Jump to content

338 rum presisjon?


caveman

Recommended Posts

Hallo caveman.

 

Elg har det ikke blitt..........enda :wink: , men er rimelig sikker på at det ikke skulle gi noen store problemer å fått puffet alces alces overende med ett eller annet kulemerke i vektklassen 250grs som starter ut av tuten i

900 til 940 m/sek... 8)

 

Presisjon derimot, ja den har jeg fått testet litt, og etter det jeg har erfart så er det så absolutt opp til skytteren hvor små gruppene skal bli der borte. For midt vedkommende mest på grunn av at jeg ikke har værken smellforsterker (rekylbrems), eller demper, og dermed gir børsa så absolutt beskjed når ting skjer!! Rekylen er frisk, men det krever masse konsentrasjon å skyte den kontrollert i benk.

 

Legger ved noen bilder over tildels representative samlinger, og de burde holde plenty til en elg.

133_3306_%28450_x_600%29.jpg

250 grs Scenar....og ville forøvrig ikke betenkt meg om på å benytte den på en elg om det kneip!

338Rum-250grs_Scenar_%28450_x_600%29.jpg

Ærlig 8 skudds samling på 300 meter!

DSC00115_%28600_x_450%29.jpg

Fra litt tidlig testing. Potensialet er da til stede.....eller??

 

Kan så absolutt annbefale deg 338 rum, morsom patron, lett å få tak i komponenter og effektiv til det meste.

Bygg en å kom sørover å skyt 500 m stevne neste år caveman.. :wink:

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt, rev, bever, rådyr, hjort, og 6-7 elger med 338 RUM jeg, og de detter som skurefiller. :wink:

Har mest brukt 250, og 225 grs Swift, og 225 grs TSX. Og litt 210grs scirocco.

 

Presisjonen er som trønderen sier; går godt med det meste hvis du "holder i"! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt, rev, bever, rådyr, hjort, og 6-7 elger med 338 RUM jeg, og de detter som skurefiller. :wink:

Har mest brukt 250, og 225 grs Swift, og 225 grs TSX. Og litt 210grs scirocco.

 

Presisjonen er som trønderen sier; går godt med det meste hvis du "holder i"! :wink:

 

Ødlegger du mye kjøtt med 338rum?

Tåler pipa mange skudd?

Hvilket børse har du i 338rum?

Link to comment
Share on other sites

Ødlegger du mye kjøtt med 338rum?

Tåler pipa mange skudd?

Hvilket børse har du i 338rum?

 

Med tanke på ødelagt kjøtt.....hakke peil, har ikke avlivet noe med skudd i kropp enda.

Lagt ned endel sel med hodeskudd, 250 grs Scenar i 925m/sek "setter spor". Lite igjen av spekulatoren på både sel og havert, "instant lights out" for å si det sånn.

 

Tror faktisk pipa mi har sett sine beste dager........har vel passert 1500 skudd, muligens nærmere 2000, vært litt slarkete med loggføring, mye mere morro å skyte enn å føre logg.... :oops:

100 grains med krutt pr. pang brenner løp, slikt er det bare å finne seg i.

 

Børsa startet som en Rem-700 i 338 winM.

Idag ser den slik ut:

132_3233_%28600_x_450%29.jpg

133_3342_%28600_x_450%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Ødlegger du mye kjøtt med 338rum?

Tåler pipa mange skudd?

Hvilket børse har du i 338rum?

 

Du må finne deg i å plukke kuler på øverste hylle med slike hastigheter som et slikt kaliber gir, på jakt. Det er heller ikke til å stikke under en stol at det hender at det blir litt blodslått kjøtt, spes. hvis du treffer bein som igjen gir sekundærprosjektiler. Men jeg har sett mye som er værre, så jeg har ingen betnkligheter med å bruke rifla på matvilt. Men solide kuler er et must.

 

Pipa mi er ikke ferdig ennå, men jeg aner ikke hvor mye den har gått. Jeg er heller ikke flink til å notere skudd.

 

Jeg har en ombygd Winchester M70 "classic"SS, som opprinnelig var en 338 WM. Sitter ei Shilen pipe i den.

Link to comment
Share on other sites

Ødlegger du mye kjøtt med 338rum?

Tåler pipa mange skudd?

Hvilket børse har du i 338rum?

 

Med tanke på ødelagt kjøtt.....hakke peil, har ikke avlivet noe med skudd i kropp enda.

Lagt ned endel sel med hodeskudd, 250 grs Scenar i 925m/sek "setter spor". Lite igjen av spekulatoren på både sel og havert, "instant lights out" for å si det sånn.

 

Tror faktisk pipa mi har sett sine beste dager........har vel passert 1500 skudd, muligens nærmere 2000, vært litt slarkete med loggføring, mye mere morro å skyte enn å føre logg.... :oops:

100 grains med krutt pr. pang brenner løp, slikt er det bare å finne seg i.

 

Børsa startet som en Rem-700 i 338 winM.

Idag ser den slik ut:

132_3233_%28600_x_450%29.jpg

133_3342_%28600_x_450%29.jpg

 

Har bestilt meg en 338 RUM, i 700 XCR,(kommer fra USA siden det ikke er noen som har denne på lager i Norge) børsa blir nok alt for lett til å drive mm-skyting men tanken er å klaske på en feit demper av noe slag, skyte ut pipa-->ny pipe tykk pipe-->retting av kassen. (hvis det er penger igjen kommer jeg til å sette på samme stokk som du har :D Den er vel meget bra til det kalibret tenker jeg?.. så 1 år med blåøye må vel bare til før man har alt i boks. Er desverre ikke millionær.

 

Allerede kjøpt kuler til jakten :lol: de så fet ut!! 300 grs woodleigh round nose :oops: er det overkill så er det overkill!

Og barnes tipped x i tja.. var det 225 grs hvis ikke jeg husker feil.. uansett... gleder meg som en unge!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har en 338 RUM bygd på en Sako AV låskasse, Shilen Match Grade i jaktprofil (contur 5), McMillan A2 stokk og Swarovski AV 6-18*50. Den er også gjenget for BR Reflex demper. Har bare skutt 3 skudd med demper. Det ble så mye mirage at den la jeg til side.

Har bare skutt 108 skudd etter at riggen var ferdig i august i fjor.

De 2 siste rundene i november var for å skyte bort de 6 siste skuddene.

Det var ingenting å si på presisjon, 8 og 17mm på 100m.

Har skutt ut til 400m og hadde da rundt 12-15cm. Men det var før det begynte å gå veldig bra på 100m.

Det forventes ca. 8cm på 400m nå som løpet er innskutt.

Har ikke prioritert skyting hittil i år pga en ung Østlaika å jobbe med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er Rummen min som er byggd av Rem 700 kasse , 28" LW pipe og A3 Stock

 

normal_SV400011.JPG

 

Børsa leverer bra presisjon, men den krever litt av operatøren. Er ikke mer en 5 kilo med kikkert montert. Som andre nevner så legger du merke når kule er på vei ut av løpet.

Har skutt mange fine samlinger med denne, helt ned i 11mm på tre skudd på 100m

Untitled-1_copy.jpg

 

Og slik gikk den på Sixpack shooting i Mai. 85mm på 500 meter

 

normal_DSCN1655_resize.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

100 grain N-15 i hver smell.

1000g krutt til 365 kr.

1000g/6,47g(100 grain)= 155 skudd per kg krutt.

365kr/155 skudd= 2,35 kr pr skudd i kruttkostnader.

 

Det er da ikke så galt? :) 7 kr pr hylse som kan lades ganske mange ganger(kanskje 7 ganger med litt god behandling?)

Da kommer det egentlig an på hvor mye kula koster. 7kr stk for 250 grains Sierra Match King, så er vi nesten nede i 10 kr smellen for en 338 RUM :shock:

Liker ikke å medregne løpsslitasje, men skal vi si 2000 skudd? Om løpet er langt kan man vel bare kamre det på ny og..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ca. 5,35 kr pr. smell hvis man bruker MRP-2. Dette er dyrt krutt. Finnes jo rimligere altrenativer i N-165 og N-170.

250grs Scenar koster vist 6-7,- nå. Mot 3,95 i 2006.

Og hylsene er rundt 10-11,- Mot 5,90 i 2006.

 

Så man kan trykt si at prisen har økt med 75-80% på 2 år.

Men nå er det akkurat like morro som før. Ser man bort fra hylsene som man bruker flere ganger går det 12-13,- pr. smell. Det er jo ikke galt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...