Jump to content

Tofoten sklir, gode løsninger?


fredrik

Recommended Posts

Halla

Noen som har en god løsning på at tofoten sklir framover? Kunne veldig gjerne tenkt meg å byttet ut disse gummiknottene med noen pigger ellerno..

 

Er en Harris tofot jeg har.

 

Problemet oppstår spes hvis jeg skal skyte i benk eller på annet glatt underlag. Kan liksom ikke legge vekt fram på rifla, og rifla hopper rundt omkring når jeg skyter.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Takk :) Nyttige videoer! Det handler altså bare om å ta opp rekylen rett bak, slik at rifla ikke peiver i alle retninger?

 

Disse gutta skyter og med litt hardere skytts enn 6,5x55 så vidt jeg kan se, så det skal jo være mulig...

 

Men en kombinasjon av disse teknikkene og Podclaws er kanskje ikke dumt? :P Fikk et skikkeli anfall av må-ha-syken når jeg så disse podclawsa.. Lyst å få dem på rifla før jeg kjører på med duracoat.. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig. Måten du posisjonerer deg bak rifla dikterer hva slags "skade" rekylen gjør.

 

Dette er ikke bare mulig, det er genialt, og fantastisk lite utbredt i Norge.

Jeg tilskriver dette mye til at folk skyter med generell DFS-posisjon hvor tofothopp er typisk.

 

1. Våpenet peker på målet

2. Kroppen i samme vinkel som våpenet mot måket

3. Rekylen blir mottatt av en mannekropp på XX(X)kg, ikke en skulder på Xkg, og riflen forblir dønn i ro.

 

Teknikk er 90%, utstyr 10%. Du ser selv at han skyter på glatt treunderlag, og kan loade bipoden og skyter uten hopp eller gli.

Å kompensere med utstyr for manglende teknikk er en dårlig løsning.

 

Med det sagt så vet jeg at m67 har teknikken inne, og at han bruker Pod-claws av andre grunner enn å kompensere for manglende teknikk. Og ja, de har sitt formål, kanskje spesielt på snø.

 

IMG_5513.jpg

Link to comment
Share on other sites

I vinter, på kråkejakt, måtte jeg ofte legge an på ren speil-is.. DA hadde i allefall podclaws gjort nytten... :)

 

Jeg skal helt klart forkusere på dette neste gang jeg er på banen..! Men dette med å plassere kroppen rett bak våpnet, han meksikanern (eller hva han nå var) gjorde ikke helt det alltid.. Han lå gjerne litt ut til siden.. Er det torsoen som skal ligge beint bak våpnet, eller er det beina og alt?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg begynte å skyte med tofot brukte jeg den tradisjonelle mg`stillingen. Men fikk ikke de beste seriene. Spesielt i terrenget og under praktisk jakt. Den byr på problemer hvis du skal prøve deg på dubble`er eller av andre grunner må flytte fronten av rifla kjapt. Så jeg begynte med å holde venstre hånda på basen av tofoten, der tofoten er festet inn på stokken og gjerne legge litt press på rifla inn mot skulderen, Dette funker bra for meg både i sittende og liggende, og muliggjør kjappere målforfølgelse enn om du bruker den tradisjonelle mg`stillingen. Mulig ladegrepet blir litt mer klønete og tar et par hundre deler lenger. Men det har jeg ikke "forsket" på.

Med den metoden skyter jeg fint 5 skudds samlinger på størrelse med en 5`er liggende på 100 meter og lett samlinger på str med en snus boks med hurtig repetisjon sittende på 100 meter. Noe som holder lenge i forhold til all jakt jeg bedriver.

Kanskje ikke helt etter boka, men funker for meg :D

Link to comment
Share on other sites

Se denne videoen for en meget god illustrasjon på hvordan skytterens stilling påvirker bevegelsen i våpenet etter avfyrt skudd.

 

Hvorfor går våpenet litt opp og til høyre etter hvert skudd? Feil skytestilling.

Samme i liggende posisjon med tofot. Hvorfor hopper børsa rundt etter hvert skudd? Feil skytestilling.

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Med det sagt så vet jeg at m67 har teknikken inne, og at han bruker Pod-claws av andre grunner enn å kompensere for manglende teknikk. Og ja, de har sitt formål, kanskje spesielt på snø.

Nuvel, M67 har teknikken inne av og til... Podclawsene gjør at rifla ikke sklir framover under sikting. Jeg har en nokså høy skytestilling, og blir da tung på kolben = rifla her ltt for å skli framover. PodClaws = fix. Før la jeg ei matte under, men det er en ting til å dra på = uaktuelt.

 

 

Er det torsoen som skal ligge beint bak våpnet, eller er det beina og alt?

Vekta, skal ligge rett bak - du finner det ut ved å skifte deg sideveis til rifla hopper andre veien, og så litt tilbake til den bare ligger i ro. Om du ser på "stuparn" (felthurtigskyting) på LS ser du at de kryper rundt med beina for "stille" sideveis melllom blinkene.

Pust helt ut og slapp av med kroppsvekten mot kolben - om du dør rett før avtrekk, så skal våpnet sikte på blinken. Klarer du å ligge helt "død" og ha sikte på blinken, samtidig som du får juster deg sideveis så rifla "lander" på samme sted og ikke til siden etter rekylen, så vil du skyte bra - men det må trenes på, en må gjøre det ordentlig og automatisk.

 

Mange forfekter jo en "nøytral" tofot, og ingen last framover - for liksom å sikre at en ikke har noen kontroll med rekylopptak, det funker delvis med .22LR og bremset .223, men ikke med grovt. I konkurransesammenheng er det helt greit, for det vil øke sannsynligheten for at noen skyter dårligere enn meg :mrgreen:

Men selv i en slik stilling vil det hjelpe å ligge rett bak. Iallefall sålenge en har skulderkontakt ila løpstiden, har en ikke det er det ikke nøye, bare rifla sklir likt i baksekken.

 

Melvin, En samling på størrelse med en femmer liggende med tofot... det løpet kasseres tvert. God skyting @100m med tofot og TRG/200STR f.eks. er å kunne skyte et oppe, et ned, et på hver side og så 6 i midten på 5eren.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips.. Jeg skal plukke fram rifla etterpå å tørrtrene litt.. Har slitt litt med å finne den perfekte behagelige stillingen. Gjør liksom alltid vondt ett eller annet sted :P

 

Den videoen med han som skyter stående illustrerer ting godt ja! Ser kommentarfeltet under hovedsaklig omhandler den dårlige stillingen hans :P Kanskje ikke helt det han hadde håpet på da han la ut videoen, eller var det faktisk for å illustrere? :)

 

Rekylen vil jo bli enda kraftigere når jeg begynner å lade selv, med 9g-kuler.. Skjøt bare med rekrutt-ammo i går, og de er vel bare 6-7g ellerno?

 

Men man skal altså legge litt vekt fram på demperen.. På enkelte underlag er dette ikke praktisk mulig, f.eks is.. Men nå er nå is et noe spesielt underlag å jakte på, men det var altså som nevnt case flere ganger i vinter.. Hehe

 

Nei, får vel bare komme seg på banen å trene....

Link to comment
Share on other sites

Melvin, En samling på størrelse med en femmer liggende med tofot... det løpet kasseres tvert. God skyting @100m med tofot og TRG/200STR f.eks. er å kunne skyte et oppe, et ned, et på hver side og så 6 i midten på 5eren.

 

Jeg er nok ingen konkuranse/br skytter og prøver å gjøre min skytetrening så jaktrelatert som mulig. En 5`skuds samling på str med en femmer funker bra nok i massevis for meg og jaktskyting. Mulig jeg kan krympe den ned til et kronestykke på en god dag :mrgreen: Men er ikke vits å skryte av unntakene. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...