Jump to content

Noen spørsmål angående bedding


Recommended Posts

Nå har jeg endelig fått ut fingeren og skal til å bedde flere rifler. Jeg tenkte å begynne med en Rem 597 for å øve meg, da den har den enkleste konstruksjonen av salongene mine.

I den forbindelse har jeg noen spørsmål:

 

Om man ikke skal kjøpe ferdige søylebeddings-kit, hva er best å fabrikere søyler av?

Av det jeg har hjemme, så virker pileskaft i aluminium å være det mest hensiktsmessige, men kanskje noe tynnvegget? Hvor tykkt bør godset i søyleveggene være?

Og om det lønner seg å kjøpe; hvilke ferdig kit kan anbefales?

 

Hvorfor er det viktig å teipe undersiden av rekylklakken? Hvorfor vil man ikke ha kontakt mellom undersiden av klakken og stokken?

 

Hvor viktig er det att låskassen støttes opp på sidene? Holder det å bedde bare rundt fremre låsklakk og rundt tangen?

 

Jeg prøvde det jeg hadde av forskjellig sparkel og epoxy produkter jeg hadde her hjemme (kjemisk metall, zinksparkel og tokomponent epoxy) og jeg synes ikke noen av de produktene herdet til tilstrekkelig hardhet, derfor har jeg bestilt en boks med Loctite AI, som forøvrig var svindyr (ca en tusing for firehundreognoengram.. håper den holder en stund)

Hvilke billige alternativer burde jeg ha kjøpt isteden for dette?

Link to comment
Share on other sites

pilskaft virker litt tynt, og kommer kanskje til å slippe beddemassen. Finn noe tykkvegget alurør eller bolt og bor et hull i. 15mm bolt med 8-10mm hull. Sag eller fres riller i overflata så den låses i beddemassa.

 

Jeg har noen ferdige søyler fra Brownells, men acraglas er ikke min favoritt. Tror ikke du er tjent med kit når du har bestilt Locktite. Billigere å handle Devcon steel putty fra Brownells.com

 

Låsklakken skal kun ha kontakt bak, ikke foran under eller i sidene.

Det skal holde å bare bedde foran og bak. Hvis tangen har vertikal avslutning så tape rundt denne også, la rekylklakken ta alle rekylkrefter.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke billige alternativer burde jeg ha kjøpt isteden for dette?

 

 

Etter å ha blitt spådd verdens undergang, dårlig ånde og elendig bedding med 0 holdbarhet kan jeg bare konkludere med at Biltema SuperEpoxy til 59,90kr pr sett så langt har holdt helt greit i 60-70 skudd med 35Whelen og max-ladninger.

Billigere blir det ikke:-)

 

36-2409_l.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte faktisk biltema epoxy sterkt, men jeg regnet det som usannsynlig att det kom til å bli noe hardere enn den epoxyen jeg hadde fra før, så jeg gikk for den svindyre varianten isteden :lol:

Dere kunne jeg spart 940kr virker det som :oops:

 

Jeg har ikke tilgang til søylebormaskin eller dreibenk, så det blir nok til att jeg forsøker å finne noe rør av noe slag. Må jeg til biltema da også? :mrgreen:

Hva er bremserør laget av? Kobber?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Biltema selger noen lange muttere til bruke ved skifting av støtdempere. Er rett nok stål, så hvis du ikke vil ha de ekstra grammene, så er ikke dette et alternativ.

19-285 99,90 kr.

 

Antar ingen av søylene blir så frykelig høye, så det blir ikke så stør forskjell i forhold til aluminium. Fordelen med stål er at det utvider seg mindre enn aluminium ved varmepåvirkning, og har ganske god varmeledningsegenskaper. Ulempen er at det kan ruste medmindre man finner et syrefast alternativ.

 

Ellers bruker svenskene mye Marin Epoxy ("Stålplast") når de bedder. Prisen er uslåelig, og de tekniske resultatene blir bra, men hvis man ikke tilsetter fargestoff, så blir det seende ut som måkedritt.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har sett den tråden, samt allt det andre med søkordet bedding og beddemasse her på kammeret, samt den utmerkede tråden på 6mmbr.com om det samme.

 

Jeg hadde tenkt att noe ale det støtdemperverktøyet kunne kappes til passe lengde og brukes, jeg bare ante ikke hva jeg skulle se etter, så takk for tipset!

 

Søylene blir nok ikke så lange at den ekstra vekten spiller noen stor rolle. Jeg kommer til å slipe hakk i de alikevel, så det forsvinner nok litt vekt der også. Jeg får bare prøve og se om jeg klarer å kappe det til rett lengde og vinkel vha dremmel. Om det blir bare drit så får jeg bestille ett sett med justerbare søyler fra brownells.

 

Søylebedding av 597 utgår nok fordi den fremre skruen sitter så nærme magasinbrønnen, slik at det ikke er nok gods igjen til å borre i.

Det får vente med søylebedding til jeg får han Carl Gustav tilbake fra ortopeden.

I mellomtiden så venter jeg på att loctiten skal dukke opp. Håper den er her før helga.

Skal vel få tatt noen bilder underveis, så får jeg se om jeg våger å legge de ut til almuens forlystelse ;)

Link to comment
Share on other sites

Det der med vinkel er ikke så farlig, for det er kanskje best å la det være en 4-5mm klaring mellom søylene og låskassa, slik at søylene ikke er borti kassa i det hele tatt. Perfekt tilpasning mellom kasse og pillarer klarer du aldri få til, bedre å la beddemassen gjøre dette.

Link to comment
Share on other sites

Det der med vinkel er ikke så farlig, for det er kanskje best å la det være en 4-5mm klaring mellom søylene og låskassa, slik at søylene ikke er borti kassa i det hele tatt.

Hvorfor det?

Vil ikke det skape spenn i kassa når jeg strammer skruen? Eller mener du att dette mellomrommet skal fylles med beddemasse?

Og vil det ikke trenge masse inn i søylen og gjøre det vanskelig å skru ut skruen igjen om det er mellomrom der?

For søylene skal skrues fast til kassa før den senkes i stokken ettersom jeg har forstått?

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke det skape spenn i kassa når jeg strammer skruen? Eller mener du att dette mellomrommet skal fylles med beddemasse?

Det må være beddemasse i mellom såklart, og da trenger du ikke bry deg med å pillarene har helt perfekt pasning.

 

Og vil det ikke trenge masse inn i søylen og gjøre det vanskelig å skru ut skruen igjen om det er mellomrom der?

 

Dette unngår du med å vikle tape rundt skruen slik at pillaren sitter litt trangt på. Dette vil sentrere skruen og pillaren, da slipper du at skruen senere får kontakt med pillaren, og det hele blir beint og fint.

 

For søylene skal skrues fast til kassa før den senkes i stokken ettersom jeg har forstått?

 

Vel, det er kanskje enklere å finne noen skruer som er lengre og kappe hodet av disse og skli pillarene inn på disse. Og det er enklere å spenne fast pipa slik at du legger stokken ned på låskassa.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ved ettertanke så er det godt jeg ikke gikk for hurtigherdende epoxy, enda så billig den er!

Jeg har ingen problemer med å se for meg låskasse og løp permanent fastlimt til venstrehånda, og stokken permanent fastlimt til min høyere :lol:

Jeg ser for meg politiaksjonen det vil utløse når jeg tar meg en tur på butikken for å handle melk og brød..

 

Jeg får prøve med hurtiherdende biltema epoxy om jeg noensinne blir mer rutinert.

 

Allt er ellers på hold her frem til loctiten dukker opp..

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg var å hentet et sett med loctite for den nette sum av 1241 kr om fredagen, men her er det barnebursdager og jobbing i fleng, så det må vente litt.

I mellomtiden vurderer jeg å lage søyler av lange halvtoms piper. Må bare få børsa tilbake fra børsemakeren først, så jeg får tatt noen mål.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg endelig hentet børsa tilbake fra doktoren, og fått sett på dette her..

Det blir ingen bakre søyle, det er ikke hold i stokken, og det er for trangt.

Vrogsommer09156.jpg

Vrogsommer09157.jpg

Bæreflaten rundt tangen er liten, og forskjellen på sidene er stor:

Vrogsommer09162.jpg

Vrogsommer09161.jpg

 

Så hvordan går jeg frem for best resultat her?

Avtrekket må nok fjernes for ikke å kline til.

Burde jeg bedde under hele kassen, eller holder det å bedde rundt klakken og de små flatene på tangen?

Er det noe problem å bare bruke en fremre søyle, eller burde jeg droppe den?

Hvor mye burde jeg maskere rundt den fremre klakken? Klakken er jo fast, så trenger jeg å ha noe plass under klakken da?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg trodde jeg forstod dette med søylebedding, helt til nå :roll:

Ved "vanlig" bedding vil man ikke at rekylklakken "rir" på stokken, men ved søylebedding legger man jo en søyle rett under klakken og skrur til....

Er det bare at man har bestemt seg for å ha kontaktflaten på en annen plass som er greia?

 

Tenker på å bedde en gammel plaststokk, så har begynt å kikke litt på materien igjen. Er det noen beddemasser som fester bedre enn andre på fete plasttyper?

Link to comment
Share on other sites

Ponget med å søylebedde er at kolbetreet ikke skal kunne komprimeres når skruene strammes, man får da et nogenlunde likt tiltrekningsmoment fra gang til gang, og man kan være sikker på at låskassens plassering i stokken ikke forandrer seg etterhvert som treet komprimeres eller "slår seg" i fuktig vær. Om man ikke har kontakt mellom toppen av søylen og undersiden av låsklakken, så er hele poenget med søylene borte.

 

Det at man ikke skal ha kontakt mellom underkanten av låsklakken og stokken gjelder for rifler med løs rekylklakk som f eks Rem700.

 

Systemet du ser bilder av over er uvanlig iom at festet for den fremre skruen sitter i rekylklakken. Det er ikke tilfellet med de fleste rifler enten de har fast eller løs rekylklakk.

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen med den børsa du viser bilde av, er at bakre tangskrue ikke går gjennom tre i det hele og store. En jaktkompis har samme børse. På elgprøven i år fikk han plutselig ikke sluttstykket ut av våpenet. Det viste seg at han hadde komprimert treet rundt tangen så mye at når han skulle operere sluttstykkelåsen, så stoppet den i avtrekkerbøylen og sluttstykket nektet å komme ut. Dermed ble det hastebesøk til børsemaker.

Børsemakeren la in beddemasse under tangen, (rundt avtrekket) og under bakre del av avtrekkerbøylen der det er fare forkomprimering av tre. Problemet er løst foreløpig.

 

Sofakriger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...