Jump to content

Skifte låsehendel - Leupold QR - Hjelp


Recommended Posts

Noen som vet om/ hvordan låsepinnen skiftes? Monterte en ny montasje i dag, men den ene låsehendelen var litt slakk. Lite kraft skulle derfor til for at jeg dro den rett rundt.

 

1) Er det normalt hendelen som er problemet, eller er det også festet på ringen?

2) Hvordan skiftes eventuelt hendelen/låsepinnen til noe som har bedre tilpasning/ som ikke dras rundt selv med liten kraft?

 

Resten av montasjeopplegget fungerte glimrende,- og ønsker derfor kun å skifte hendelen - men så ikke helt hvordan dette eventuelt kunne la seg gjøre.

 

Takker for konstruktive innspill/ hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Nei, har ikke forsøkt dette, men har vært inne på tanken om at det "hullet" du snakker om kanskje er nøkkelen til løsningen for å få ut hendelen. Får ta en titt på det etter jobb i dag.

 

Resten av systemet passet veldig bra,- så håper jeg bare trenger skifte hendelen - får tak i ny hendel, og at denne passer bedre. Ellers får jeg skifte ringen også.

 

Mvh

 

OptiBond FL

Link to comment
Share on other sites

Nå er i alle fall ny base m/hendel på vei fra Jakt og Friluft. Rask ekspedering uten spørsmål er min hovederfaring med den forhandleren,- så også i dette tilfellet.

 

Forsøker å skifte hendelen først. Hvis ikke blir det å sjekke ringen.Gidder ikke skifte hele basen,- da disse var særdeles parallelle og i vater, og hele systemet beint og greit.

Link to comment
Share on other sites

Har dere prøvd å trekke låsepinnen rett ut? Den er fjærbelastet. Midt inni pinnen sitter en unbrako-skrue. Løft ut hendelen samtidig som dere setter en unbrakonøkkel i skruen. Justér og stram etter behov. :D:D

 

 

Skulle du tilfeldigvis vite dimensjonen på den umbrakoen? Skruen er jo utrolig liten - klarer ikke en gang se med det blotte øyet at det er en umbrako - men får vel lete etter noe "urmakerverktøy". :)

Link to comment
Share on other sites

Har dere prøvd å trekke låsepinnen rett ut? Den er fjærbelastet. Midt inni pinnen sitter en unbrako-skrue. Løft ut hendelen samtidig som dere setter en unbrakonøkkel i skruen. Justér og stram etter behov. :D:D

 

 

Skulle du tilfeldigvis vite dimensjonen på den umbrakoen? Skruen er jo utrolig liten - klarer ikke en gang se med det blotte øyet at det er en umbrako - men får vel lete etter noe "urmakerverktøy". :)

 

Einherje mener nok QRW og ikke QR som det handler om her.

På QR må du ta av basen og kakke ut den lille låsesplinten, da kan du dra hendelen rett ut og sette inn en ny. Veldig enkelt med det rette utstyret.

Link to comment
Share on other sites

Takker for opplysende svar.

 

Får en ny base /sett i posten fra J&F. Tror bare jeg setter på ny base, og kontrollerer at basene er like (den "gamle" bak og den "nye fremme",) løsner fremre ringen fra kikkerten, setter denne fast i basen, og strammer ringen igjen. Da slipper jeg i alle fall å stille inn selve kikkerten igjen, da denne fortsatt er festet i bakre ring/ referansepunkt.

 

Ny fremre base fordrer vel at den fremre ringen løsnes fra kikkertsiktet og festes i basen, før ringen igjen strammes på kikkertsiktet.

 

Skulle den "nye" basen avvike fra den lotten som alt er montert,- får jeg heller skifte selve hendelen, event skifte fremre ring....Time will show...

 

Ellers opplyste de på J&F at de ikke hadde hatt problemer med disse montasjene de siste 4 årene,- da det var gjort modifiseringer i produksjonen. Enten tar de feil på dette punktet,- ellers har det settet med baser jeg kjøpte vært av en eldre produksjonslott.

 

OptiBond FL

Link to comment
Share on other sites

Da er montasjen i orden.

 

Fikk først et sett nye baser i posten fra Jakt og Friluft, da jeg først antok det var der problemet lå. Så var ikke tilfellet. Etter å ha testet en av basene i det nye settet med ringen på siktet - samme problemet. Konkluderte da med at ringen var årsaken.

 

Kjapp telefon til J&F, og nytt sett med ringer var i postkassen i dag. Har nå skiftet ringen, og alt er tipp topp. Låsehendelen står mellom kl. 9 og 12, slik den skal.

 

Meget kjapt levert av Jakt og Friluft uten spørsmål. Det skal de ha. Både baser og ringer i postkassen dagen etter henvendelse pr. telefon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...