og underbygge godt samarbeid. Verdt et forsøk kanskje...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da nærmer det seg båndtvangsfri og jaktsesong igjen! Er folk i rute før jakta/jaktprøvene?

 

Selv har jeg tenkt å stille min unghund på apportprøve i Tromsø mot slutten av august, blir spennende å se om samarbeidet sitter! Hvordan trener dere apport?

 

Før den tid blir det en tur på saltfjellet gjennom Bjøllådalen med telt og fiskestang.

 

Denne høsten har jeg gleda meg enormt til, første høsten med unghund og i tillegg ser studieplanen "noenlunde" grei ut med fire uker (nesten) fri i oktober! Halleluja det blir bra. :D

 

Har stor tro på at første fuglen blir felt for Jendor i høst.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er sesongens første prøvehelg over oss. I Tromsø har det idag gått mange partier på skogsprøver, og fire hunder i fullkombinert der SV Gallokåsens K Lita kapret en 1.Ak, en meget sterk prestasjon! Dette er en inngangsbillett til jaktchampionatet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...